ANNONS
Annons

Val av 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)
min favorit är Kodak Portra800! helt klart!

fördel då är ju att man kan använda befintligt ljus, utan blixt, utan stativ.. så skönt och så mycket snyggare

den är dessutom mycket finkornig.. den är gjord för porträtt men jag använder den till allt :)
 
på yfo..

jag ser att du bor i stockholmstrakten.. det betyder att Yfo vid Zinken ligger innom räckhåll om man säger så..
 
jonas.backlund skrev:
Det är en "Rolleiflex Zeiss Opton 75mm f3.5 Tessar"

Har idag lämmnat in min första film till framkallning och väntar med spänning på resultatet =)

Ok, då är det nog en Rolleiflex Automat, från typ 50-talet. För opton-tessar hette inte den första tessar optiken, om jag inte minns fel.
 
Maxe skrev:
Tänkte låna svärfars Hasselbladare och fota vår nykläckta bebis i studio. Har ingen erfarenhet av 120-film och vilket märke/modell man skall välja. Har tittat lite på Kodak vilka har en som heter Portra 160NC (har mest använt Kodak under min tid i det analoga träsket). Ser även att Fuji har ett antal olika (Reala 100/PRO 160C/PRO 160S)

Har någon något råd för val av film. ISO 100 eller 160?

Tack på förhand.

// Johan Maxe

Det är färgfilm du frågar efter. Bra tips är Kodak Portra 160VC (Mättade färger), alt 160NC(neutral,bra för porträtt). Filmerna finns upp till 800 Iso.

Fuji har liknande serie. Fuji color 160 NPS alt 160 NPS . De här filmerna motsvarar proffesionella krav
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.