Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Tänkte låna svärfars Hasselbladare och fota vår nykläckta bebis i studio. Har ingen erfarenhet av 120-film och vilket märke/modell man skall välja. Har tittat lite på Kodak vilka har en som heter Portra 160NC (har mest använt Kodak under min tid i det analoga träsket). Ser även att Fuji har ett antal olika (Reala 100/PRO 160C/PRO 160S)

Har någon något råd för val av film. ISO 100 eller 160?

Tack på förhand.

// Johan Maxe
 
160NC är bra, men mår ännu bättre av att överexponeras lite grann, ett halvt steg eller så. Om du vill ha lite mer stuns i färgerna finns 160VC.
 
Gillar du Kodak så kan du köra på det, men jag tycker att Fuji Reala är mycket bra och billig. Annars är Fuji NPH (400) mycket trevlig, men det är ju 400.
 
Om du tycker om mint ska du prova Illford FP4+. När man har tagit slut på rullen och ska slicka på det lilla bandet som håller ihop rullen märker man att det smakar mint. Riktigt mumsigt faktiskt...

Sen gillar jag även den filmen :)

/ Marcus
 
Emil-G skrev:
160NC är bra, men mår ännu bättre av att överexponeras lite grann, ett halvt steg eller så. Om du vill ha lite mer stuns i färgerna finns 160VC.

160VCn kan vara lite lurig med hudtoner om man inte exponerar rätt. Men annars en mkt trevlig film.
 
timeUnit skrev:
Gillar du Kodak så kan du köra på det, men jag tycker att Fuji Reala är mycket bra och billig. Annars är Fuji NPH (400) mycket trevlig, men det är ju 400.


NPH:n är också en trevlig - ja till och med mycket trevlig - film. När den behandlas rätt. Behagliga hudtoner och väldigt finkornig för att vara en 400.
 
Rollei R3 400 (sv/v). Kan pressas otroligt mycket i båda riktningar, men med 200 skall de gå att framkalla utan extra tilltag. Mycket fint, diskret korn. Kodak Portra 400VC tyckte jag inte alls om. Opersonlig.
Kanske ngn diafilm kunde vara intressant. Provia eventuellt?
 
Brummelisa skrev:
Om du tycker om mint ska du prova Illford FP4+. När man har tagit slut på rullen och ska slicka på det lilla bandet som håller ihop rullen märker man att det smakar mint. Riktigt mumsigt faktiskt...

Sen gillar jag även den filmen :)

/ Marcus
Vad smakar filmen då?

(Sorry, kunde inte låta bli! =)
 
120 film

Har fått ärva min farmors gamla Rolleiflex och är jättenyfiken på den. Jag vill egentligen mest latja runt lite och lära känna kameran, så vilken film är billigast och var köper jag den är frågan. Jag är alltså inte alls någon finsmakare när det kommer till filmen utan vill bara prova kameran.
 
Tack för ett snabbt och enkelt svar emil!
Är det alltså 10x12exponeringar för 220kr? Hade trott att det skulle vara mkt dyrare med sån "gamal" film
 
jonas.backlund skrev:
Tack för ett snabbt och enkelt svar emil!
Är det alltså 10x12exponeringar för 220kr? Hade trott att det skulle vara mkt dyrare med sån "gamal" film
Svar ja, 10 rullar film à 12 exponeringar 6x6cm för 220 pengar. Tänk på att de har minimiorder på 400kr och att pf-avgift tillkommer, så om du inte skall ha något annat samtidigt så kanske det är bättre att knata ner till Scandinavian Photo, Kameradoktorn eller Yfo och köpa ett par enstaka rullar (de blir dock ganska mycket dyrare per styck isåfall). Tyvärr har tillgängligheten på 120-film sjunkit drastiskt de senaste åren så det är inte så många butiker som har den hemma.

Snart är väl all film beställningsvara... =(
 
Tmax 100/400 är väl den film som är lättast att få tag på som 120 i "icke special" butiker. Finns bl.a. på fridhemsplan. Kostar runt35/rulle har jag för mig.

Har jobbat mycket med den filmen tidigare och den gör iallfall inte mig besviken...

BAW
 
Det här forumet är ju riktigt bra, svar på engång, strålande!

Många frågor blir det..

Vad är det för butik som ligger vi fridhemsplan?

Det enda som egentligen saknas till kameran är en ljusmätare, annars har jag allt. Tom orginal monual och låda och allt. Jag har sökt runt endel och en ljusmätare verkar vara ruggigt dyrt. Jag vill ju egentligen mest prova kameran för att se ifall den funkar och om det är något jag vill fortsätta med(vilket jag tror, kameran är ju så otroligt vacker och bara i sökaren ser det ut som underbara bilder kan presteras med den). En ide som jag har är att använda min digitala systemkamera som ljusmätare, lite omständigt men det bör fungera..?
 
jonas.backlund skrev:
Jag vill ju egentligen mest prova kameran för att se ifall den funkar och om det är något jag vill fortsätta med(vilket jag tror, kameran är ju så otroligt vacker och bara i sökaren ser det ut som underbara bilder kan presteras med den).

O ja! Rolleflex är enastående kameror, som är mycket trevliga att fotografera med.. :)

Vilken modell är det? Vad står det på objektivet?

Denna tog jag med min rolleiflex häromdan.. :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/665421.htm?set=lp
 
Hum, kommer inte ihåg vad butiken heter men den ligger i mitt över gatan från konditori Thelins.. alltså nära Tbanan. De säljer bl.a billiga 5D där...

Körde också digitalaren som ljusmätare innan jag köpte min externa... fungerar ok, men är en smula otympligt.

BAW
 
Har tyvär inte kameran här, skall hämta den i veckan, kan återkomma ang vilken model det är då. Den måste vara väldigt gamal för jag vet att min farmor tog bilder medden på slutet av 40talet åtminstånde..Hittade endel ljusmätare på tradera nu, de enklare varianterna kostar ju faktiskt intemer än en hundring, det kan man ju slå till på faktiskt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.