Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vagsurfing
- Trådstartare Louie
- Start datum
danielstenholm
Aktiv medlem
Tips på vad?
Utrustning? Platser? Teknik?
/Daniel
Utrustning? Platser? Teknik?
/Daniel
Bengus
Aktiv medlem
Tror att tur och bra väder är A och O.
Fick min http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/484418.htm?set=lp
sittande med ändan på Venice Beach med 300 teletpåmonterat. Lite sand i baken för att motverka skakooskärpan tycker jag det var värt...
BAW
Fick min http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/484418.htm?set=lp
sittande med ändan på Venice Beach med 300 teletpåmonterat. Lite sand i baken för att motverka skakooskärpan tycker jag det var värt...
BAW
mkkn
Avslutat medlemskap
fråga dej själv vilken spot du ska fota!
är det endast ett ställe eller är det många olika? tele och ett monopod är jättebra tips som du redan fått. men ta reda på vart du ska och hur förhållandena ser ut där, bryter vågen runt en udde, är det ett beachbreak, eller är det så långt ut att man måste paddla i tio minuter eller åka en liten båt?
ett tredje tips är en snabb filmframmatning, jag kan skjuta 5 bilder i sekunden med min kamera och är ganska nöjd. men ibland skulle jag vilja ha mer för att kunna få ett större urval.
ta reda på vad som gäller för just den spoten du ska fota, vilken tid på dygnet, hög eller lågvatten, onshore (väldigt sällan) eller offshore vindar.
vilken tid på dygnet har stooor relevans, säg att du är på en ö och surfen är på västsidan, då kvällsljus ofta är mjukt och ger bra färg etc är detta nästan en mardröm för fotografen på stranden, i detta fall får du motljus, och ofta kommer vågen som killen/tjejen surfar på att skugga och mörka ner surfaren.
mitt på dagen är också svårt om det är starkt solljus eftersom vattnet reflekterar så otroligt mkt ljus.
kort sagt, försök hitta så mkt info och försök lära dej så mkt om surf du bara kan och hinner innan du verkligen ska ge dej ut och fota, så kommer du garanterat få till bättre bilder.
lycka till!
mvh / m
är det endast ett ställe eller är det många olika? tele och ett monopod är jättebra tips som du redan fått. men ta reda på vart du ska och hur förhållandena ser ut där, bryter vågen runt en udde, är det ett beachbreak, eller är det så långt ut att man måste paddla i tio minuter eller åka en liten båt?
ett tredje tips är en snabb filmframmatning, jag kan skjuta 5 bilder i sekunden med min kamera och är ganska nöjd. men ibland skulle jag vilja ha mer för att kunna få ett större urval.
ta reda på vad som gäller för just den spoten du ska fota, vilken tid på dygnet, hög eller lågvatten, onshore (väldigt sällan) eller offshore vindar.
vilken tid på dygnet har stooor relevans, säg att du är på en ö och surfen är på västsidan, då kvällsljus ofta är mjukt och ger bra färg etc är detta nästan en mardröm för fotografen på stranden, i detta fall får du motljus, och ofta kommer vågen som killen/tjejen surfar på att skugga och mörka ner surfaren.
mitt på dagen är också svårt om det är starkt solljus eftersom vattnet reflekterar så otroligt mkt ljus.
kort sagt, försök hitta så mkt info och försök lära dej så mkt om surf du bara kan och hinner innan du verkligen ska ge dej ut och fota, så kommer du garanterat få till bättre bilder.
lycka till!
mvh / m
mkkn
Avslutat medlemskap
oj.. svarade visst utan att läsa allt som skrivits.. bland annat att du redan surfar och då vet du ju allt om spotsen. men men..
kör du digitalt så är det väl bara att testa dej fram, analogt som jag så blir det dyrare
jag har fotat en del med mitt 70-300mm. och upplever nog att jag skulle känna mej alltför låst om jag hade ett fast objektiv. däremot skulle jag gärna lägga till ett par hundra mm om det gick.
vart surfar du / vilka spots ska du fota?
mvh / m
kör du digitalt så är det väl bara att testa dej fram, analogt som jag så blir det dyrare
jag har fotat en del med mitt 70-300mm. och upplever nog att jag skulle känna mej alltför låst om jag hade ett fast objektiv. däremot skulle jag gärna lägga till ett par hundra mm om det gick.
vart surfar du / vilka spots ska du fota?
mvh / m
silverback
Medlem
Hej,
Håller med om Tele råden. Jag har använt ett 500mm på D70 och det har fungerat tycker jag.
Utan Tele blir det väl till att köpa ett vattenhus till kameran, då behövs inte tele
En annan tumregel jag fått höra är att man ska försöka ha slutartider på 1/1000 del eller snabbare, annars blir det inte skarpt på så pass rörliga "objekt".
Platser kan du säker snappa upp från Nords forum eller via länkarna
www.nordsurf.com
www.vitvatten.se
Lycka till....
Håller med om Tele råden. Jag har använt ett 500mm på D70 och det har fungerat tycker jag.
Utan Tele blir det väl till att köpa ett vattenhus till kameran, då behövs inte tele
En annan tumregel jag fått höra är att man ska försöka ha slutartider på 1/1000 del eller snabbare, annars blir det inte skarpt på så pass rörliga "objekt".
Platser kan du säker snappa upp från Nords forum eller via länkarna
www.nordsurf.com
www.vitvatten.se
Lycka till....
Clouseau
Aktiv medlem
En sak du bör tänka på är att kameran mäter ljuset beroende på hur du ställer den. Om du t ex har mycket vatten runt omkring modellen och det är en solig dag kommer modellen att bli underexponerad om du mäter ljuset på hela bilden. Om du har spot-mätning på kameran så använd den för att mäta ljuset på modellen och få med så lite som möjligt av vattnet.. Har du inte det så kan det vara en poäng att överexponera eller exponeringskompensera, det vill säga låta kameran tro att den överexponerar när den i själva verket exponerar korrekt fast efter ett mindre utsnitt än vad den är inställd efter. Allt det där finns förmodligen i instruktionsboken men det finns även en massa trådar här på forumet som handlar om att fotografera i snö, ett tillfälle då man får samma problem.
miloman
Ny medlem
Här är min favvosurfbild. Kör D70 och mest med en Tokina 80-400mm glugg.
kolla: www.nordsurf.com/Bilder/tabid/54/Default.aspx
Bilagor
Louie
Medlem
miloman skrev:
Här är min favvosurfbild. Kör D70 och mest med en Tokina 80-400mm glugg.
var är bilden tagen?
Louie
Jesper71
Aktiv medlem
Jag har kört dessa bilder med:
Tele 80-200/ + 1,4 konverter.
Snabba tider för att frysa surfaren s 800 bl5,6
Gillar även surfingbilder med annat i förgrunden för att rama in
Lek med vidvinklar från strandkanten (stenar i förbrund) och tänk på gyllenesnittet
Duktiga surfare är ju inte heller dumt
Tele 80-200/ + 1,4 konverter.
Snabba tider för att frysa surfaren s 800 bl5,6
Gillar även surfingbilder med annat i förgrunden för att rama in
Lek med vidvinklar från strandkanten (stenar i förbrund) och tänk på gyllenesnittet
Duktiga surfare är ju inte heller dumt
Bilagor
miloman
Ny medlem
Louie skrev:
var är bilden tagen?
Louie
Costa Caparica utanför Lissabon, Portugal under Surf EM.