Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad visar en ljusmätare? Hur använder man en ljusmätare?
- Trådstartare aswe
- Start datum
walter-g
Aktiv medlem
Hur Fungerar igentligen en ljusmätare? Jag undrar vilka värden jag kan få ut?. Jag skulle behöva ställa in blixt vid fotografering utomhus.
men det är en blixtljusmätare vi således talar om ..
aswe
Aktiv medlem
men det är en blixtljusmätare vi således talar om ..
ja en blixtljusmätare
Walle
Aktiv medlem
Skulle jag kunna säga ISO och vilken bländare jag valt och få ett slutarvärde?
Nja, det beror på om blixtljusmätaren mäter blandljus eller inte skulle jag vilja säga. En ren blixtljusmätare struntar fullkomligt i slutartiden, eftersom den är ovidkommande vid en ren blixtexponering.
För blandljus så styrs exponeringen av det befintliga ljuset av slutartid, iso och bländare, men blixtexponeringen styrs av iso, bländare och blixteffekt. Ändrad slutartid påverkar inte blixtexponeringen, däremot exponeringen av blandljuset.
Har du en kamera med inbygd exponeringsmätare så ställer du lämpligen först in en exponering för det befintliga ljuset, sedan mäter du in blixtljuset med blixtljusmätaren.
Nämnas bör att om man fotograferar digitalt så klarar man sig alldeles galant utan blixtljusmätare.
aswe
Aktiv medlem
Tack för dina svar. Jag förstår ganska bra, men inte helt.
Jag brukar ställa in efter det du kallar blandljus och sedan lägga till blixten. Jag ökar blixten till det ser bra ut i displayen.
Problemet är att det inte alltid ser bra ut när jag laddar upp bilderna. Ofta alldeles för mörka och jag kan tycka det känns lite oproffsigt ibland att testa sig fram på ett sånt sätt.
Tror du jag kan ha använding av ljusmätare i mitt arbetssätt?
Jag brukar ställa in efter det du kallar blandljus och sedan lägga till blixten. Jag ökar blixten till det ser bra ut i displayen.
Problemet är att det inte alltid ser bra ut när jag laddar upp bilderna. Ofta alldeles för mörka och jag kan tycka det känns lite oproffsigt ibland att testa sig fram på ett sånt sätt.
lumor_
Aktiv medlem
Många proffs struntar i ljusmätare och använder i stället histogrammet som mätare för att se hur ljus/mörk exponeringen blev. Det är lätt att få för mörka bilder när det är mörkt och för ljusa bilder när det är ljust om man enbart tittar på bilden i displayen (eftersom det omgivande ljuset starkt påverkar hur man uppfattar bilden på displayen). I histogrammet kan man avgöra ifall man klippt skuggor eller högdagrar.Tack för dina svar. Jag förstår ganska bra, men inte helt.
cowboy
Aktiv medlem
Generellt om ljusmätare (från Sekonics webb)
The benefits of using light metering
What is a histogram?
Metering tips
Observera också länkarna i högerkanten.
Jag skulle inte vilja vara utan min lösa ljusmätare.
What is a histogram?
Metering tips
aswe
Aktiv medlem
Många proffs struntar i ljusmätare och använder i stället histogrammet som mätare för att se hur ljus/mörk exponeringen blev. Det är lätt att få för mörka bilder när det är mörkt och för ljusa bilder när det är ljust om man enbart tittar på bilden i displayen (eftersom det omgivande ljuset starkt påverkar hur man uppfattar bilden på displayen). I histogrammet kan man avgöra ifall man klippt skuggor eller högdagrar.
Jag tycker inte jag har så stor nytta av histogrammet. Tycker jag bara kan se som du säger att om jag har klippt skuggor och högdagar. I studio med vit bakgrund förstår jag inte alls hur jag skall använda histogrammet, men det kan som sagt bero på mina dåliga kunskaper.
Displayen tycker jag är värdelös. Borde gå att kalibrera mycket mer på den.
aswe
Aktiv medlem
Nu också då nästan alla kör digitalt så är har ju nästan ljusmätaren tjänat ut sin roll eftersom det bara är att ta några provexponeringar för att se hur det ser ut.
Jag vill vara nogrannare än så. Det blir så mycket arbete om hela bilden är för mörk när den laddas upp i datorn. Som jag skrev ovan så så tycker inte jag att displayen känns pålitlig.
Ibland har man bara ett par försök innan modellen tröttnar och då har man förbrukat sina chanser genom provexponeringarna.
aswe
Aktiv medlem
What is a histogram?
Metering tips
Perfekt. Tänkte inte så långt (eller kort) att titta där.
aswe
Aktiv medlem
Att mäta är att veta.
ja visst är det.
Graal
Avslutat medlemskap
När man tittat i histogrammet eller på bildskärmen och sedan ska fota, kanske bilden försvunnit? Då är man inte mycket hjälpt av ett histogram eller en bildskärm. Även digitala kameror måste väl kunna mäta exponeringen på något sätt för att vara tillräckligt snabba. Bilden försvinner lika snabbt som en blixt, då måste man även kunna arbeta lika snabbt. I början av 1980-talet kom blixtljusmätning direkt mot filmplanet i kamerorna, sk TTL-mätning (Trough The Lens), finns inte sånt nu? Då stängs ju blixten av automatiskt när rätt ljusmängd kommit in. Ljuset reflekteras mot filmplanet och träffar en sensor i kameran som i sin tur skickar en signal till blixten att den ska stängas av.
voitcanon
Aktiv medlem
TTL fungerar genom att mäta blixtljuset mot sensorn går tyvärr ej att ha på digitala kameror eftersom det blir något kaiko när ljuset studsar emot sensorn. Därför använder nästintill alla kameror idag e-ttl som fungerar genom att den förblixt sänds iväg och mäts innan den riktiga tänds.
Graal
Avslutat medlemskap
TTL fungerar genom att mäta blixtljuset mot sensorn går tyvärr ej att ha på digitala kameror eftersom det blir något kaiko när ljuset studsar emot sensorn. Därför använder nästintill alla kameror idag e-ttl som fungerar genom att den förblixt sänds iväg och mäts innan den riktiga tänds.
Aha, det visste jag inte. Trodde det fungerade även i digitalkameror. Innebär det också att det blir lite långsammare, alltså att bilden inte exponeras precis när jag trycker på avtryckaren? För det är ju det fina med TTL, att det går lika snabbt som utan blixt.
Walle
Aktiv medlem
En liten liten fördröjning blir det nog, men den märks knappt eller inte alls om man synkar blixten på första ridån. Kör man med längre slutartid och synkar på andra ridån kan det dock vara rentav störande. Det är därför jag alltid avråder att plåta vimmel med blixten synkad på andra ridån. Förblixten slår, sen öppnas slutaren, sen nån halvsekund senare slår huvudblixten, sen stänger slutaren. Problemet är att många tror att bilden redan är tagen när förblixten har slagit.