Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad utvecklar just dig i ditt fotograferande?

Produkter
(logga in för att koppla)

laibach

Aktiv medlem
Finns det någon enskild händelse eller återkommande aktivitet som just du tycker har betytt mycket för din utveckling som fotograf?

Det självklara svaret för många är kanske att fotografera. Men för mig har det faktiskt varit att studera andras bilder och formulera konstruktiv kritik av deras bilder. Detta gäller särskilt andra amatörers bilder.

Vad tycker du?

Ett par olika faktorer som enskilda inte är så avgörande men tillsammans blir de stora:

Den enskilt största faktorn är en digitala revolutionen. Jo faktiskt. Dels så har den gjort det möjligt att exprimentera på ett sätt som inte var möjligt tidigare men framför allt så är det roligare att fotografera numera när resultatet syns direkt.

Den andra delen är inspiration från bilder. Jag har på ett mer aktivt sätt studerat bilder jag gillar och även de som jag inte gillar för att se varför de berör mig. Tillsammans med digitaltekniken jag jag kunnat leka mer och därmed lärt mig ett och annat.......

Sista tiden: workshop hos Pieter ten Hoopen. Ruskigt bra för berättartänkandet.
Och universitetsstudier i konstvetenskap är inte heller dumt.

Jag vet inte om jag utvecklat mig så mkt som fotograf under året men jag har fått massor av nya intressen av det samt resendet hit o dit...:) Växter, insekter generellt, resemål, stadshistoria etc...

Workshops med "kändisar" har jag inte testat. Låter intressant.

Digitala revolutionen: så sant! Den är tillsammans med bildbetraktandet mycket riktigt det som har betytt mest för mig!

Att titta på och kommentera andras bilder tycker jag är en stor inspiration som gör att man blir sugen på att fota och testa nya grejer.

När man kommer till ett "nytt" ställe brukar inspirationen flöda också, när man får chansen att fota saker och platser man inte man inte sett tidigare.

Workshops med "kändisar" har jag inte testat. Låter intressant.

Det är väldigt intressant. I det fallet jag har varit med iallafall. Man får räkna med att åka på brutal och ärlig sågning, vilket man inte är bortskämd med annars.

Assistentjobb är inte så dumt heller. Och att kolla mycket på visuella konstformer av alla slag.

Ingen har nämnt Nya fotoprylar! Vi är en hel del prylgalna typer här på FS och det är väl lika bra att erkänna att ett nytt objektiv är rätt inspirerande. Man får ju ett nytt öga att se med.

Det är väldigt intressant. I det fallet jag har varit med iallafall. Man får räkna med att åka på brutal och ärlig sågning, vilket man inte är bortskämd med annars.

Assistentjobb är inte så dumt heller. Och att kolla mycket på visuella konstformer av alla slag.

Jag skulle verkligen vilja bli sågad av någon duktig och erkänd fotograf som kunde kolla på mina bilder, ge synpunkter på stil och sedan en spark i arselet i rätt riktning.

Man råkar för sällan ut för rejäla sågningar tycker jag. För om det är något som ruskar om så är det just det.

Det borde verkligen finnas sådana kurser. Typ den elaka kocken...fast om foto då såklart...

:)

Det beror lite på, det fotografiska sinnet utvecklas efterhand som jag fotograferar och reflekterar över vad som gör vissa bilder bra medans andra inte är bra. Jag reflekterar även över andras bilder, både bra och dåliga, över vad som gör dom bra respektive dåliga. Formulera kritik i ord är väldigt utvecklande :)

Den tekniska biten har jag lärt mig efterhand både genom att prova mig framåt och läsa mängder på fotosidan, en del säger att tekniken inte är viktig men ett visst baskunnande känner jag själv är viktigt för att öka kvalitén på bilderna :)

Att leva med kameran i en väska som alltid är med hjälper också, då är man ju alltid beredd på eventuella fototillfällen och ännu fler möjligheter att göra fel/rätt :)

Ett nytt intresse som medför att man kan ta bilder på något annat än det vanliga. En mycket känd fotograf på 70 talet, Teddy Arni sa att han skaffade sig en ny älskarinna när inspirationen tröt. Han hade många! En som hette Leica och Nikon, Canon m.fl. Att träffa nya bekantskaper som också fotograferar kan ge inspiration till nytt bildskapande.

Jag skulle verkligen vilja bli sågad av någon duktig och erkänd fotograf som kunde kolla på mina bilder, ge synpunkter på stil och sedan en spark i arselet i rätt riktning.

Man råkar för sällan ut för rejäla sågningar tycker jag. För om det är något som ruskar om så är det just det.

Det borde verkligen finnas sådana kurser. Typ den elaka kocken...fast om foto då såklart...

:)

Sant. Och det finns, men man måste leta lite...
Jag delar lokal med en gammal biskops-arnö-lärare och blev hembjuden för att visa portfolio. Den sågningen tog några månader att hämta sig ifrån, men i efterhand var det en jäkla bra spark åt rätt håll. Att det ska vara så jobbigt att utvecklas.

Hmm, ja kanske. Fast det kan vara tvärtom också - att man tar samma gamla bilder som vanligt, fast med ett nytt verktyg, och lurar sig själv att man varierat sig. Det händer mig då och då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar