Annons

Vad tycker du att en Eos 20D är värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Conna

Aktiv medlem
Vi utgår från ett ex som är i fint "bruksskick", endast huset med tillhörande kartong, sladdar och kvitto.

Mv. Conny
 
Senast ändrad:
Tim_H skrev:
Garantin kan man ändå inte överlåta i ett köp väl?

Varför skulle man inte kunna göra det ?
Garantin gäller väl produkten.

Jag sålde ett Canon 17-85 med garanti som köparen lämnade in senare för reparation utan problem.

Back to topic...

Mer en 6000 skulle inte jag ge för ett hus som garantin gått ut på.
 
Det beror väl på hur många exponeringar som den har gått. Jag sålde mitt hus med endast standard tillbehör och extra battripack för 1 månad sedan.
Jag satte ut en annons på blocket på 9000:- eller högstbjudande. Inom 12 timmar hade jag 20st svar och dagen efter sålde jag den med ett 1GB kort för 10.400:-.
Lycka till !
Niclas
 
Garantin följer inte med den nye ägaren. Att man oftast ändå kan nyttja den beror helt och hållet på tillverkarens välvilja.
 
Garanti gäller alltid för för den första ägaren. Det är ett kontrakt mellan köpare och säljare och följer således inte med till en ny ägare. Nu är det inte många säljare (företag) som tar detta särskilt hårt utan brukar ta garantifel ändå.
 
Mellan 9-11000:- borde man väl kunna få utan problem tycker jag. Hade jag hittat en till salu för 6000:- hade jag nog köpt en till :)
 
6000:- !? Det var inte mycket. Inte för att jag tänkt sälja min, men då borde en 10D som jag tänkt köpa till min grabb högst ligga på ca 3500:-....för att inte tala om 300D...Hallå "Marknaden" det är ju du som bestämmer..vad säger du!? :)
 
Hej hej fotovänner

Det är inte så att jag ska sälja en 20D som det kanske kan verka av mitt inlägg. Utan jag är mest nyfiken av vad det kan kosta att införskaffa sig ett beg. nu när huset kostar 12500 kr nytt.

Som det verkar är det ett ganska högt andrahandsvärde på en Eos 20D. Betydligt högre en på en Nikon D200 enligt mina egna erfarenheter.
 
Det är väl inte en allt för vågad gissning att vad 2:a-handsvärdet än är idag, så lär det sjunka ordentligt inom ett par månader om en efterföljare presenteras som väntat?
 
FouFoto skrev:
Källa?
Det framgår av garantivillkoren även om Canons inte är jättetydliga. Där står dock att man vid köpet skall fylla i köparens namn och adress och att detta inte får förändras.

Tvivlar man ändå kan man också titta in hos Konsumentverket.

Naturligtvis kan garantivillkoren specificera att garantin gäller också efter ett andrahandsköp men jag har aldrig någonsin sett det och det tillhör nog åtminstone undantagen.

Om garantin gäller är vanligen alltså helt och hållet upp till garantiutfärdarens välvilja.
 
palatset skrev:
Mellan 9-11000:- borde man väl kunna få utan problem tycker jag. Hade jag hittat en till salu för 6000:- hade jag nog köpt en till :)

Det låter som ett dåligt skämt tycker jag!
Varför skulle man inte köpa nytt om man ändå ska lägga ut så mycket pengar på den. Du säger att den ska kosta mellan 70-86% av nypriset begagnat.

Att köpa begagnat är ett slags lotteri. Man kan se en del av skicket på en pryl, men den kan vara i avsevärt sämre skick, funktionellt, än vad den ser ut att vara. Är varan tillräckligt nedsatt så kan det vara värt det, men begagnat är begagnat och ska inte jämföras med nytt. I butik kan man motivera ett lite högre pris på begagnat eftersom man får garanti på köpet.
Dessutom så är digitalkameror avancerade och känsliga saker som har en tendens att krångla mer än tex objektiv. Det ska också hålla nere begagnatpriset.

/Erik
 
Jag tycker ca 8-9000 verkar rimligt att betala i dagens läge för en bra beggad 20D, men jag tror också att priset dyker när ny modell kommer. Beror väl också på hur mycket som är nytt på den nya modellen.
Det verkar som att 10D tradas runt 5-6000 vilket jag inte skulle betala.
 
P.R. skrev:
Det framgår av garantivillkoren även om Canons inte är jättetydliga. Där står dock att man vid köpet skall fylla i köparens namn och adress och att detta inte får förändras.

Tvivlar man ändå kan man också titta in hos Konsumentverket.

Naturligtvis kan garantivillkoren specificera att garantin gäller också efter ett andrahandsköp men jag har aldrig någonsin sett det och det tillhör nog åtminstone undantagen.

Om garantin gäller är vanligen alltså helt och hållet upp till garantiutfärdarens välvilja.

Jag hittar inget om att köparens namn har någon betydelse:

http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/garantivillkor_cci.asp
 
Jag fick 6500:- för en 10D med batterigrepp 8000 exponeringar men i övrigt i nyskick med alla tillbehör och kartonger i ordning.

jag gissar att ett pris ligger på 8500:- -9000:-utan batterigrepp och minneskort, en helt ny kamera kan köpas för 12 500:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.