Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycker du att en Eos 20D är värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Jag sålde min 29 år gamla segelbåt för 47000:-, fabriksny kostade den 30000:-. Men det är skillnad med elektroniska prylar som en DSLR eller en dator, andrahandsvärdet dyker brant och är helt borta efter två modelländringar.

Men 30.000:- hade för 29år sedan betydligt mycket mer värde än vad 47,000:- har idag :)

Men visst är det så att digitala prylar förlorar värde väldigt snabbt då utveklingen går så mycket snabbare än den gör på tex, segelbåtar.

Har nyligen köpt en begagnad 20D

Kameran var ett år gammal, 1200 exponeringar och i mycket gott skick. Knappt en repa.

Köptes tillsammans med 18-55 EFS, 128 Mb kort, orginalkartong samt alla manualer och sladdar

Säljaren hade haft den ute för 9800:- men inte fått den såld för det priset, utan han fick sänka den till 8200:- vilket blev mitt pris.

Så någonstans mellan 8000-9000 kronor tycker jag är ett vettigt pris beroende på ålder och skick.

Zoso skrev:
Men 30.000:- hade för 29år sedan betydligt mycket mer värde än vad 47,000:- har idag :)

Men visst är det så att digitala prylar förlorar värde väldigt snabbt då utveklingen går så mycket snabbare än den gör på tex, segelbåtar.

KPI Jan 1980 var 95,3 och Jan 2006 ca 280. Det vill säga att på 26år räknat kostade båten ny i dagens penningvärde 88.500kr. Ganska lite värdeminskning per år ändå. Ca 1500kr per år är inte så farligt för att äga en båt :) EOS 10D och 20D har haft större värdeminskning per år ;-)

Sådana här diskutioner går aldrig att hålla. Alla som har en 20D säger ett pris medan dom som är ute efter en 20D säger ett (så ett pris där imellan bör vara rimligt)

Har fått lära mig att en vara sjunker med 15% så fort du har köpt den och fortsätter sedan att ticka nedåt med 1% per månad, räknat på nypriset vid försäljning av den begagnade kameran.

Eftersom 20D tydligen går att köpa ny för 10.995:- och att någon nyligen köpt en begagnad 20D för 8.200:- bekräftar mitt sätt att räkna.

10.995:- avgår 27% (15+12) = 8.026:-

8200:- av 10.995:- = 75%

Sedan har vi ju läst i Kamera och Bild att försäkringsbolagen ersätter en DSLR med 65% efter 2 år.

Richards skrev:
Ersättaren till 20D lär väl knappast bli billigare än 20D var som ny

Cyberphoto har 12875(inkl) för 30D. Och de är ju som bekant inte billigast. Då kan man ju fundera på vad det ligger på om ett halvår.

Jag skulle aldrig spara några tusen och köpa en ny 20D idag.

Kommer nog aldrig att sälja min 20D men om jag gjorde det(utan optik) skulle jag bli GLAD om jag fick 7000.

www.fotemia.de tar 988Euro för 20d huset och den kända pixxass.de 1040 Euro.

Dessa är tyska butiker och garantin gäller.

988Euro x 9.5 = 9386 Sek.

Dessutom säljs begagnade D70 på blocket för 4500:-.

Därför tycker jag inte att man ska ge ett öre över 7000:- för en begagnad 20d.

Men jag förstår naturligtvis att det är svårt för en 20D ägare som kanske betalat 14000:- för ett och ett halvt år sedan för sin kamera att hålla med.

Anders.Student skrev:
www.fotemia.de tar 988Euro för 20d huset och den kända pixxass.de 1040 Euro.

Dessa är tyska butiker och garantin gäller.

988Euro x 9.5 = 9386 Sek.

Dessutom säljs begagnade D70 på blocket för 4500:-.

Därför tycker jag inte att man ska ge ett öre över 7000:- för en begagnad 20d.

Men jag förstår naturligtvis att det är svårt för en 20D ägare som kanske betalat 14000:- för ett och ett halvt år sedan för sin kamera att hålla med.

Är på din linje Anders. 7000 kr är ändå bra med pengar för en beg. 20D. Som skrivet så kostar inte en ny mer än mellan 10000-11000 kr idag.

Vad man gav för den för 1-2 år sen är helt ointressant idag.

Jag har ett (svagt) intresse av att köpa en 20D själv och har följt begagnatmarknaden de senaste två månaderna. Man kan nog säga att priset hela tiden har sjunkigt och jag tror att detta kommer fortsätta när 30D väl kommer ut i butikerna. De som haft priser på runt 7500 eller motsvarande (dvs kanske sålt för 9000 med grepp, ett par batterier och ett ellerr fler (billiga) objektiv) verkar gå åt snabbt medan de som ligger ute för 8500 och uppåt inte verkar säljas (i alla fall ligger annonserna kvar). För någon månad sedan verkade det som 20D för upp mot 10 papp kunde gå rätt snabbt.

Så ett dagspris på 20D ca 7000-7500 är nog inte en dålig gissning. Jag tror inte petdetaljer i skicket eller det exakta antalet exponeringar är avgörande eftersom när det kommer ut en kamera "till rätt pris" så finns kanske inte så många andra att jämföra med. Dessutom verkar de flesta 20D vara rätt välvårdade och inte ha gått allt för långt. Med lite blessyrer och upp mot 20000exponeringar så kanske det blir lite mer svårtsåld, dvs priset får bli ännu lägre.

10D har i och med detta gått ned lite i pris, men inte så mycket som man kunde gissa. Det verkar ha gått några ned mot 5000 eller kanske 6000 med batteripack, men sådana priser kunde man med lite tur hitta från riktigt säljsugna för ett år sedan också.

Till sommaren tror jag en 20D kommer ligga på ca 6000-7000 och en 10D på dryga 4000 (och med de priserna menar jag det man kan förvänta sig att sälja för om man vill bli av med grejorna snabbt respektive det man kan förvänta sig att köpa för om man orkar leta runt ett tag)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar