Advertisement

Annons

Vad tycker du att en Eos 20D är värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle inte betala mer än 7500kr. Det kommer en ny modell om ett tag och då kommer en ny 20D med garanti vara billig.

A
 
FouFoto skrev:
Jag hittar inget om att köparens namn har någon betydelse:

http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/garantivillkor_cci.asp
På garantivillkoret som följer med min 20D står det jag skrev i tillägg till det som finns i din länk. Under punkt fyra pratar man dessutom om "köparen" vilket rimligtvis syftar på den ursprunglige köparen. Hade det inte spelat någon roll för avtalet hade man lämpligen skrivit "ägaren" istället.

Som framgår av länken från Konsumentverket så verkar det normala också vara att garantin inte gäller för andra än den ursprunglige köparen. Om garantin därför också skall gälla vid vidareförsäljning bör detta rimligtvis i så fall uttryckligen stå i villkoren. Det gör det inte, varken i din länk eller mitt garantihäfte.
 
Thomas F:

Om jag inte helt missminner mig är garanti ett avtal mellan säljare och köpare. Avtalet får ej vara sämre än det skydd som fås med konsumentköplagen. Har dock svårt att tänka mig att den, då det är ett avtal, följer med till en ny ägare. Reklamationsrätten bör man dock alltid ha kvar.

Edit: såg först nu den fina länken till KO.
 
Frågan var uppe på PLUS för några månader sedan där det även där framgick att garantin bara gäller förstagångsköparen men att de flesta butiker oftast hedrar garanti iaf.
 
Det är ju som det alltid brukar vara. Om man inte har prylen (i detta fall 20D) så är den inte värd mycket, men om man äger den är den värd mer.

Har nog inte sett någon annons på en begagnad 20D under 9000:-. Är det inte marknadspriset som gäller?
Det verkar annars som om prisraset har stannat på de äldre modellerna. En D60 kostar runt 5000:- och en 10D precis under 6000:- vad jag har sett.
 
matnyttige skrev:
Har nog inte sett någon annons på en begagnad 20D under 9000:-. Är det inte marknadspriset som gäller?
Jo alltid.

Däremot är det inte marknadspriser som står i annonserna utan oftast är det priser baserade på säljarnas vildaste förhoppningar. Det är först när en köpare är beredd att betala som marknadspriset bestäms och det kan vara ganska stor skillnad mellan de två nivåerna.
 
Någonstans tar det ju stopp när marknaden faktiskt inte kommer med ersättare som kostar mindre, och dessutom misstänker jag att en hel del personer hellre då behåller den som sekundär eller ger bort till tjejen eller liknande framför att sälja den till ett allt för lågt pris.
 
En kompis till mig trodde han kunde sälja sin BMW för samma pris han gett för den.
När ingen köpte den så behöll han den för han trodde snart priset skulle gå upp :)
 
Som regel betalar jag aldrig mer än 50-60% av vad varan kostar idag, kanske lite mer om jag köper begagnat av en butik som lämnar någon månads garanti. Finns den inte längre får man jämföra med en som har liknande funktioner/prestanda. Hur mycket säljaren betalat när han/hon köpte är ointressant för mig.
 
Om man kan sälja en D60 för 5000:- och en 10D för 6000:- undrar jag lite stillsamt hur mycket man för för en 300D med kitobjektiv och batterigrepp?
 
palatset skrev:
Mellan 9-11000:- borde man väl kunna få utan problem tycker jag. Hade jag hittat en till salu för 6000:- hade jag nog köpt en till :)

För ett nytt hus ja, jag kollade på prisjakt och där låg lägsta nypriset på 11231:-
 
ritron skrev:
Som regel betalar jag aldrig mer än 50-60% av vad varan kostar idag, kanske lite mer om jag köper begagnat av en butik som lämnar någon månads garanti. Finns den inte längre får man jämföra med en som har liknande funktioner/prestanda.
Är inne lite på ditt spår Rickard. "Hur mycket säljaren betalat när han/hon köpte är ointressant".

Men många kollar nog för mycket på just det. När Eos 20D kom så kostade den väl runt 16000 kr om jag inte minns helt fel. Visst skiljer det sig mellan olika butiker men ett snitt var väl iaf runt 16000...

50-60 % av det priset borde då hamna på ca: 8000-9000 kr.

Men idag så kostar inte 20D några 16000 kr utan betydligt mindre. Lägst som jag hittat är 12500 kr. Vad blir 50-60 % på det? Inte runt 10000 kr som många annonserar för iaf. Men andrahandsvärdet är som skrivet högt på Eos 20D.

Fast när det väl gäller så vill de flesta köpa billigt och sälja dyrt. Inte så konstigt kanske.

Min Nikon D200 som jag sålde efter två dagar ville inte folk betala mer än 12000 kr för. Livet är tufft som säljare *S*
 
Sådär. Nu har jag kollat på blocket, och mailat ett gäng som vill ha runt 11- 12tusen för sina 20D med kitobjektiv. Dom var ungefär ett år gamla allihop.
Ser att komplett tar 11995:- för hus med kitobjektiv nu, och Dustin samma utan objektiv. Finns flera butiker med ungefär samma pris..
Jag bjöd 6000:- på allihop, ska bli spännade att se om nån orkar svara.
 
Det viktigaste är att se och känna på kameran inna man slår till.
Det är som att köpa en gammal bil. I annonsen stårt det rosfri bil, när man kommer dit och tittar på eländet är det rostlagningar över allt. Plockar man av objektivet och tittar in i kameran och det ser skitigt ut, mattskivan full av fläckar, då är den inte värd mer än högst 5000kr eftersom man då måste lämna in den för rengöring. Ett fint exemplar kan däremot vara värt upp mot 9000kr
 
Min åsikt är att det knappast går att sätta schablonmässiga procentsatser på begagnat då priset avgörs av så många faktorer.

Visst finns det tokstollar som tror att man kan få ut mer än nypriset för sin gamla klenod men det tror jag tillhör undantagen.

Som köpsugen tror jag att det är bäst att kolla vad en ny kamera kostar och fundera på hur mycket man tycker risken är värd att köpa begagnat (om nu varan tycks felfri och i gott skick). Jag tror att man gott kan tänka sig att en 20D idag kan betinga en prislapp på 10000:-

Ersättaren till 20D lär väl knappast bli billigare än 20D var som ny och just nu pressas priserna ner på 20D då den annars skulle vara osäljbar i väntan på nästa modell. Det försätter den som köper en ny utgående modell i en god sits. Dumt verkar det vara att sälja sin 20D som begagnad nu. Bättre att vänta till den nya modellen kommit då priset på den nya lär hamna på 16000:- igen. Då är frågan om det är värt 6000kr extra att köpa den nya modellen. Därför finns det ingen anledning att dumpa priset på sin begagnade 20D.

Skulle någon bjuda 6000:- för min 20D så skulle jag skratta dem rått i ansiktet :)
 
FILM) (ulltand skrev:
En kompis till mig trodde han kunde sälja sin BMW för samma pris han gett för den.
När ingen köpte den så behöll han den för han trodde snart priset skulle gå upp :)
Segelbåtar har väl haft den trenden. Tror att man får mer nu om man säljer en segelbåt än vad man betalade för den ny för tio år sedan. (Är dock lite osäker om detta men priserna på segelbåtar har stigit rejält)
 
matnyttige skrev:
Segelbåtar har väl haft den trenden. Tror att man får mer nu om man säljer en segelbåt än vad man betalade för den ny för tio år sedan. (Är dock lite osäker om detta men priserna på segelbåtar har stigit rejält)

Jag sålde min 29 år gamla segelbåt för 47000:-, fabriksny kostade den 30000:-. Men det är skillnad med elektroniska prylar som en DSLR eller en dator, andrahandsvärdet dyker brant och är helt borta efter två modelländringar.
 
BugEyes skrev:
Jag sålde min 29 år gamla segelbåt för 47000:-, fabriksny kostade den 30000:-. Men det är skillnad med elektroniska prylar som en DSLR eller en dator, andrahandsvärdet dyker brant och är helt borta efter två modelländringar.
Jo, givetvis är det ju så. Tycker dock det är lite konstigt att det inte skiljer mer i pris mellan begagnade EOS D30, EOS D60, EOS 10D och EOS 300D.
 
matnyttige skrev:
Tycker dock det är lite konstigt att det inte skiljer mer i pris mellan begagnade EOS D30, EOS D60, EOS 10D och EOS 300D.
Egentligen är det inte så konstigt. I toppen bestäms begagnatpriserna av hur mycket rabatt beg-köparen kräver jämfört med att köpa en likvärdig ny kamera. I bottenskiktet (prismässigt alltså) bestäms priset av när säljarna inte tycker det är värt besväret att sälja för att få in väldigt lite. Det är då mer attraktivt att behålla den som reserv eller ge bort den till någon.

Detta trycker alltid ihop prisbilden så att modeller som tekniskt sett inte är värda så mycket pengar helt enkelt inte går att få tag på billigare. För köparen är det ju inget problem eftersom han/hon lämpligen då istället väljer en fräschare kamera, när den ändå inte kostar mer än en relik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.