Annons

Vad tror ni om detta Polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det ett Hoya med varmtons filter utan någon speciell ytbahandling?

Jag skulle nog inte köpa detta filter, pga två saker:
- Jag vill inte att mitt Pol-filter skall ge någon färgsjustering
- Jag vill ha HMC eller motsvarande ytbehandling på ett filter.

HMC gör det hela lite dyrare, toning är personligt. Men är det verkligen så mcyket billigare? Vad kostar det billigast pol-filtet i Sverige / Tysklan?
 
Med frakt, tull, moms och speditionsavgift kommer det där filtret kosta 6-700. Ett Hoya HMC 58mm kostar 392:- hos cyberphoto.
Men då är det ju inte ett kombinerat pol/varmtonsfilter. (B+W pol/varmtonsfilter kostar 1095:- hos scandinavian photo).
Ett 81A kostar dock 235:- så vill du ha den kombinationen är det enligt mig bättre att köpa två filter än ett (om man inte ska det till vidvinkel).

David
 
oke, ni tycker jag borde köpa ett Hoya HMC ?
men finns det olika HMC filter från Hoya ?
och jag har vell tänkt kring 500:- för filtret.
 
Jag föredrar B+W. Kostar 595:- för 58mm:
http://www.scandinavianphoto.se/?49100
Men Hoya HMC är inte dåliga heller och något billigare.

Det filtret som du länkade till på ebay var ett kombinerat polfilter och varmtonsfilter 81A som höjer färgtemperaturen och ger en varmare ton.
Men jag tolkar dig som att det är ett "vanligt" polfilter du vill ha.
 
dJb skrev:
Jag föredrar B+W. Kostar 595:- för 58mm:
http://www.scandinavianphoto.se/?49100
Men Hoya HMC är inte dåliga heller och något billigare.

Det filtret som du länkade till på ebay var ett kombinerat polfilter och varmtonsfilter 81A som höjer färgtemperaturen och ger en varmare ton.
Men jag tolkar dig som att det är ett "vanligt" polfilter du vill ha.

Passar det filtret bra som du länkade, till canon eos 350d ?

Har inga direkta krav förutom att det ska va ett bra/hyffsat filter.
Det filtret jag länkade till värkade bra eftersom det gav igen de färger som gärna blir lite tråkiga.

Kom gärna med mer kommentarer och förslag. Vill ju köpa ett bra och prisvärt filter :)
 
Polfilter med varmton är bortkastade pengar på en digitalkamera. Den varma tonen kan man få lika bra med justering av vitbalansen.

Köp ett vanligt polfilter. Hoya HMC är bra och prisvärt.

B+W har gedigen mekanik, men se i så fall till att du köper ett som har flerskiktig antireflexbehandling. B+W har också polfilter utan antireflexbehandling, och då är de ju faktiskt sämre än Hoya.
Cruzty_87 skrev:
Passar det filtret bra som du länkade, till canon eos 350d ?
Det du behöver tänka på när det gäller huruvida det passar eller inte är filtergänga och typ av polfilter. Filtergängan skall vara samma som på objektivet du skall ha det till. Och så skall det vara ett cirkulärt polfilter och inte ett linjärt. De linjära kan ge störningar i ljusmätning och/eller autofokus i vissa moderna kameror.
 
jimh skrev:
Polfilter med varmton är bortkastade pengar på en digitalkamera. Den varma tonen kan man få lika bra med justering av vitbalansen.

Köp ett vanligt polfilter. Hoya HMC är bra och prisvärt.

B+W har gedigen mekanik, men se i så fall till att du köper ett som har flerskiktig antireflexbehandling. B+W har också polfilter utan antireflexbehandling, och då är de ju faktiskt sämre än Hoya.

Oke, men var kan man hitta bra priser på B&W som har flerskiktig antireflexbehandling.
Och bra pris på Hoya HMC.
 
Internetbutikerna Scandinavian Photo och Cyberphoto brukar ha bra priser. Du kanske kan kolla om de kan skicka som brev mot förskottsbetalning så slipper du de avgifterna.
 
Detta filter som David länkade till:

http://www.scandinavianphoto.se/?49100

Där står det att:

Detta filter är specialdesignat för att användas på spegelreflexkameror
med autofokus och inbyggd mätning samt videokameror.

Vad är det som är speciellt med deras filter.
Är inte andra filter designade för att användas på spegelreflexkameror ?
 
Ja, det betyder att det är ett cirkulärt polfilter och inte ett linjärt. Däremot står det inget om antireflexbehandlingen hos Scandinavian.

Cyber skriver dock ut att det är ett MRC-filter, vilket på B+W-språk betyder att det är antireflexbehandlat. Jag skulle beställa från dem om jag valde B+W.
 
oke, men eftersom att B&W skulle va sämre än Hoya om det inte hade antireflexbehandlingen.

då vet man ju inte om man vill köpa just det David länkade till.
 
jimh skrev:
Ja, det betyder att det är ett cirkulärt polfilter och inte ett linjärt. Däremot står det inget om antireflexbehandlingen hos Scandinavian.

Cyber skriver dock ut att det är ett MRC-filter, vilket på B+W-språk betyder att det är antireflexbehandlat. Jag skulle beställa från dem om jag valde B+W.


oke, men det blir nog ett sånt från cyberphoto.

tack för alla svar.
 
Jag vill bara låna tråden för en kort stund. Vad är antireflexbehandlingen? Rent fysiskt alltså? Är det ett yttre skikt eller särskild slippning av glaset? Jag frågar för att det inträffar ibland att jag torkar filtret med kläderna i fält. Jag använder mjukt tyg, typ fleece. Jag vet att det inte är särskilt bra men ibland har man ingen annan möjlighet. Därav min fråga, hur skadligt kan mitt agerande vara för just antireflexbehandlingen?
 
Det är ett utanpåliggande skikt, som skall vara hårdare än själva glaset. Förr i tiden kunde det vara mjukt och gå att putsa bort, men det tror jag är historia.

Men torkar du med kläderna finns ju alltid risken att det fastnat ännu hårdare partiklar i tyget. En mikrofiberduk är ju inte dumt att ha med sig.
 
Jim, hur simulerar du ett 81A med vitbalansen? Jag har inte tänkt på att använda vitbalans till just det utan har försökt på andra sätt...

peterA
 
jimh skrev:
Det är ett utanpåliggande skikt, som skall vara hårdare än själva glaset. Förr i tiden kunde det vara mjukt och gå att putsa bort, men det tror jag är historia.

Men torkar du med kläderna finns ju alltid risken att det fastnat ännu hårdare partiklar i tyget. En mikrofiberduk är ju inte dumt att ha med sig.

Tack för infon, Jim. Och för tipset också.
 
jimh skrev:
Det är ett utanpåliggande skikt, som skall vara hårdare än själva glaset. Förr i tiden kunde det vara mjukt och gå att putsa bort, men det tror jag är historia.
Skiktets hårdhet beror på materialet. Jag tror att de flesta material som används för antireflexbehandling är inte så vansinnigt hårda, de väljs snarare på grund av sitt brytningsindex. Det är därför man gärna lägger ett skyddslager ytterst. Det beskrivs lite snabbt på Schneider-Kreuznachs hemsidor (här och här) .

(Materialets brytningsindex bestämmer hur lämpligt det är för att släcka ut reflexer. Enligt SPSE Handbook... är tex MgF2 det vanligast förekommande materialet i enlagers antireflexbehandling av glas.)

Men precis som Jim säger så är inte dagens antireflexbehandlingar så känsliga för mekanisk åverkan som äldre verkade vara. Följ tillverkarens rekommendationer, sunt förnuft och varsamt handlag så kommer det gå bra. B+W har rekommendationer på sin hemsida.

timofej skrev:
Jag använder mjukt tyg, typ fleece.
Även om fleecetyget skulle vara helt "rent" dvs det är inte din tröja utan enbart används för att torka din optik så skulle jag ändå inte rekommendera detta. Fleece är så poröst att det lätt kan gömma sig fint damm och sandkorn i det som inte faller ur när man skakar trasan.

Mikrofiberdukarna är lätta att hålla rena, de kan även "suga upp" små fettrester och så är de ju så billiga i förhållande till vad man får. En handfull tior för en trotjänare som kommer vårda din dyrbara kamerautrustning i åratal. Jag har tre olika dukar nedstoppade här och var i mina kameraväskor så de alltid finns till hands och de är en av de bättre investeringarna jag gjort.

Problemet är ju att om man repar upp sin antireflexbehandling så kommer det bli extra tydliga reflexer när man har otur och ljuset ligger på fel. Jag har sett en gammal glugg med dålig antireflexbehandling som börjat släppa. Man såg tydligt på ytan av frontlinsen att den såg flammig ut. Jag kunde dessvärre inte göra roligt test med den då den inte var till det kameramärke jag hade på den tiden.
 
peterA skrev:
Jim, hur simulerar du ett 81A med vitbalansen?
Det finns huvudsakligen två sätt jag kan komma på. Det ena sättet är att man ställer in lämplig men "fel" förinställd vitbalans alternativt finjusterar korrekt förinställd vitbalans. De flesta digitala systemkameror har ju möjlighet att i små steg finlira med vitbalansen upp eller ner.

Det andra sättet är att man gör en manuell vitbalansering mot ett föremål som INTE är neutralt. Gör du det mot exempelvis ett gult papper kommer du få ett blåstick i bilden. Hemligheten borde vara att vitbalansera mot något som har komplementfärgen till den färg ett 81A har.

Ett sätt att hitta den färgen borde kunna vara att först vitbalansera mot ett neutralt objekt genom ett 81A för att sedan fotografera det neutrala objektet utan filtret. Då borde man se hur den färgen ser ut (om man inte vill räkna på det istället). Jag har aldrig provat att göra detta senare, bara lekt med vitbalans mot ett gult pappersark, och visst är det en helt tokig metod som kräver att man har ett 81A i sin ägo någon gång för att prova! Om någon lyckas får de gärna hojta till. Gärna om de misslyckas också och jag hade tokfel :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.