jimh skrev:
Det är ett utanpåliggande skikt, som skall vara hårdare än själva glaset. Förr i tiden kunde det vara mjukt och gå att putsa bort, men det tror jag är historia.
Skiktets hårdhet beror på materialet. Jag tror att de flesta material som används för antireflexbehandling är inte så vansinnigt hårda, de väljs snarare på grund av sitt brytningsindex. Det är därför man gärna lägger ett skyddslager ytterst. Det beskrivs lite snabbt på Schneider-Kreuznachs hemsidor (
här och
här) .
(Materialets brytningsindex bestämmer hur lämpligt det är för att släcka ut reflexer. Enligt
SPSE Handbook... är tex MgF
2 det vanligast förekommande materialet i enlagers antireflexbehandling av glas.)
Men precis som Jim säger så är inte dagens antireflexbehandlingar så känsliga för mekanisk åverkan som äldre verkade vara. Följ tillverkarens rekommendationer, sunt förnuft och varsamt handlag så kommer det gå bra. B+W har rekommendationer på
sin hemsida.
timofej skrev:
Jag använder mjukt tyg, typ fleece.
Även om fleecetyget skulle vara helt "rent" dvs det är inte din tröja utan enbart används för att torka din optik så skulle jag ändå inte rekommendera detta. Fleece är så poröst att det lätt kan gömma sig fint damm och sandkorn i det som inte faller ur när man skakar trasan.
Mikrofiberdukarna är lätta att hålla rena, de kan även "suga upp" små fettrester och så är de ju så billiga i förhållande till vad man får. En handfull tior för en trotjänare som kommer vårda din dyrbara kamerautrustning i åratal. Jag har tre olika dukar nedstoppade här och var i mina kameraväskor så de alltid finns till hands och de är en av de bättre investeringarna jag gjort.
Problemet är ju att om man repar upp sin antireflexbehandling så kommer det bli extra tydliga reflexer när man har otur och ljuset ligger på fel. Jag har sett en gammal glugg med dålig antireflexbehandling som börjat släppa. Man såg tydligt på ytan av frontlinsen att den såg flammig ut. Jag kunde dessvärre inte göra roligt test med den då den inte var till det kameramärke jag hade på den tiden.