Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tror ni om den här datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa ny dator. Har kollat på ett paket från komplett bestående av:

- Q-Tec Midi Tower ATX 6024MD, Svart Pro Line, 350W Nätagg
- AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
- 2 x PC3200 DDR-DIMM 512MB (=1024mb)
- EPoX EP-9HDAI-Pro,K8T800 Pro,Socket-939 ATX,S-ATA,LAN,Dual DDR, AGP8X
- Samsung SpinPoint P80 120GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM
- XFX GeForce FX5200 128MB DDR AGP8X, Tv-Out, "low profile PCB" Retail
- NEC DVD-brännare ND-3520A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
- Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
- Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Svart 16ms, med VGA och DVI-D ingång

Till skärmen följer bara VGA kabel med, är det värt att köpa en DVI kabel?
Det jag oroar mig lite för är att processorn är Amd Athlon och bara på 2ghz. Har hört att P4 ska vara mycket bättre än Amd Athlon, stämmer det?
Datorn ska mest användas till Adobe Photoshop och kanske lite videoredigering i Premiere Pro.
Hela paketet går på ca. 8000, prisvärt?

Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är inte så jättehemma på sånt här...

/A\
 
Jag tycker det verkar vara ett vettigt paket för priset. AMD kontra Pentium är lite som Nikon kontra Canon....d.v.s två läger som båda hävdar att deras "leksak" är den bästa. Jag har kört AMD på mina två senaste datorer och aldrig haft några problem.

Det enda jag kan tänka mig att en del kan ha synpunkter på är skärmvalet om du skall hålla på med foto och videoredigering. Där finns det säkerligen bättre alternativ, men där är jag inte rätt person att tipsa om vad du skulle kunna välja istället.
 
Jag tycker det verkar vara ett vettigt paket för priset. AMD kontra Pentium är lite som Nikon kontra Canon....d.v.s två läger som båda hävdar att deras "leksak" är den bästa. Jag har kört AMD på mina två senaste datorer och aldrig haft några problem.

Det enda jag kan tänka mig att en del kan ha synpunkter på är skärmvalet om du skall hålla på med foto och videoredigering. Där finns det säkerligen bättre alternativ, men där är jag inte rätt person att tipsa om vad du skulle kunna välja istället.
 
Om du inte ska spela spel så kan du välja ett enklare grafikkort, och kanske lägga de pengarna du sparar där på större hårddisk - kanske på en SATA-hårddisk, vilket jag tror att moderkortet stödjer.
 
Större HD för videoredigering! Störst är faktiskt bäst, 250-300 GB.

Ett bättre grafikkort för den dagen du vill spela det där häftiga spelet? Sweclockers eller Nordichardware är nog ett bra tips för att fördjupa sig i ämnet, eller tomshardwareguide.

Skippa DVI och fina platta skärmar - skaffa en kvalitativ CRT (vanlig stor) skärm ist som tillsamans med grafikkortet klarar minst 1280*1024 i 100Hz och storlek bör nog starta på 19". Bildrörstyp av Trinitron/DimondTron (stavning?) med plan yta är vanligtvis bättre.
 
Ja, förmodligen ganska prisvärt.

DVI-kabel skulle jag kört med (utan att ha jämfört, har inte heller själv nån LCD...). Skärmen vet jag inget om, men jag förmodar att du inte vill lägga ännu fler 1000-lappar på t.ex. en Eizo L568 som fått goda omdömen i tester just för bildbehandling.

Hårddisken tror jag du har snålat på lite väl mycket... 120GB räcker inte speciellt länge. Just video brukar ju ta upp ganska mycket plats! S-ATA är att föredra. Maxtor "DiamondMax 10"-serien är ganska prisvärd. 975:- för en S-ATA modell på 200GB, vilket du minst bör skaffa.

AMD eller Intel spelar ingen roll - AMD brukar alltid vara mer prisvärt så...

Hoppas det var en liten hjälp på vägen. :)
 
Större hårddisk vill du ha.

DVI vill du ha (om plattskärmen har det).

AMD vs Intel är som sagt i mycket en smaksak, men det brukar enligt min erfarenhet kräva mer installationer av drivrutiner med AMD. Det går ofta att "tweaka" AMD så de går snabbare, men med processor och moderkort från Intel är det lättare att få igång prylarna (och ofta stabilare)

Diskettstation är ofta ett nödvändigt ont för att installera drivrutiner - vore det inte för detta så ville ingen ha dem...

Vad gäller DVD-brännaren så fungerar den en finfin, men det finns bättre om man vill kopiera sin egen (lagliga) skivsamling - Plextor. Resultatet blir detsamma, men med Plexors brännare går det (av någon anledning) mycket fortare om man vill ha bra kvalitet...

/Anders
 
AFE skrev:
Större hårddisk vill du ha.

AMD vs Intel är som sagt i mycket en smaksak, men det brukar enligt min erfarenhet kräva mer installationer av drivrutiner med AMD. Det går ofta att "tweaka" AMD så de går snabbare, men med processor och moderkort från Intel är det lättare att få igång prylarna (och ofta stabilare)

/Anders

Vad är det för drivrutiner som krävs till AMD som inte krävs till Intel?

Det som krävs efter installation av Windows är moderkortsdrivrutiner som är beroende av moderkortets chipset tex VIA´a 4in1 drivrutin. Några processorspecifika drivrutiner har jag aldrig stött på i mina AMD och Intelbaserade datorer. Inte heller någon observerbar skillnad i stabilitet till fördel eller nackdel för någon sida.
 
Har just köpt en ny dator. Samma processor som du föreslagit. Går som skottet. Samma ram. Hårddisk på 250Gb dock och det tycker jag är ett måste om man ska videoredigera. Men upp till 200-250Gb är de prisvärda sedan tycker jag man istället ska fundera på att köpa flera stycken om man vill ha mer utrymme. S-ATA hårdisk är att föredra och då moderkortet stöder det så kör på. Moderkortet bör stödja firewire om du ska jobba med digitalvideo (rätta mig någon omjag har fel). Grafikkortet är kanske lite segt och kanske ska du istället kolla på ett moderkort som stödjer PCI-express (då ska även grafikkortet göra det dock). Det brukar inte vara någon direkt prisskillnad (vissa PCI-e kort är tom billigare) men det är den nya standarden.
DVI-kabel kan jag bara säga att det var ett STORT steg bildmässigt för mig så köp det. Om du köper ett moderkort med fläkt så hade jag köpt till en zalman chip cooler eller vad den heter. Kostar typ 80kr och ersätter fläkten. Anledningen är att en så liten fläkt för ett förbannat oväsen (jag bytte ut min efter två dagar). NEC brännaren är den jag har och den är väldigt stabil till ett bra pris.

Kolla gärna på www.komplett.se där köpare recenserar produkterna efter att de har använt dem. Jag köpte själv därifrån och det tog två dagara från beställning till att prylarna var hemma.

För övrigt kan du glömma diskettstationen. Tror inte man har tillverkat en datorpryl som kommer med disketter de senaste tre åren. Allt kommer på CD-rom om maninte beställer RIKTIGT gammla prylar.
 
Ska du inte spela så funkar ett bra mycket billigare grafikkort. Har du liten datavana tycker jag du ska köpa en eMac eller en iMac istället.
 
AFE skrev:
Diskettstation är ofta ett nödvändigt ont för att installera drivrutiner - vore det inte för detta så ville ingen ha dem...
Clouseau skrev:
För övrigt kan du glömma diskettstationen. Tror inte man har tillverkat en datorpryl som kommer med disketter de senaste tre åren. Allt kommer på CD-rom om maninte beställer RIKTIGT gammla prylar.

Om du väljer en SATA-disk och själv ska installera Windows XP på den skall du definitivt ha en diskettstation!

Detta för att WinXP inte har inbyggt stöd för SATA, detta får man ordna från separata drivrutiner som finns på moderkortstillverkarens hemsida. Tyvärr så kom inte detta inbyggda stöd med SP2 heller, som man hade hoppats.

Jag har ASUS A7V880, mina ASUS-SATA-drivrutiner till WinXP var på diskett, så jag var tvungen att installera en diskettstation för att få igång min WD Raptor (10000-varvs SATA-hårddisk). (Installationen av WinXP krävde att de låg på diskett, CD-ROM funkar inte, men extern diskettstation bör fungera.)

OBSERVERA dock att detta endast gäller om man ska _installera Windows XP på SATA-hårddisken_. Om man redan har en IDE så kan man lugnt slänga i en SATA utan att ha diskettstation.
 
Jag tycker att paketet verkar vettigt, menjag skulle nog valt minst 200GB hårddisk (gärna S-ATA) och mer RAM minne. Jag sitter med 1024MB DDR400 idag, och känner att jag nog skulle behöva 2GB.
 
nosferatu skrev:
Om du väljer en SATA-disk och själv ska installera Windows XP på den skall du definitivt ha en diskettstation!

Detta för att WinXP inte har inbyggt stöd för SATA, detta får man ordna från separata drivrutiner som finns på moderkortstillverkarens hemsida. Tyvärr så kom inte detta inbyggda stöd med SP2 heller, som man hade hoppats.

Jag har ASUS A7V880, mina ASUS-SATA-drivrutiner till WinXP var på diskett, så jag var tvungen att installera en diskettstation för att få igång min WD Raptor (10000-varvs SATA-hårddisk). (Installationen av WinXP krävde att de låg på diskett, CD-ROM funkar inte, men extern diskettstation bör fungera.)

OBSERVERA dock att detta endast gäller om man ska _installera Windows XP på SATA-hårddisken_. Om man redan har en IDE så kan man lugnt slänga i en SATA utan att ha diskettstation.

Menjag installerade Win XP utan vare sig diskettstation eller IDE-hårddisk för exakt en vecka sedan? Så länge jag hade min extra IDE hårddisk i datorn var det ett förbannat kör för då ville XP bara installera sig på den så jag pluggade ur den under installationen och allt gick som smort. Sedan pluggade jag in den igen och det funkar som det ska?!
 
AFE skrev:
Större hårddisk vill du ha.

DVI vill du ha (om plattskärmen har det).

AMD vs Intel är som sagt i mycket en smaksak, men det brukar enligt min erfarenhet kräva mer installationer av drivrutiner med AMD. Det går ofta att "tweaka" AMD så de går snabbare, men med processor och moderkort från Intel är det lättare att få igång prylarna (och ofta stabilare)

Diskettstation är ofta ett nödvändigt ont för att installera drivrutiner - vore det inte för detta så ville ingen ha dem...

Vad gäller DVD-brännaren så fungerar den en finfin, men det finns bättre om man vill kopiera sin egen (lagliga) skivsamling - Plextor. Resultatet blir detsamma, men med Plexors brännare går det (av någon anledning) mycket fortare om man vill ha bra kvalitet...

/Anders

Detta lät som ett uttalande från mitten av 90-talet?

Disketter? Vad finns på disketter i dag?
Så små filer tar man hem från Internet, även om man sitter på modem.. Eller?

Resultatet blir INTE det samma med Plextor, det blir sämre OCH tar längre tid, enligt test på sweclockers

Jag ber om ursäkt om det finns andra test som visar andra siffror och prestandan är diskutabel, Datorer är inte riktigt min "grej".

/Michael

Edit
Såg att någon använt diskett, men det ska väl gå lika bra med USB-Minne eller minneskort om man vill ha ett litet modernt och smidig filsparare?
 
Senast ändrad:
Michael f8 skrev:
Detta lät som ett uttalande från mitten av 90-talet?

Disketter? Vad finns på disketter i dag?
Så små filer tar man hem från Internet, även om man sitter på modem.. Eller?

Resultatet blir INTE det samma med Plextor, det blir sämre OCH tar längre tid, enligt test på sweclockers

Jag ber om ursäkt om det finns andra test som visar andra siffror och prestandan är diskutabel, Datorer är inte riktigt min "grej".

/Michael

Edit
Såg att någon använt diskett, men det ska väl gå lika bra med USB-Minne eller minneskort om man vill ha ett litet modernt och smidig filsparare?

Vid installation av SCSI, RAID eller andra kontrollenheter till hårddiskar när man ska installera tex Win2000/winXP så fungerar bara disketter.

Alternativet är att göra en egen installationscd med rätt drivrutiner på.
 
ok ok ok... man behöver tydligen en diskettstation. Kan bara inte fatta varför alla killar som jag snackat med och som pluggar data här på LTH bara skrattat åt mig när jag frågat om jag skulle köpe en diskettstation till datorn. Den som satt på min förra dator installerade jag inte ens och det var för 3 och ett halv år sedan. Men va f-n... stationen kostar bara 150kr så det är väl bara att köpa en för att vara på den säkra sidan. Eller så köper du en hos den lokala handlaren när du upptäcker huruvida du behöver en eller ej!? Tror vi tappat tråden lite nu... :)
 
andreasc89 skrev:
Funderar på att köpa ny dator. Har kollat på ett paket från komplett bestående av:

- Q-Tec Midi Tower ATX 6024MD, Svart Pro Line, 350W Nätagg
- AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
- 2 x PC3200 DDR-DIMM 512MB (=1024mb)
- EPoX EP-9HDAI-Pro,K8T800 Pro,Socket-939 ATX,S-ATA,LAN,Dual DDR, AGP8X
- Samsung SpinPoint P80 120GB IDE ATA/133 2MB 7200RPM
- XFX GeForce FX5200 128MB DDR AGP8X, Tv-Out, "low profile PCB" Retail
- NEC DVD-brännare ND-3520A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
- Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
- Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Svart 16ms, med VGA och DVI-D ingång

Till skärmen följer bara VGA kabel med, är det värt att köpa en DVI kabel?
Det jag oroar mig lite för är att processorn är Amd Athlon och bara på 2ghz. Har hört att P4 ska vara mycket bättre än Amd Athlon, stämmer det?
Datorn ska mest användas till Adobe Photoshop och kanske lite videoredigering i Premiere Pro.
Hela paketet går på ca. 8000, prisvärt?

Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är inte så jättehemma på sånt här...

/A\

DVD-Brännaren tror jag är bra, själv kommer jag försöka bygga ihop egen dator och då tänkte jag välja MSI DR16-B men skiljer det för många hundringar tycker jag du skall välja NEC.


Är det Lan-partyn du ska ut på, så vill du kanske ha en lätt LCD-skärm. Om inte, undersök skillnaden på priset mellan en 17" LCD och en bra 19" CRT och lägg krutet på 1 GB DDR2-minnen (ej DDR3)och en lite större disk med SATA.

/Michael
Edit: litet stavfel
 
Senast ändrad:
Dajo skrev:
Vid installation av SCSI, RAID eller andra kontrollenheter till hårddiskar när man ska installera tex Win2000/winXP så fungerar bara disketter.

Alternativet är att göra en egen installationscd med rätt drivrutiner på.

OK Tackar för infon.
Om Moderkortet har raid, behöver man diskett då med?
Är intresserad eftersom jag inte vill montera en diskettstation på nästa burk, om jag inte "måste".

/Michael
 
Jag hade inte valt AMD men det är nog ingen större skillnad idag, valde själv ABIT A17( http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040106_abit_ai7.php?page=1) moderkort och en P4 3Ghz, grafik ABIT fx 5200 och dom två datorerna har fungerat perfekt förutom en skramlande fläkt, tycker att du ska välja att köpa två HD av s-ata, då kan man ha den ena som en tillfällig backup, att bägge skull gå sönder samtidigt är liten risk.
Diskettstation, vad ska du med den till?
Har tittat på det du valt och visst är det prisvärt, sök tester på moderkortet och jämför.
En dvi kabel ska du nog köpa.
Att installera XP på en S-ata disk gick klockrent för mig och väljer du S-ata kan du ju utnyttja Raid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.