punchline82
Aktiv medlem
tror ni att vi kommer märka någon skilnad i bildkvalite om vi köper en sådan ?
eller kan man gått å väl ha sin D90 kvar ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har haft den diskussionen med mig själv, och beslutat mig att ha kvar min D90. Har otroligt ha-begär till D7000, men ser numer mer praktiskt på fotografering. Lättare hus, vinklingsbar skärm - förmodligen otroligt amatörmässiga krav om du frågar mannen innan mig i tråden - är mer viktigt för mig numer.
En 5100, med toppdisplay, ok sökare, lättare hus, och 5bps, och nya autofokusen hade varit optimalt - då hoppar jag på köptåget.
Precis som Tore skriver är det nog inte den tekniska bildkvalitén (sensor osv) som skiljer mest. Men D7000 har mycket bättre AF, mycket bättre sökare, bättre ljusmätning, bättre auto-iso, snabbare bildserier, bättre filmning, dubbla kortplatser osv. Allt detta gör det lättare att ta bra bilder. I praktiken kommer alltså bildkvalitén att bli bättre eftersom du har större chans att fånga rätt ögonblick med rätt skärpa och rätt exponering, även under svåra förhållanden.
Vid ISO-tal över 3200 kommer D7000 att vara upp till ett ISO-steg bättre: ISO 6400 på D7000 motsvarar ISO 3200 på D90.
Hur vet du det? Såvitt jag vet finns det bara en enda testbild (på ISO 3200) på nätet än så länge.
Jag som nu råkar inneha ett sigma 120-400, som jag hittills har använt tillsammans med nikon d3000...
Jag har fotograferat en och annan fågel, men när jag kommit hem och croppat ner bilden är brusmängderna så stora på iso 400 att bilderna inte är värda att publicera.. Liknande händer i andra situationer.
Jag går nu i uppgraderingstankar d7000 eller beggad d90? Men för mina ändamål så tror jag nog att en d90 ska duga.
(Det är bruset som är det jag irriterar mig på, må så vara att AF-systemet är bättre i d7000 men jag är redan ganska nöjd med AF i d3000 eftersom jag lärt mig bristerna)
Jag som nu råkar inneha ett sigma 120-400, som jag hittills har använt tillsammans med nikon d3000...
Jag har fotograferat en och annan fågel, men när jag kommit hem och croppat ner bilden är brusmängderna så stora på iso 400 att bilderna inte är värda att publicera.. Liknande händer i andra situationer.
Jag går nu i uppgraderingstankar d7000 eller beggad d90? Men för mina ändamål så tror jag nog att en d90 ska duga.
(Det är bruset som är det jag irriterar mig på, må så vara att AF-systemet är bättre i d7000 men jag är redan ganska nöjd med AF i d3000 eftersom jag lärt mig bristerna)
Nya D3100 kan ju vara ett alternativ, om du är nöjd med D3000 i övrigt, och bara vill ha bättre brusegenskaper (då sensorn lär vara samma i D3100 som i D7000).
/A.
jag har en D90 till salu ?
Nya D3100 kan ju vara ett alternativ, om du är nöjd med D3000 i övrigt, och bara vill ha bättre brusegenskaper (då sensorn lär vara samma i D3100 som i D7000).
/A.
Nej, D90, D3000, D3100 och D7000 har fyra helt olika sensorer. D3100 har 14 MP och D7000 16 MP.
D7000 kommer att ha bättre brusegenskaper än D3100.
D7000 är ett steg bättre än D90 i ISO 3200 och upp? Hur är det på låg ISO?