Annons

vad tror ni om D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
tror ni att vi kommer märka någon skilnad i bildkvalite om vi köper en sådan ?
eller kan man gått å väl ha sin D90 kvar ?

Skillnaden i bildkvalitet kommer att vara minimal i de flesta fall. Beskär du kraftigt kommer de 16 MP i D7000 att ha ett litet övertag över de 12 MP som D90 har. Vid ISO-tal över 3200 kommer D7000 att vara upp till ett ISO-steg bättre: ISO 6400 på D7000 motsvarar ISO 3200 på D90.

Har haft den diskussionen med mig själv, och beslutat mig att ha kvar min D90. Har otroligt ha-begär till D7000, men ser numer mer praktiskt på fotografering. Lättare hus, vinklingsbar skärm - förmodligen otroligt amatörmässiga krav om du frågar mannen innan mig i tråden :) - är mer viktigt för mig numer.

En 5100, med toppdisplay, ok sökare, lättare hus, och 5bps, och nya autofokusen hade varit optimalt - då hoppar jag på köptåget.

Har haft den diskussionen med mig själv, och beslutat mig att ha kvar min D90. Har otroligt ha-begär till D7000, men ser numer mer praktiskt på fotografering. Lättare hus, vinklingsbar skärm - förmodligen otroligt amatörmässiga krav om du frågar mannen innan mig i tråden :) - är mer viktigt för mig numer.

En 5100, med toppdisplay, ok sökare, lättare hus, och 5bps, och nya autofokusen hade varit optimalt - då hoppar jag på köptåget.

Eftersom bildkvaliteten är så bra på nästan alla aktuella DSLR är det just funktionalitet, intresse och pris som avgör mer än MP. Bilderna från D7000 och kommande D5100 och D400 lär vara oskiljbara. Huset och vissa funktioner kommer däremot att skilja.

Precis som Tore skriver är det nog inte den tekniska bildkvalitén (sensor osv) som skiljer mest. Men D7000 har mycket bättre AF, mycket bättre sökare, bättre ljusmätning, bättre auto-iso, snabbare bildserier, bättre filmning, dubbla kortplatser osv. Allt detta gör det lättare att ta bra bilder. I praktiken kommer alltså bildkvalitén att bli bättre eftersom du har större chans att fånga rätt ögonblick med rätt skärpa och rätt exponering, även under svåra förhållanden.

Precis som Tore skriver är det nog inte den tekniska bildkvalitén (sensor osv) som skiljer mest. Men D7000 har mycket bättre AF, mycket bättre sökare, bättre ljusmätning, bättre auto-iso, snabbare bildserier, bättre filmning, dubbla kortplatser osv. Allt detta gör det lättare att ta bra bilder. I praktiken kommer alltså bildkvalitén att bli bättre eftersom du har större chans att fånga rätt ögonblick med rätt skärpa och rätt exponering, även under svåra förhållanden.

Här har du en oerhört viktig poäng som inga kontrollerade labtester får fram: Studiotest och praktisk användning på fältet kan ge olika bra resultat beroende på AF mm. En Hasselblad mellanformatare glänser i studioljuset där 8 bilder tas på en minut men har ingen chans i sportsammanhang.

Tror nog det är bättre att behålla D90 och sen lägga mellanskillnaden på lite vettigare objektiv iaf.
D90 blir ju inte dålig för att det kommer en ny kamera :)

Vad kostar D7000 med 18-55 kittobjektiv? 11000
D90 med 18-55 kittobjektiv kan man ju hitta nytt för 7000.
Man får ganska mycket kul för mellanskilnadet och så länge man är nybörjare eller riktig amatör så är det ju inte direkt D90 som begränsar ens fotograferande.

Skulle själv vilja ha D7000 men det kommer inte hända. Blir nog en riktigt bra kamera!
Gillar min D90 och kommer köra på den länge....

Om man inte behöver den mer avancerade AF:en eller den bättre filmfunktionen så är det nog vettigare att avstå, men vi får väl se hur revolutionerande den nya sensorn är. Jag personligen tror på en liten förbättring, men inte värd att uppgradera en D90 för.

ta det i rätt ordning

Den gamla sanningen råder nog än.

Bildkvaliteten lyfter mest genom:
Punkt ett - att utvecklas och lära som fotograf.
Punkt två - att byta glugg
Punkt tre - att byta hus.

Visst är det så att D7000 kan locka, men jag känner nog att jag kan utvecklas en bra bit ännu med min D90.

De nio korslagda fokuspunkterna och AF-systemet lockar mig kanske mest. Jag blir med min D90 tvungen att rata många annars bra bilder på grund av att fokuseringen inte prickar rätt med sidopunkterna, och jag missar även många bilder pga att sidopunkterna inte hittar nåt att ta fasta på i dåligt ljus då avtrycket deaktiveras.

Av de objektiv jag använder idag är mitt Sigma 10-20/3,5 det ljussvagaste. Med f/1,4 eller f/1,8 är det verkligen kritiskt att fokus hamnar exakt rätt, då felfokus genast syns på bilderna. D90 har bara en enda korslagd fokuspunkt, i mitten. Och det är samtidigt den enda som ger tillräcklig (?) noggrannhet med ljusstarka fasta objektiv på stora bländare. Komponerar man om bilden efter fokusering så flyttar man fokusplanet så det är någonting jag helst inte gör, förutom på långa brännvidder och fokuseringsavstånd.

Jag som nu råkar inneha ett sigma 120-400, som jag hittills har använt tillsammans med nikon d3000...
Jag har fotograferat en och annan fågel, men när jag kommit hem och croppat ner bilden är brusmängderna så stora på iso 400 att bilderna inte är värda att publicera.. Liknande händer i andra situationer.

Jag går nu i uppgraderingstankar d7000 eller beggad d90? Men för mina ändamål så tror jag nog att en d90 ska duga.

(Det är bruset som är det jag irriterar mig på, må så vara att AF-systemet är bättre i d7000 men jag är redan ganska nöjd med AF i d3000 eftersom jag lärt mig bristerna)

Jag som nu råkar inneha ett sigma 120-400, som jag hittills har använt tillsammans med nikon d3000...
Jag har fotograferat en och annan fågel, men när jag kommit hem och croppat ner bilden är brusmängderna så stora på iso 400 att bilderna inte är värda att publicera.. Liknande händer i andra situationer.

Jag går nu i uppgraderingstankar d7000 eller beggad d90? Men för mina ändamål så tror jag nog att en d90 ska duga.

(Det är bruset som är det jag irriterar mig på, må så vara att AF-systemet är bättre i d7000 men jag är redan ganska nöjd med AF i d3000 eftersom jag lärt mig bristerna)

jag har en D90 till salu ?

Nya D3100 kan ju vara ett alternativ, om du är nöjd med D3000 i övrigt, och bara vill ha bättre brusegenskaper (då sensorn lär vara samma i D3100 som i D7000).
/A.

Nya D3100 kan ju vara ett alternativ, om du är nöjd med D3000 i övrigt, och bara vill ha bättre brusegenskaper (då sensorn lär vara samma i D3100 som i D7000).
/A.

Nej, D90, D3000, D3100 och D7000 har fyra helt olika sensorer. D3100 har 14 MP och D7000 16 MP.

D7000 kommer att ha bättre brusegenskaper än D3100.

jag har en D90 till salu ?

Tack men jag har inte bråttom, tänkte dessutom se om jag kan få den i paket med en 17-55 2.8
Jag hade inte tänkt bestämma mig före december :)

/A.

Är det verkligen samma sensor?
Det tål att tänkas på, jag får väl göra en jämförelse isåfall, när det är dags att köpa :)

Nej, D90, D3000, D3100 och D7000 har fyra helt olika sensorer. D3100 har 14 MP och D7000 16 MP.

D7000 kommer att ha bättre brusegenskaper än D3100.

Där kom det! Tackar =)

Senast ändrad:

Hur gör du då? På ISO400 borde bilderna vara mer eller mindre "brusfria" även i 100% på skärmen.

Hur som helst är en D90 ungefär ett steg bättre än D3000 och D7000 lär väl vara ytterligare aningen bättre.
Vilket skulle ge att du kan använda ISO400 iaf, om du tycker att din D3000 ger acceptabelt resultat på ISO200.

D7000 är ett steg bättre än D90 i ISO 3200 och upp? Hur är det på låg ISO?

Generellt brukar en sensors förbättring vara som störst och därmed mest påtaglig ju högre ISO-tal som används. Det finns flera exempel på detta tex:

1) D90 vs D80

D90 är ca 1 1/3 EV bättre på ISO 200 men nästan 2 EV bättre på ISO 3200.

http://www.dxomark.com/index.php/en...439|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon

2) D3s vs D3

D3s är bara ca 1/3 EV bättre än D3 på ISO 200 med ca 1 1/2 EV bättre på ISO 25600.

http://www.dxomark.com/index.php/en...628|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon

Jag tror att skillnaden mellan D7000 och D90 kommer att överenstämma mycket väl med den visade skillnaden mellan D3s och D3. Det skulle i så fall innebära är D7000 bara är ca 1/3 EV bättre på låga ISO-tal (ISO 100-400) men att den nya sensorns överlägsenhet tilltar med ISO-talet tills dess att D7000 är i princip ett helt ISO-steg bättre dvs ISO 12800 på D7000 = ISO 6400 på D90.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar