Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tar ni för porträtt foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert, jag håller med Per.
3-400kr inkl bilder är extremt lågt, din ersättning blir närmast en slavlön.

OM vi enkelt spjälkar ned beloppen
Kundens pris = 400
- moms 80kr = 320kr
- förbrukning (printar) 20kr + moms 5kr = 305kr
- förbrukning (album) 40kr + moms 10kr = 275kr
- egenavgifter avrundat 33% 90.75kr = 184,25
- skatt avrundat 30% 55,275 = 128,975

Sedan kommer ju andra kostnader som handlar om drift av kameror, nyanskaffningar, försäkringar etc etc.

Då är 128,975 inte så mycket i sammanhanget.

Om vi leker med att du skulle få 80 porträttplåtningar i månaden får du ut 10318kr och har investerat kanske 160 timmar på arbetet. Det ger en effektiv timlön efter skatt på c a 64,5 i timmen rent. Och då är inget avdraget för nyinvesteringar etc.
 
Johan, det måste vara svårt för dig att sätta priser. Hur du än gör så blir det ju okker-priser!

Förlåt, kunde inte låta bli... :)

OBS. Ett skämt, för de som inte förstår.
 
erro.se skrev:
Johan, det måste vara svårt för dig att sätta priser. Hur du än gör så blir det ju okker-priser!

Förlåt, kunde inte låta bli... :)

OBS. Ett skämt, för de som inte förstår.


Gissa varför jag valde att inte bli ekonom. eller jobba på bank. =)
 
Ja det är sant det blir inte mycket pengar i slut ändan.Vad tycker ni skulle vara timligt att ta? Jag lever inte på det det är ju en hobby än så länge i alla fall.
 
Santa771 skrev:
Ja det är sant det blir inte mycket pengar i slut ändan.Vad tycker ni skulle vara timligt att ta? Jag lever inte på det det är ju en hobby än så länge i alla fall.

Det finns ingen som kan tala om för dig vad du ska ta betalt, utan jag tror att du själv behöver göra lite matematiska övningar. Oavsett om det är en passiv näringsverksamhet eller om du ska leva på det kan bara du veta vad du har för förutsättningar rent ekonomiskt.

Och när du ändå väljer att blrja ta ersättning för dina kunskaper så bör prislappen ligga så att du inte tappar glöden när du en dag plötsligt inser att "ajfan, jag jobbar för sextio spänn i timmen". Jag gissar att en sådan insikt kan bli lite sur.

Du kan ta mitt räkneexempel ovan och räkna baklänges. Du börjar med vad du vill ha ut själv och så ser du över vad du kommer ha för kostnader på vägen och på så sätt kan du hitta realistiska paketpriser om det är det du vill.
 
Jag tar 300 kr och då ingår 2 bilder. Visst är det kanske billigt, men jag har inte fotograferingen som huvudsyssla utan som hobby. Sen får man ju räkna med att minst 75% av kunderna beställer minst ett par-tre förstoringar och då trillar det ju in några kronor där också. Jag tar 100 kr för en A4.
Om man har fotografering som heltidsjobb har jag full förståelse för att man måste ta mer betalt än så, men för en annan som bara vill ha en sidoinkomst på en hobby man ändå hade hållt på med så känns det som en ganska bra förtjänst.
 
Tar ni betalt med samma pris/timme för efterbearbetning av bilderna?

Jag har åtagit mig detta jobb:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87823

Tänkte ta runt 600kr/timme för fotograferingen och sen 150kr/timme för efterbearbetning.
För formgivning och "idéer" så har jag ingen aning om vad jag ska ta. Jag har ungefär två veckor för en färdig idédesign på affisch och program. Vad är rimligt att ta per timme under dessa två veckor? 600kr/timmen är ju orimligt.
300kr/timme? 200kr/timme?
 
Oj! Intressant tråd. Ska man ta betalt? Nu är jag inte proffs på området men har fått några förfrågningar och blir mest glad att någon vill ha mina bilder. För mig är det en hobby. Kanske kan det vara rimligt att ta betalt för material men mitt arbete kommer nog att förbli gratis så länge det är en hobby :)
En tanke....Man kan ta mycket betalt och få ett fåtal jobb eller så kan man ta lite betalt och få många jobb.....
Mvh Ingela
 
Om du trivs med det ok, men sen får man tänka på att om du gör jobbet helt gratis så konkurerar du ut de som tar betalt, vilket skapar en obalans på marknaden. Alla ska helst ta betalt, annars kollapsar hela systemet.
 
Christoffer Glans skrev:
Om du trivs med det ok, men sen får man tänka på att om du gör jobbet helt gratis så konkurerar du ut de som tar betalt, vilket skapar en obalans på marknaden. Alla ska helst ta betalt, annars kollapsar hela systemet.
Det kanske är hans grymma plan.......
 
Vet inte om det så mycket handlar om att trivas med det. För egen del är äran mer värd än pengar.
Samtidigt tycker jag att modellen har rätt till bilden lika mycket som jag. Om någon däremot vill ha utav mina andra bilder, kan jag tänka mig att ta betalt. Då en rimlig summa, eftersom jag faktiskt inte har foto till annat än en hobby. Hur mycket är det man kan tjäna på sin hobby innan man måste ta upp den i deklarationen, någon som vet?
Mvh Ingela
 
Kan det vara så att vissa räknar med moms och vissa utan?
Vill du göra det för att skaffa dig erfarenhet så behöver du inte ta betalt mer än för bilderna. Kanske vill de ge dig en slant extra som tack. Gör du det för att få en inkomst så bör du nog ligga på 600-1000inkl moms, men exkl bilderna. Det tror i alla fall jag.
 
Jag gör det som inkomst och jag startar företag i veckan så jag räknar med F-skatt.
Hur blir det med efterbearbetning? Vad tar man betalt för att redigera bilder vid datorn?
Vad tar man betalt för idé/design/formgivning innan man fotar?
 
En kul kille

Du var mig en rolig en Christoffer! Du kanske kan ta delar av mitt jobb med, du kan själv välja 'slutartid' jag är 'bara' intresserad av en ögonblicksbild den sista varje månad :p

Det jag inte fattar är att folk i allmänhet verkar gå igång på dina lustiga inlägg i debatten. DET kan ju vara poängen.

lev väl
Hans
 
Re: En kul kille

InfHarry skrev:
Du var mig en rolig en Christoffer!

Svårt detdär med namn, tror det ska vara Robin... Annar kan ni läsa alla inlägg och fundera ut saken.

På temat F-skatt kan nämnas vinstsyfte, varaktighet och självständighet. //Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.