ANNONS
Annons

Vad tar ni för porträtt foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Thompus skrev:
Nja, man skall veta att en konstruktör som räknar ut och konstruerar de broar vi åker bil etc över (hyfsat avancerat yrke) tar mellan 550-750+moms.

Sen kommer det en 20-årig datasupport till honom och lagar datorn och tar 1000-1500kr.

Det är mao mycket svårt att jämföra yrke med yrke.

Ja.. det är iofs helt sant.

/Johan

Robin Gyllander skrev:
Varför efterarbeta jag hatar vår skolfotografer vi ser ju fan ut som vi var gjorda av plast.
Nu får du väl ge dig. Vad har er skolkatalog med poträttsfotografering i allmänhet och vissa fotografers ambition att ta betalt för efterarbetet i synnerhet att göra?

Robin Gyllander skrev:
Varför efterarbeta jag hatar vår skolfotografer vi ser ju fan ut som vi var gjorda av plast.

Kanske för att de inte efterarbetar bilderna tillräckligt väl...

"Varför efterarbeta" är en för mig väldigt konstig fråga. Att inte efterarbeta vore som att ge en kund ett negativ i näven. Bilden ska ju ut på papper, eller anpassas för andra medier, och då krävs efterbehandling.

MattiasL skrev:
Kanske för att de inte efterarbetar bilderna tillräckligt väl...

"Varför efterarbeta" är en för mig väldigt konstig fråga. Att inte efterarbeta vore som att ge en kund ett negativ i näven. Bilden ska ju ut på papper, eller anpassas för andra medier, och då krävs efterbehandling.
Men vad gör de eftersom vi er ut att vara gjorda av plast??

Robin Gyllander skrev:
Men vad gör de eftersom vi er ut att vara gjorda av plast??

Det är kanske du kan starta en egen tråd för istället för att förstöra ännu en intressant diskussion med svammel?

Jag tar 600kr inkl moms för enbart en porträttsession i studio, då får kunden ett tiotal ofixade bilder att välja mellan för förstorningar. I förstorningarnas pris ingår sen kostnad för den tid det tar för redigering och framkallningskostnad från labbet, dom får även en viss rabatt om man beställer fler kopior av samma bild, vilket känns fair då det inte tar mer tid för mig att beställa 10 kopior istället för 1.

Dock så frågar ju ofta kunderna om vad det kostar att få bilderna digitalt, och det blir lätt diskussion angående detta. Jag brukar ge dem bilder i ca 1000px storlek som dom får använda på webben på de bilder de beställt framkallningar på. Om de inte beställt framkallningar blir det lite mer godtycklig prissättning.

Tilläggas bör väl att jag inte är beroende av pengarna jag får in på fotograferingen, så detta är enbart extrapengar, men man vill ju ändå få ut en rimlig summa för det arbete man lägger ner.

Ablo skrev:
Tjena Per,
Vad använder du för typ av album? Skriver du ut bilderna själv eller skickar du till labb?

Mvh Johan
Jag framkallar mina bilder på det fotolab jag för tillfället tycker är bäst. Jag köper mina album hos Fotopärm HB i Stockholm. Det är enkla album med åtta sidor med plats för åtta 9x12-bilder.

Jag föredrar att inte sälja digitala bildfiler. Jag vill helst kontrollera förstoringarna innan jag levererar dem till kund.

-----

Ignorera Robin Gyllander så försvinner han snart från forumet.

PerFogelberg skrev:
Jag framkallar mina bilder på det fotolab jag för tillfället tycker är bäst. Jag köper mina album hos Fotopärm HB i Stockholm. Det är enkla album med åtta sidor med plats för åtta 9x12-bilder.

Jag föredrar att inte sälja digitala bildfiler. Jag vill helst kontrollera förstoringarna innan jag levererar dem till kund.

-----

Ignorera Robin Gyllander så försvinner han snart från forumet.

Ok! Tack för svaret. Nu bor jag i Falköping, så det är en bit från Stockholm, och vad jag kan se så har Fotopärm HB ej någon webbshop?
Får googla lite och se om jag hittar någon bra site.
Om inte någon här har förslag dvs.? ;o)

Ang. duskussionsämnet så tar jag 1250:- inkl. moms för en fotosession. Det innebär att jag och kunden fotar i ca 60-90 min(I studio), kunden får sedan en skiva med bilder som jag väljer ut(20-30 st 640x480). dessa bilder ingår i priset. Vill dom sedan ha papperskopior så får dom beställa dessa av mig, eller skriva ut egna småbilder av de bilder som dom får på skivan. Priset på papperskopior är från 200:- och uppåt.

Vet att jag i nuläget är lite dyr(?), men detta är bara en extrainkomst änsålänge, så jag är inte i behov av att överösas med jobb.

Ganska intressant att veta att ni (professionella) tar under tusenlappen. Som sagt. Får förmodligen sänka mitt pris en aning(?). ;o)

/Johan

Ablo skrev:
Ang. duskussionsämnet så tar jag 1250:- inkl. moms för en fotosession. Det innebär att jag och kunden fotar i ca 60-90 min(I studio), kunden får sedan en skiva med bilder som jag väljer ut(20-30 st 640x480). dessa bilder ingår i priset. Vill dom sedan ha papperskopior så får dom beställa dessa av mig, eller skriva ut egna småbilder av de bilder som dom får på skivan. Priset på papperskopior är från 200:- och uppåt.

Vet att jag i nuläget är lite dyr(?), men detta är bara en extrainkomst änsålänge, så jag är inte i behov av att överösas med jobb.

Ganska intressant att veta att ni (professionella) tar under tusenlappen. Som sagt. Får förmodligen sänka mitt pris en aning(?). ;o)

/Johan

Jag tycker dina priser låter rimliga. Jag har inte heller fotograferingen som huvudsaklig syssla och har lagt mig något lägre än dig men det är försumbart. Jag har dessutom ingen egen studio utan åker ut på plats för det mesta.

Det är alltid bättre att börja lite högre och sedan sänka priserna om man behöver. Prishöjningar är mycket svårare att genomföra både för sig själv och för kunder att acceptera.

Man får helt enkelt ta betalt så mycket som man tycker att man är värd. Om det är 5kr (för 100dels sek) eller man tar 100.000kr för en timmes jobb) Så länge det finns kunder som tycker att priset för slutresultatet är rimligt.

Alla kan ju köpa en pensel och måla en tavla men Van Gogh har ju inga problem att få sina verk sålda.

För de få porträttuppdrag jag har fått har jag tagit 1000:- inkl. moms för arbetet (plåtning och behandling av de bilder som kunden vill ha), utöver det tar jag bara betalt för printkostnaden.

Känns okej eftersom jag inte lever på att plåta än så länge, och porträtt är inte mitt huvudområde.

/Markus

Jag tar 1000-1500 kr för porträtt för 1 timmes fotografering på plats (priset varierar hur mycket kunden vill ha retuscherat). Dvs oändligt många bilder under denna tid. Jag räknar inte med tiden jag behövt köra dit, men tar ut körersättning.
DVD och moms ingår i priset.

/Rommél

Senast ändrad:
Vad är billigt? Dyrt?

Jag tar mindre än t ex Brigitte Grenfeldt, hon är dock hmm kanske hmm "något" bättre än jag hmm.
Låter faktiskt alltid henne fota familjen vid examen, bröllop etc! Annars fotograferar jag givetvis andra, vad jag tar beror lite på deras betalningsförmåga, tid, samt krav.
Som utbildningsconsult tar jag bara 2-2500 kr per timme för jobbet.
Mvh
Kenth

Jag skulle inte se det som en petitess om jag började tjäna stora pengar efter min död... jag måste genast höja mina porträttpriser med det dubbla så kanske jag får uppleva detta redan nu.

Jag är mycket kluven vad jag ska ta för priser. Det märks ju att det variera stort. Jag fundera ju att ta ca 300-400 för en fotografering och att 8 bilder ingår det är väll ganska rimmligt eller? Vilken stl tar ni på småbilder till ett album? Finns det nån bra webshop som säljer snygga bra och u en rimmlig prisklass? Vad tar ni för förstoringar på papper? om man säger dom vanliga 18*24, 20*30, 30*40

Robert: Jag skulle kalla det för att jobba nästan gratis. Själv räknar jag med att gå plus minus noll när jag tar 800 kr för en fotografering. Det jag tjänar pengar på är när kunden beställer förstoringar och ramar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar