Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tar jag betalt nu när jag börjar betala skatt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Jag får ofta förfrågningar på mina bilder som jag tar på andra när jag är ute och tävlar med hundarna.

Jag hade inte så avancerad kamera så jag gav då bort bilder till dom som ville ha.

Nu har jag köpt en betydligt bättre kamera (D50) som jag har fått några riktigt bra bilder med och sparar för att köpa bättre och bättre utrusning så nu har jag börjat ta en symbolisk summa på 20 kronor per bild.

Då gör jag den i jpg i största storleken och bästa kvalitén och så får dom den på en CD.

Hundar är som barn för oss hundägare så många vill ha bilder på sina skydslingar i action så förfrågningarna har ökat så nu tänkte jag att jag kan göra lite mer reklam för mig och när jag ändå tar betalat så ska nu börja betala skatt för mitt jobb.

Vad är vettigt att ta per bild?
(dom får den bara digitalt, papperskopia får dom fixa själva)

jag skulle börja med att leverera bilderna i TIFF format alt TIFF+Jpeg men aldrig enbart Jpeg

Ang prissättning så är det bara o surfa runt på fotosidans alla trådar.. detta ämne torde vara det absolut vanligaste här.

Jag hittade inget svar som passade mig...och jag har sökt och sökt ;)

Eftersom jag mest använder mig av raw och jpeg så har jag inte jobbat så mycket med Tiff.
Så jag underar varför Tiff?

skapa bilden med RAW som vanligt spara sedan i TIFF eller gör den redigering du tycker behövs och spara sedan i TIFF.

Tiff är ett sk oförstörande format medans Jpeg är en förstörande komprimering.

Sparar du i Jpeg så förstörs med andra ord bilden (tar bort information).

Jpeg använder jag ytterst sällan. Men har du allt i RAW och TIFF har du alltid perfekt grund som du sedan kan spara i Jpeg vid behov

Skillnade i kvalitet mellan TIFF och JPEG minsta komprimering är försummande liten. Förmodligen kommer ingen av de som du lämnar bidlerna till märka någon skillnad. Inte ens om de ser de båda bilderna bredvid varandra.

en sak är vad man ser och en sak är vad som finns...

men jag håller med om att man kanske inte ser större skillnader på dataskärmen eller vid små utskrifter. Men eftersom det inte kostar något att göra Tiffar eller kräver fler handgrepp än att skapa Jpeg så ser jag ingen anledning att inte välja det bästa direkt

Jag får förfrågningar om bilder jag tagit på ungar i sonens hockeylag. Då skriver jag ut dom 10X15 och brukar få en kopp kaffe.

BugEyes skrev:
Jag får förfrågningar om bilder jag tagit på ungar i sonens hockeylag. Då skriver jag ut dom 10X15 och brukar få en kopp kaffe.
Räknar du in det för beskattning eller bestickning?

Får skicka 3/4 dels kopp till skatteverket :)

Nej nog skämtat.

fakturerar man 100kr så har man väl sisådar 25kr i handen att köpa bröd för har jag för mig.

Jag ä en värre skurk än bara kaffet faktiskt. Fick en back bira för ett bröllopsjobb och en flaska whisky för ett annat.

Gip skrev:
Jag får ofta förfrågningar på mina bilder som jag tar på andra när jag är ute och tävlar med hundarna.

Jag hade inte så avancerad kamera så jag gav då bort bilder till dom som ville ha.

Nu har jag köpt en betydligt bättre kamera (D50) som jag har fått några riktigt bra bilder med och sparar för att köpa bättre och bättre utrusning så nu har jag börjat ta en symbolisk summa på 20 kronor per bild.

Då gör jag den i jpg i största storleken och bästa kvalitén och så får dom den på en CD.

Hundar är som barn för oss hundägare så många vill ha bilder på sina skydslingar i action så förfrågningarna har ökat så nu tänkte jag att jag kan göra lite mer reklam för mig och när jag ändå tar betalat så ska nu börja betala skatt för mitt jobb.

Vad är vettigt att ta per bild?
(dom får den bara digitalt, papperskopia får dom fixa själva)

20 kr?! Det låter väl lite väl billigt... personligen skulle jag aldrig sälja en stor bildfil, utan en skiva med lågupplösta bilder för att sedan själv ansvara för förstoringar. Man vill ju ha kontroll över hur ens bilder behandlas digitalt, eller?

Det blir himla mycket kaffe då... ;)

Detta är 20-30 biler per tävling och jag är ute varje helg...

Och om jag nu skattar kan jag börja göra reklam för mig och då blir det nog ännu fler...det blir ett rejält magsår ;)

Re: Re: Vad tar jag betalt nu när jag börjar betala skatt.

mange78 skrev:
20 kr?! Det låter väl lite väl billigt... personligen skulle jag aldrig sälja en stor bildfil, utan en skiva med lågupplösta bilder för att sedan själv ansvara för förstoringar. Man vill ju ha kontroll över hur ens bilder behandlas digitalt, eller?

Jo det vara bara symboliskt i början och jag ville inte ta ut för mycket.

Hmmm...jag har aldrig tänkt på det där att göra dom lågupplösta utan har gett dom orginalbilden.

ANNONS