Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ta med porträtt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Agh, trodde det skulle vara enkelt så fort jag köpt blixtarna men valmöjligheterna gör mig mest stressad just nu! Har två blixtar, två softboxar en reflex skärm.Och ska fota på ett företag (personalen) vad blir lättast/säkrast att köra med? Kan inte stå där och testa hur länge som helst... (bakgrund och stativ)
 
Vatten över huvudet??? ;)


Lämpligtvis kamera använder du.. Vill du vara tråkig så sätter du blixtarna 45 grader på båda sidor om modellen. Reflexskärmen kan du då ställa 45 grader bakom för upplättning av ev. skuggor.

1/125 f/11 kanske är en bra utgångspunkt, beroende på hur starka blixtar du har.
 
Kanske lite :) men hinder är till för att överbyggas!

Ja det låter lite trist, tänkte mer i banor av att ljussätta bakgrunden med den ena och sedan andvända skärmen och en blixt på "modellen"
Softboxar bättre än paraplyer? Men jobbigare att ta med...
 
Mmm.. sätter du en softbox att belysa modellen i ca 45 grader, så får du ett lite intressantare ljus (med skuggor). Se bara till att paraplyet inte "läcker" ströljus utan är riktad mot bakgrunden (indirekt ljus).

Inte jätteexpert, men såhär någonting..
(ja, jag har bara paint här ;))
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    11 KB · Visningar: 489
Hej Alex!

När jag plåtade porträtt på ett företag på löpande band så körde jag med en blixt med 100x100 cm softbox lite snett från sidan (inte så mycket 45 grader) mot en vit vägg. Personen stod ca 1,5 m från bg.
Blev alldeles utmärkt.
Till saken hör att jag trodde att jag bara skulle ta en gruppbild och hade riggat med tre blixtar för det. När det sedan kom fram att alla skulle plåtas individuellt också så blev det lite panik så jag körde enklast tänkbara uppställning.
Men det funkade så bra att jag kör samma nästa gång också.
Skicka ett mail om Du vill se hur det blev.

Jesper
 
En blixt brukar räcka!
En softbox lite snett framifrån brukar räcka.

Man kan om man vill köra en blixt i taket om taket är vitt :) Jag brukar rikta den mot en hörna om jag kan, så blir inte ljuset så platt.

Det man kan tänka på är att utnytja rummets väggar och tak om det går?
 
Tack Jesper Ekvall för den informativa (och tjusiga) teckningen :) Hur hindrar jag den från att läcka på modellen? Räcker det med avstånd eller måste jag skärma av ljuset?
Och ja Jesper Karlström skicka gärna!
Tack Jaroslaw också :)

Ska testa lite i kväll så jag kan sova i natt :s
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.