Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ta betalt - hojbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Du menar att han konkurrerar med dig, och att du inte gillar det eftersom din vinst minskar?

Varför har du så svårt med att acceptera vanlig marknadsekonomi?
Fuskar dina konkurrenter, så självklart ska det beivras, men annars?
Var köper du din kamera - Hos den som är dyrast?

Hej Ulf...

Släpper disksussionen då jag är seg som fan... Är du inte med på vad jag menar så kan jag inte förklara der bättre...

Den här snacket har förts massor av gånger här.... Med skiftande resultat...

Lite olika trådar

Min grundtes är följande...
Om en säljare sätter ett så lågt pris att marknaden förstörs.. Är det ingen som vill jobba med det på heltid som vinner på det..

Samt att skrået utarmas av att nåfon några säljer sig för billigt.,....

Maverick28 skrev:
Samt att skrået utarmas av att nåfon några säljer sig för billigt.,....
...Och vad gör det?

Om så händer innebär det ju att "skrået" inte behövs, eller hur?
Massor yrken har försvunnit de senaste femtio åren. Om ingen behöver fotografer så lär även det yrket försvinna, men... Kan du göra något åt det?
Genom att hålla priserna uppe... Behövs det fler fotografer då?

Maverick28 skrev:
Min grundtes är följande...
Om en säljare sätter ett så lågt pris att marknaden förstörs.. Är det ingen som vill jobba med det på heltid som vinner på det..
Keh?
Vad händer då?
Ngn som vill jobba med det höjer priserna...

RolandM skrev:
Undrar om det inte är vårdslöst att köra på bakhjulet på allmän väg, vilket gör att det finns ytterligare en intressent av bilden i form av samhällets brottsbekämpande myndigheter....

Han skrev "flygraka" vilket inte bör tolkas som "allmän väg"....

Hoppas jag.

Till er andra som diskuterar priser etc...

Jag är en fuktansvärt stor nybörjare inom fotografering. Om jag skulle sälja bilder till någon så finns det något i mig som säger ifrån om att jag inte kan ta, säg 100:-, för en bild. Jag tar inte så bra bilder än. Jag skulle helt enkelt skämas att ta ut för mycket för en bild som jag tagit. Kvittar om bilden är skitbra egentligen.

Den dagen jag kan kalla mig för fotograf så kommer ju priserna höjas. Man betalar väl för erfarenhet och för bra bilder. Att ta hobbybilder kan väl vem som helst göra som råkar ha pengar till en fet kamera?!

Strandhagen skrev:
Till er andra som diskuterar priser etc...

Jag är en fuktansvärt stor nybörjare inom fotografering. Om jag skulle sälja bilder till någon så finns det något i mig som säger ifrån om att jag inte kan ta, säg 100:-, för en bild. Jag tar inte så bra bilder än. Jag skulle helt enkelt skämas att ta ut för mycket för en bild som jag tagit. Kvittar om bilden är skitbra egentligen.

Den dagen jag kan kalla mig för fotograf så kommer ju priserna höjas. Man betalar väl för erfarenhet och för bra bilder. Att ta hobbybilder kan väl vem som helst göra som råkar ha pengar till en fet kamera?!

Men... Ni missar en sak...
Jag har jobbat med försäljning sedan 15 år. Det finns inget svårare än att höja sina priser... Det är enormt svårt.... I praktiken..

Hur motiverar du kunden när du tycker det är dag att höja priserna?? Han tycker inte han får bättre bilder då din utveckling varit stigit under tiden... Då är risken större att du tappar honom som kund.....

Kolla lite vad BLF rekommenderar för priser.... De är uträknade för at man skall kunna leva på dem....

OBSERVERA Hela mitt resonemang utgår från att duu säljer bilder till företag/tidningar och liknande. Inte kompisar... Det är en enorm skillnad...

Maverick28 skrev:
Men... Ni missar en sak...
Jag har jobbat med försäljning sedan 15 år. Det finns inget svårare än att höja sina priser... Det är enormt svårt.... I praktiken..

Hur motiverar du kunden när du tycker det är dag att höja priserna?? Han tycker inte han får bättre bilder då din utveckling varit stigit under tiden... Då är risken större att du tappar honom som kund.....

Kolla lite vad BLF rekommenderar för priser.... De är uträknade för at man skall kunna leva på dem....

OBSERVERA Hela mitt resonemang utgår från att duu säljer bilder till företag/tidningar och liknande. Inte kompisar... Det är en enorm skillnad...

Jo, det är svårt att motivera prishöjningar. Jobbar också som säljare så jag vet vad det innebär. Men vem vill ha en amatörfotograf som kostar lika mycket som ett proffs? Som att jämföra en dagens ute på restaurang med a la carte.

Klart man vill hålla uppe priserna. När det blir mer aktuellt för mig att verkligen sälja fotografier så ska jag tänka mer än en gång innan jag sätter mitt pris!

Tack för den här diskussionen angående prissättning!

Strandhagen skrev:
Jo, det är svårt att motivera prishöjningar. Jobbar också som säljare så jag vet vad det innebär. Men vem vill ha en amatörfotograf som kostar lika mycket som ett proffs? Som att jämföra en dagens ute på restaurang med a la carte.

Klart man vill hålla uppe priserna. När det blir mer aktuellt för mig att verkligen sälja fotografier så ska jag tänka mer än en gång innan jag sätter mitt pris!

Tack för den här diskussionen angående prissättning!

*SUCK AV LÄTTNAD* Trevligt med någon som förstår mitt resonemang ;-)

problemet med tekniken idag är... Att MÅNGa kan ta okej bilder... Det gör att man armar ut branschen.
Exempel:

Innan hyrde byrån adam bertil in en fotograf så fort en bild skulle tas. Oavsett om det är en enkel bild i en katalog eller ett reportage.
Det gjorde att det fanns relativt gott om jobb.

Idag... Så skickar de en egen kille som tar ett par okej bilder och fixar och trixar i photoshop...

Altså... Färre jobb för yrkesgruppen fotografer.

Bra ellrer dåligt??
Vet ej.. MEN jag vet att den situationen INTE hjälper yrkesgruppen fortografer som försöker vara duktiga på det de gör.... och ta betalt för det.

Om en ny pizzeria hade börjat sälja pizzor av samma kvalitet för samma pris (d.v.s. 70:), varför ska folk gå dit för då när det finns en pizzeria som de VET är bra för samma pengar, varför chansa?

Om den nya pizzerian tar 50:- i början och den t.o.m är BÄTTRE än den gamla pizzerian och sedan höjer till 75:- så kommer de kunder som redan har märkt att de är bättre förmodligen fortsätta gå dit och de som säljer de sämre pizzorna för 70:- kommer att förlora pengar.

Sådanhär kan man vända och vrida på i all oändlighet.

Jag tycker det är rätt att låta folk begära och ta betalt vad de vill för sina bilder, marknaden löser sådanthär automatiskt.

Jag som säljer en 20x30 för t.ex. 100:- skänker även bort bilder ibland i reklamsyfte, skriver ut och har med på tävlingar för att visa hur det kan se ut etc. Det är inte heller helt gratis.

- Johan

Maverick28 skrev:
*HUMM* Okej... Om du har två pizzerior... Den ena försöker driva det hela seriöst... Tar 70 sek för pizzan. Då skall den andra etablera sig.. och går in och tar 50 sek för samma kvalitet... Marginalerna sjunker och kunderna vänjer sigh med ett lägre pris...

De vill inte betala 70 sek längre... Så.. Den andra pizzan får sänka..,..

MEN effekten blir att ingen av dem tjänar några pengar.... Detta då det äts inte mer pizza i alla fall... Utan de säljer samma antal pizzor men tjänar mindre...

MEN... När de inser detta och höjer priserna... Så tycker kunderna det är dyrt.... och minskar inköpet då "pizzorna blivit så dyra"....

Om ett företag sätter för låga priser på sina tjänster så gör det att konnkurenter får svårt att att ta "rätt" priser.... och ingen vinner på det.

Man måste dra in rätt mycket perngar per månad om ma skall leva som fotograf...

MITT Val... är att göra et jag vill...
JUST bland annat för att det finns alldeles för många som säljer sig för billigt (nu snackar vi inte m att hjälpa kompisen utan att sälja bilder till team i ex STCC och liknande samt tidnngar).
Vet de att XX tar 20 sek för en bild som de till råga på allt kan få använda på internet för 30 sek totalt, Då är det svårt att motivera att man skall ge 100 sek eller att betala per timme....

Avseende hur han marknadsför sig och annat är det inte det jag menar.. Utan enbart prissättningen...

ANNONS