Annons

Vad skall man köpa.

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Den eviga frågan.
Den har säkert besvarats i massor men ändå undrar man...

Om man vill ha en ny digital system kamera och har följande krav.

* Pris ej över 9000.- för huset.
* Möjlighet till stort urval av objektiv.
* Bästa möjliga bilder med vidvinkel och zoom objektiv
* Behöver inte ha mycket inställningar då auto kommer vara inställningen 99 av 100 bilder.
* Bra inbyggd blixt
* Bra att fotografera natur bilder både hemma och i Asien.

Det som e viktigast för mig är att jag vill kunna visa en bild och de som tittar på den skall kunna tro jag e proffs fotograf då skärpan är så jäkla bra.
 
Piggelin-Malmö skrev:
Det som e viktigast för mig är att jag vill kunna visa en bild och de som tittar på den skall kunna tro jag e proffs fotograf då skärpan är så jäkla bra.

Oavsett om du plöjer ner 100k i en kamera+utrustning, så kommer du fortfarande ta kassa bilder ifall du inte kan fotografera.
På samma sätt så fixar ett proffs bra bilder med en (inom rimliga gränser) "dålig" kamera.

Utöver det skulle jag vilja säga att det i princip inte finns några dåliga digitala systemkameror idag, och optik finns det tillrikligt med till alla fattningar.
Den stora frågan är vilken kamera passar bäst i dina händer? Vilket menysystem/knapp-layout gillar du bäst? Att du kan din kamera och trivs med den gör att du kommer ha med den oftare, frivilligt ägna mer åt fotot och att du inte står och fipplar och letar efter funktioner när havsörnen sveper förbi 3 meter från dig.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Vad skall man köpa.

Eveningstar skrev:
Oavsett om du plöjer ner 100k på en kamera så kommer du fortfarande ta kassa bilder ifall du inte kan fotografera.
På samma sätt så fixar ett proffs bra bilder med en (inom rimliga gränser) "dålig" kamera.

Utöver det skulle jag vilja säga att det i princip inte finns några dåliga digitala systemkameror idag, och optik finns det tillrikligt med till alla fattningar.
Den stora frågan är vilken kamera passar bäst i dina händer? Vilket menysystem/knapp-layout gillar du bäst? Att du kan din kamera och trivs med den gör att du kommer ha med den oftare, frivilligt ägna mer åt fotot och att du inte står och fipplar och letar efter funktioner när havsörnen sveper förbi 3 meter från dig.

Jag har läst en del olika inlägg här på forumet. Många pratar om brus osv i bilderna att den ena är bättre än den andre. Vi har en nikon 70s på jobb och den gillar jag men jag vill inte ha en som ni som är bra mycket bättre anser vara sämre än XXX osv.

Så än en gång vill jag ha en kamera som ger riktigt bra bilder (när man blir bättre fotograf )
 
Piggelin-Malmö skrev:
* Behöver inte ha mycket inställningar då auto kommer vara inställningen 99 av 100 bilder.
Frågan är vad du ska med en så fräsig kamera till? Fotar du med autoprogram så kommer kameran att välja blixt åt dig när det är mörkt t ex. Alltså behöver du kanske inte bra brusegenskaper eller ljusstarka objektiv.
Troligen blir du nöjd med en ganska enkel systemkamera som är delvis gjord för den som använder auto, typ en Nikon D40 eller liknande. Det du får med en dyrare kamera lär ändå inte synas om du inte själv använder dig av funktionerna fullt ut nämligen.

Det som e viktigast för mig är att jag vill kunna visa en bild och de som tittar på den skall kunna tro jag e proffs fotograf då skärpan är så jäkla bra.
Jag hoppas att du är en aning ironisk? Proffsigheten i bilden sitter knappast i skärpan.
 
Vad innebär detta?

* Möjlighet till stort urval av objektiv.
* Bästa möjliga bilder med vidvinkel och zoom objektiv

Canon har flest objektiv och kanske även bäst, med några undantag. Men då bör du ha råd också. Annars Pentax nya K10D med 16-45/4 objektivet är nog ett kap för 12kkr. Köp till ett sigma 70-200 tele och du kan börja leka proffs.
 
marooned skrev:
Canon har flest objektiv och kanske även bäst, med några undantag.

Nikon lär väl ändå ha fler eftersom de inte renderade alla existerande i princip obrukbara som Canon när de bytte från FD till EF?

Nikon har "kanske även bäst, med några undantag".


Håller dock med om K10D'n. Mycket kamera till vettigt pris!
 
Följande har du skrivit, dock vid olika tillfällen i tråden:

* Pris ej över 9000.- för huset.

*Vi har en nikon 70s på jobb och den gillar jag men jag vill inte ha en som ni som är bra mycket bättre anser vara sämre än XXX osv.
----
Detta kan du glömma direkt, kommer alltid finnas personer med värre saker och med en budget på 9000:- för huset komemr de flesta i detta forum vara värre... Om du gillar D70, varför köper du inte den då?? Eller ska du köpa en Hassleblad H3D-39 för över 300 000:- för att vara värst men obrukbar för att du inte orkar dra runt med åbäket på resorna...

---
*Det som e viktigast för mig är att jag vill kunna visa en bild och de som tittar på den skall kunna tro jag e proffs fotograf då skärpan är så jäkla bra.
---
Så skärpan är det som skiljer mellan ett proffs och inte proffs? Optiken är en av dom största faktorerna till bra bilder förutom dig själv som fotograf. Bra optik kostar från 10 000:- och uppåt per styck! Varför är det så viktigt att folk tror du är proffs o mdu inte är så bra? Lär dig ta bra bilder istället så kanske folk respekterar dig för dina bilder istället, skärpan är det minst svåra att få till, tryck halvvägs på en knapp så ställs skärpan in...

---
*Behöver inte ha mycket inställningar då auto kommer vara inställningen 99 av 100 bilder.
---
 
Hmmmm, om man tillåter sig lite ironi så är följande uppsättning kanske vettig? Dessutom så kan du växa 'ur' detta kamerahuset och ta med dig linserna till ett större om du skulle vilja. Finns ingen anledning att köpa dyrare hus om du inte kommer att använda de manuella funktionerna. Bränn pengarna på linser som faktiskt ger dig den skärpan du vill ha.

350D med batterigrepp (ser du värsting ut och kan ta bilder i all oändlighet.)

580EX blixt (så kan du blända alla inom tjugo meter) med bouncer (presslooken)

Linser, införskaffas i denna turordningen med tanke på hur man oftast lär sig mer. Kika på en uppsättning i dessa omfång så saknar du inte mycket:

EF-S 10-22/3.5-4.5 (värsta partybilderna)

EF 50/1.4 (ingen kommer att tro att det går att fota utan blixt och bli impade)

EF 24-105/4 L IS (bra spann på 'promenera runt' zoom, köp begagnat så kan du komma ner på 6-7 tusen)

EF 70-200/4 L (IS) (för tävlingar med mera, köper du med eller utan IS skiljer sig med 3-4 tusen. Begagnat är bra.)

EF 1.4x (för riktigt långa fotosessioner)
 
Senast ändrad:
Tack för alla konstiga svar.

Är det inte bättre att uppmuntra än att dissa. Att ni hänger upp er på ordet proffs i stället för att läsa de andra frågorna jag har.

Trodde man kunde ställa lite frågor här då jag anser många av er här som proffs då man tittar på bilderna. Men jag vet ju inte var ni anser er vara.

Får väll fråga i en kamera butik i stället och köpa det som butiken vill bli av med eller har tävling på den dagen eller liknande.
 
Piggelin-Malmö skrev:
* Behöver inte ha mycket inställningar då auto kommer vara inställningen 99 av 100 bilder.
[/B]

När du fixat prylarna så är det bara ovanstående punkt du behöver förändra.

Om du bara lär dig att hantera bländaren och låter kameran styra resten så har du möjlighet nå lite längre och det räcker troligen för att de flesta ska bli imponerade.
 
Jag i alla fall ber om ursäkt för min ton i tidigare svar men i sin helhet var det ett allvarligt tips. Jag tror mer på att börja med en instegskamera och Canon 350D är jäkligt billig just nu. Lägg pengarna på bra linser.

Det har varit en hel del sådan här frågor på forumen nu i juletider och tror att du helt enkelt råkat fånga forumhängarna på en dålig dag.

Lycka till med kameraköpet :)
 
Hej Marcus!

Jag tror du råkade få tidigare skribenter att läsa ditt inlägg som "Ånej, här kommer en sådan där materialsportare igen"... Det där med att använda kameran på auto borde inte vara ditt slutmål om du köper systemkamera...

Jag är själv nybörjare med en Canon EOS 350D som jag har haft sedan i april och är mycket nöjd med. Jag valde att inte köpa kitobjektivet utan ett annat från Tamron. Nu har jag en kamera som jag kan växa med. Jämfört med en kompaktkamera ger den betydligt skarpare bilder, även i händerna på t ex min mamma som då bara siktar och trycker.

Men det jag egentligen vill säga är att satsa på att komma vidare från auto! På min kamera kan man t ex välja P som ger nästan auto, men med kontroll över blixt, ISO, autofokuspunkt mm. (Det senare är nästan ett måste om skärpan skall hamna på rätt plats.) Sedan får man leka vidare med bländare och slutartid, för din del är nog bländaren viktigast. Vid landskapsbilder är ju skärpedjupet oerhört viktigt för hur skarp man kommer uppleva bilden.

Sedan måste du nog också lära dig lite bildbehandling. Bilderna behöver skärpas i efterhand om de skall se ut som proffsens...

Kort sagt - köp en instegskamera med snäppet dyrare optik + en bra bok om digitalfotografering med systemkamera.
 
Piggelin-Malmö skrev:
Tack för alla konstiga svar.

Är det inte bättre att uppmuntra än att dissa. Att ni hänger upp er på ordet proffs i stället för att läsa de andra frågorna jag har.

Trodde man kunde ställa lite frågor här då jag anser många av er här som proffs då man tittar på bilderna. Men jag vet ju inte var ni anser er vara.

Får väll fråga i en kamera butik i stället och köpa det som butiken vill bli av med eller har tävling på den dagen eller liknande.
Frågar man konstigt så får man konstiga svar;-)
Man blir inte F1-mästare för att man köper en F1-bil.
Köp gärna nåt som är riktigt bra, men inställningen att imponera får du nog fimpa, för en sån fotograf är det få som gillar.
 
Makten skrev:
Frågar man konstigt så får man konstiga svar;-)
Man blir inte F1-mästare för att man köper en F1-bil.
Köp gärna nåt som är riktigt bra, men inställningen att imponera får du nog fimpa, för en sån fotograf är det få som gillar.

Hade gärna köpt en Ferrari Enzo :)
Hur kul hade inte det varit :)
Tänk va impad grannen hade blivit....
Å hur kul jag hade haft på vägen...
 
Splanky skrev:
Hade gärna köpt en Ferrari Enzo :)
Hur kul hade inte det varit :)
Tänk va impad grannen hade blivit....
Å hur kul jag hade haft på vägen...
Jag hade inte blivit ett dugg impad av dig, möjligen av bilen. Du har väl inte byggt den själv?
 
Hej fotokompis..
Inget jävulskap från mig, bara lite tips.

Först finns det ju 2 märken som har större begagnatmarknad än allt annat, på optik.
* Nikon & Canon.

Ta en av dom.

Canon är för "flickor" & Nikon för "karlar". ;-)

Kvar inom budgeten är:
* Nikon D80

Canon 30D är utom budget, Canons 350 & 400D är säkert fina, men ganska små i storlek, för en "kara-kar". Som vi säj i Norrland.
Kan ju tyckas att det är bra med en liten kamera, men till vilken nytta då optiken fortfarande väger och tar plats.

En bonus är ju att Nikons reglage sitter precis som om någon kunnig tänkt till. En mening som kan väcka storm i tråden kanske?

Ett till konkret tips inför kameraköpet oavsett märke...
Testa att använda stativ, kanske självutlösaren och blända ner optiken till runt f8.0 eller mindre öppning. Självutlösaren kan vara lite trisst och inspirationsdödande, men minskar risken för att fumliga fingrar ska ruska om kameran.

Stativ ger extra krisp i dina bilder!

Fotograferar du utomhus...? Kasta då på ett polarisationsfilter på din optik. Det städar upp ljuset från ditt motiv och ger mer klipp i färgerna. Obs! Ett sådant filter måste ju inte användas med max filtereffekt, då detta kan få oönskad effekt med framför allt vidvinkeloptik.

Lycka till!
 
Det bästa rådet har redan givits av Kristoffer i det första svaret även om det är svårt att acceptera av en nybörjare: Det finns inga dåliga kameror numera! Med den inställning att använda bara automatik kommer vilken kamera som helst att passa dig.

Jag rekommenderar STARKT att gå till en välsorterad fotobutik och känna på följande modeller:

Nikon:
D40, D50, D80

Canon
400D

Pentax
K100D, K10D

Den sistnämnda är nog mest kamera för pengarna även om du sannolikt inte kommer att använda finesserna enligt dig själv ("99 av 100 auto").

Efter du känt på, tittat i sökaren och vridit på rattarna kommer du att känna vilken kamera du tycker mest om. Och det är nog den viktigaste av allt att tycka om din kamera. Utan det blir det inga bra bilder.
 
Makten skrev:
Jag hade inte blivit ett dugg impad av dig, möjligen av bilen. Du har väl inte byggt den själv?
aha... Synd, byggde en del lådbilar förr i begynnelsen, Kanske skulle sparat en och målat den röd :) Va impad du hade blivit då.... :-D

Bara för att man inte är proffs så är det inte förbjudet att köpa en värstingkamera.
Blir någon salig på det så är det ju toppen för den personen.

När jag sätter mig i en ny hightech bil så älskar jag att leta knappar och funktioner.
Dyka ned i instruktionsboken och frossa.
Att sen också köra den ger en härlig känsla...

Precis som en Nikon :) :) :)

Om någon får erek.... av att bära omkring på massor av utrustning så är det ju mysigt för den personen. var och en blir salig på sitt.
 
Splanky skrev:
Bara för att man inte är proffs så är det inte förbjudet att köpa en värstingkamera.
Nejdå. Jag är amatör med bara ett år av fotande bakom mig, och jag har själv en semiproffskamera.
Men att köpa en sådan för att imponera på andra, det är bara patetisk.

Om någon får erek.... av att bära omkring på massor av utrustning så är det ju mysigt för den personen. var och en blir salig på sitt.
Ja, men nog är det tragiskt? Att köpa självkänsla, eller vad det nu är man saknar som gör att man vill imponera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.