Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall man köpa.

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Nejdå. Jag är amatör med bara ett år av fotande bakom mig, och jag har själv en semiproffskamera.
Men att köpa en sådan för att imponera på andra, det är bara patetisk.



Ja, men nog är det tragiskt? Att köpa självkänsla, eller vad det nu är man saknar som gör att man vill imponera.

Ja - är syftet enbart att imponera så handlar det inte om fotografering.

Ja - det är tragiskt. Håller jag med om fullständigt.

Det är synd om människorna så Strindberg... :)
 
Piggelin-Malmö skrev:
Den eviga frågan.
Den har säkert besvarats i massor men ändå undrar man...

Om man vill ha en ny digital system kamera och har följande krav.

* Pris ej över 9000.- för huset.
* Möjlighet till stort urval av objektiv.
* Bästa möjliga bilder med vidvinkel och zoom objektiv
* Behöver inte ha mycket inställningar då auto kommer vara inställningen 99 av 100 bilder.
* Bra inbyggd blixt
* Bra att fotografera natur bilder både hemma och i Asien.

Det som e viktigast för mig är att jag vill kunna visa en bild och de som tittar på den skall kunna tro jag e proffs fotograf då skärpan är så jäkla bra.

Om jag tolkar dig så att du vill ha varierande brännvidder, möjlighet till närbildsfotografering, helst använder autoläget och inte är intresserad av extern blixt, och dessutom gissar att du inte vill lägga stort jobb på bildbehandling,

så undrar jag om inte en avancerad kompaktkamera skulle passa dig minst lika bra. De har stort zoomomfång, makroläge och väl fungerande automatik i fullauto och "motivprogram". Dessutom ger de ifrån sig jpg-bilder som i de flesta fall blir riktigt bra direkt ur kameran.

Skärpa fixar vem som helst med vilken kamera som helst.

Edit: De kameror jag tänker på är exempelvis Fuji 5000- och 9000-serien, Canon S3, gamla Olympus C-8080 och liknande. Ingen av dem kostar över 6000kr.
 
Nikon D40 verkar vara den perfekta kameran för dig, billig är den också, bara att slå till.

Det är för exakt den målgrupp du tillhör Nikon erbjuder D40.

/kent.
 
En begagnad Canon EOS 300D med några hyfsade objektiv i intervallet 17-200 mm, t ex Canon EF-s 17-55, Tamron 28-75 och eventuellt en Sigma 70-200/300, samt en blixt Sigma EF-500 DG super. Om det blev mycket, skulle jag behålla Tamronen och blixten. Bra att ha är även en rejäl bunt med minneskort . Kompletera detta med en fotokurs, som dels lär ut det tekniska, hur saker och ting hänger ihop, men även bildtänkandet och hur man når målet med enkla medel.
 
Efter som ingen säger att den ena är bättre än den andre när det gäller bildkvaliten utan det viktiga är hur kameran ligger i handen osv. Då får det bli en D70s som dom har på kampanj pris nu.

Det som jag inte gillar är när man kollar på Cyberfotos sida på de olika bilexempel de har på alla kameror så är där stor skillnad på hur bra de bilderna är men det är då kanske de som tar bilder med olika ljus utifrån eller olika lampor tända osv. Tillexempel när jag kollar på en dyrare kamera så upplever jag den som sämre på deras test bilder än en billigare så därför vill jag köpa en som ger bra bilder.....
 
Marcus: Angående Cyberphotos testbilder. Meningen är nog att man skall se på ett ungefär hurdana bilder kameran tar, kanske också främst i olika lägen, typ olika iso, vidvinkel eller maxzoom osv. Det är ju omöjligt att få en exakt identisk kamerajämförelse med bilderna då de är tagna utomhus, det är ju olika ljus hela tiden!

Jag tittade mycket på deras bilder och såg en del skillnad, men tycker ändå att mina bilder ur kameran är långt bättre än deras, det beror nog på att jag har valt mina motiv, ställt in kameran efter rådande förhållande och sedan skjutit av. Det handlar mycket om fotografen och hur fotografen upplever saker och ting! Deras bilder ser jag mer som "kliniska" för att man skall se hur tekniken presterar typ.

Angående kameror också, jag valde t.ex. Nikon igen när jag stod inför mitt val av ny system (Hade en D50 sedan tidigare) just för att deras knappar, handhavande och funktioner sitter "rätt" för mina fingrar, jag hade säkert fått lika bra bildkvalité med Canon eller något annat märke. Låt händerna välja! (Delvis förståss :p )

Jaja, det var lite vad jag hade att säga!
 
Taka skrev:
Marcus: Angående Cyberphotos testbilder. Meningen är nog att man skall se på ett ungefär hurdana bilder kameran tar, kanske också främst i olika lägen, typ olika iso, vidvinkel eller maxzoom osv. Det är ju omöjligt att få en exakt identisk kamerajämförelse med bilderna då de är tagna utomhus, det är ju olika ljus hela tiden!

Jag tittade mycket på deras bilder och såg en del skillnad, men tycker ändå att mina bilder ur kameran är långt bättre än deras, det beror nog på att jag har valt mina motiv, ställt in kameran efter rådande förhållande och sedan skjutit av. Det handlar mycket om fotografen och hur fotografen upplever saker och ting! Deras bilder ser jag mer som "kliniska" för att man skall se hur tekniken presterar typ.

Angående kameror också, jag valde t.ex. Nikon igen när jag stod inför mitt val av ny system (Hade en D50 sedan tidigare) just för att deras knappar, handhavande och funktioner sitter "rätt" för mina fingrar, jag hade säkert fått lika bra bildkvalité med Canon eller något annat märke. Låt händerna välja! (Delvis förståss :p )

Jaja, det var lite vad jag hade att säga!

Ok, lite synd att dom inte gör identiska bilder då man verkligen ser skillnaden. men jag är med på vad du menar ....

Det blir en D70S skall bara hitta objektiv med vill ha både vidvinkel och zoom hittade några tokina så det får bli dem.

Tackar alla för hjälpen...
 
Jag tycker att Du ska hyra en fotograf för pengarna, eller satsa på en DVD med färdiga bilder, lättare än så blir det knappast, och alla kan därefter vederbörligen imponeras av hur snyggt Du skärpt till bilderna. matton.se har en bra samling bilder på CD/DVD.
 
tannler skrev:
Jag tycker att Du ska hyra en fotograf för pengarna, eller satsa på en DVD med färdiga bilder, lättare än så blir det knappast, och alla kan därefter vederbörligen imponeras av hur snyggt Du skärpt till bilderna. matton.se har en bra samling bilder på CD/DVD.

Med den inställningen så har du ju inte på detta forum att göra.
 
fortsätter med samma fråga.. vad välja?

Är en jädra djungel där ute, med allt som är bra. Men för lilla mig då?
Ska säga, amatör men en konstnärlig sådan med konstutbildning bakom mig. Helt faschinerad av att fotografera, men mina tidigare kameror var väl ej i min smak kanske.
Älskar det analoga.. Att arbeta svart/vitt och givetvis allt med kopieringen.. Framkallningen är väl sådärkul..
Hade en EOS 300.. Icke nöjd alls faktiskt.. Trivs nog inte med Canon.. Gillar dock mitt gamla åbäke Chinon 1000s...!
Det är skönare tyngd i den.. Men läcker in ljus som fasiken..
Konstigt att jag vill ha tyngd i handen... Tjej, väldigt tanig... Men det ska kännas stadigt..
Nu är problemet som alltid... Ingen plats för eget mörker-rum.. Ej tiden. Och ej heller pengarna att skicka iväg varje rulle...
Behöver alltså gå över mot digitalt. Men om jag ej trivs med Canon.. Vad ska jag välja?
Kan ej gå så högt upp i pris för huset.. Då blir det ramaskri från gubben min. Men 10 kanske om jag sparar lite..
Vill ha möjlighet till stort utbud av objektiv som ej kostar skjortan.. Varierar mig mycket i val av motiv och placering.. ute. inne..ja, allt.
Till min chinon har jag typ en resväska med gottiga objektiv o ringar att leka med... Hjälper ju föga nu då..
Så, hur ska jag göra för att finna något liknande? Något man har råd att fixa mycket till,som jag kan utvecklas med och bli bättre med. jag är ute efter att bli proffs givetvis.. kan inget annat än att sträva efter att lära mig allt...
cissie
 
Kolla in cyberphoto.se de har kampanj på Nikon D70s med Nikkors 18-70 objektiv som är riktigt bra för pengarna! Den har tyngd och är relativt stor (Jämfört mot Canons pygmé kameror). Perfekt om man gillar tyngt och lite storlek så att man kan hålla i kameran och inte behöver krämpa sig fast runt den!

Det är mitt tips då den är väldigt prisvärd, särskilt nu när det är kampanj.

Annars kanske Nikon D80 kanske vore något? lite dyrare, men har fått ärva mycket från D200.

Mina tips bara! Lycka till!
 
Jag får väl slå ett slag för Sony A100.
Bildstabilisering i huset, skön och hålla i.
Alla minolta AF objektiv passar till den och sony kommer med ett gäng till alldeles strax.
 
Bilden ser inte proffsig ut bara för att den är skarp. Du kan få superskarpa bilder med en kompaktkamera också.

Det som egentligen betyder något är den effektiva tiden efteråt i Photoshop. Inga bilder blir bra eller kan se proffsiga ut direkt ur kameran.. tyvärr måste jag säga..
 
tackar för era tankar och tips. Vet det finns många bra kompakta kameror, har en.. men är nu ute efter något med mer variationsmöjlighet. Jag vet också att bilden ej ser proffsig ut på grund av val av kamera.. detta borde ju framgå då min favorit är en gammal läckande chinon.. Jag fotar då jag fotar konstnärligt. det jag tycker om med att fota är att låta bilden bli vad den blir.. alla misstagen i mörkrummen tex som gör att bilden får något som man ej kunde förutse..
därav grämer det mig på något vis att gå över mot det digitala.. men samtidigt så vill jag utvecklas framåt men för den sakens skull ej börja på totala botten som jag anser tex vår kompakta kamera vara pga att man är begränsad i räckvidd... jag är väl i god form men att behöva springa runt och klättra mm, nja.. går extremt långt för konstens skull, men kan jag hitta enklare sätt så är det ju alltid skönt..
tack alla..ska ta mig en massa funderare och kännare..

cissie

ps.. det är alltså just photo-shoppandet som inte är vad jag är ute efter just nu.. kommer säkert att bygga upp ett intresse för att skapa vad som inte är.. men just nu är jag ute efter vadsom verkligheten kan bli bara av misstag.. tyvärr är det svårt att göra samma misstag i photoshop som i ett svartvitt labb...
ds
 
Men du måste ju inte photoshopa bara för att du kör digitalt. Du kan ju t.ex. fota i Jpeg och få fina bilder direkt ur kameran! Och om du då inte vill photoshopa så gör det ju inget!

Man måste inte photoshopa!
 
kisen skrev:


ps.. det är alltså just photo-shoppandet som inte är vad jag är ute efter just nu.. kommer säkert att bygga upp ett intresse för att skapa vad som inte är.. men just nu är jag ute efter vadsom verkligheten kan bli bara av misstag.. tyvärr är det svårt att göra samma misstag i photoshop som i ett svartvitt labb...
ds
Tillåt mej att komma med en kommentar till ditt PS.....
Du vill framåt; men inte tappa förhållandet till förtiden: am I right?
Köp en D-SLR; hvilken som; fota KUNN RAW; kika på ditt digitala "negativ"; framkalla med måtta.....Bingo!!
Det behövs absolut ingen Photoshop.
Men du kann säkert göra misstak...om du vil :)
Inte gör det svårare enn det är Cecilia.
mvh Erik J

Oooops; glömde nästan mitt planlagda PS.

Fortsätta med Chinon är ju ett problemfritt alternativ...DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.