Annons

Vad skall jag köpa till D300?

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektivspannet vidvinkel eller kort tele är ju helt olika grejer. För att fånga atmosfären kring evenemanget är ju vidvinkel bra. I regel då proffs i stor utsträckning gått över till FF finns det ju prisvärda begagnade nikkor 12-24 i Sverige. Annars med en budget på 7000 SEK är ju Tokina 11-16 (tror att det är denna brännvidd) 2,8 rätt spännande. Dock har ju nikon bättre motljusgenskapar än Tokina. På telesidan för konsertbilder beror brännvidden mycket på hur nära du kan komma. Många som kommer väldigt nära scenen använder vidvikel för att få med en känsla för folkvimlet också. Står du långt bort är ju 85mm kanske lite kort. Glöm inte bort 135/2,0 DC som också är utmärkt för porträtt. Scenen är gånska ofta välbelyst och med D300 höga iso skall ju 2,0 eller t o m 2,8 räcka. Då finns ju mycket att välja på. Tänk igenom brännvidden noga, och testa själv hur bildvinkeln känns.

Jag kommer att vara längst fram och backstage, så det lär blir väldigt nära. Den 135 lät också interessant...jag skall ner till foto affären imorgon, och testa deras objektiv på kameran, dom har mycket att välja på, så jag får skriva ner alla förslag.
Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.