Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall jag köpa till D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

jessikafeder

Aktiv medlem
Hej!

Så under veckan kommer jag att köpa en Nikon D300, köper den här i UK, otroligt mycket billigare!
Iaf, jag vet inte vilket tillbehör jag skall välja till, jag har två objektiv, 50mm 1.8 och Sigma 18-200.
Och jag funderar mellan ett Tokina 12-24, Nikon 85mm 1.8 eller batterigrepp?
Skall på festival i Juli och tänkte att det kunde vara lite coolt med vidvinkel, Jag kommer ju att köpa mer av detta vid något annat tillfälle men behöver lite hjälp med vad kan vara vettigaste just nu.
Och jag är mycket för porträtt...kan vara avgörande ;)

Happ...vad tycker ni?
 
Batterigrepp kan ju vara väldigt skönt både efter som du fotar porträtt och möjlighet att kunna stoppa in lösa baterier om det inte finns laddnings möjligheter på festival.
 
fotar du porträtt så tycker jag du ska satsa mest på fasta ljusstarka gluggar, som 50 mm och 85 som du nämnde.

Jag har aldrig nånsin varit i närheten av batteriproblem när jag fotar utan batterigrepp, men det är mkt möjlighet att man kan lyckas med det, jag vet bara inte hur.

Är det nåt som tar slut, om det nu är porträtt du vill fota huvudsakligen så är det batteriagregat till blixtar t.ex.

Det är egentligen omöjligt för andra att säga åt dej vad du ska köpa, det vet du bäst själv beroende på hur och vad du fotar. Det finns inget rätt och fel där.
 
Olika svar här...Jag har läst på rätt mycket nu när det gäller D300 och batterigreppet, och har förstått att dom flesta har det för balansen, och håller såklart med, har testat lite, och det känns ju riktigt skönt, speciellt porträtt.
Men i år kommer det bli mycket festival miljöer, det är vad jag jobbar med, då kanske kameran med batterigreppet står ut i mängden rätt mycket och kanske lite otymplig? Rätt skönt med längre batteri tid, men som sagt, kan ju köpa ett extra batteri.
85mm passar ganska bra i konsert miljöer har jag förstått?

Detta är ju såklart mitt val, men alltid enklare när man får lite åsikter ;)

Tack för era svar!
 
Hmmmm....

Om inte annat, kolla upp vilket av de objektiven du vill ha som är billigast i UK jämfört med Sverige, det tjänar du mest på att köpa i UK :)
 
85:an helt klart!
lite synd bara att närgränsen är lite lång (imo) men grym skärpa, kör den både på min FX & DX
 
Jag skulle välja ett 35mm-objektiv istället för ett 50mm, det finns både ett 35/2 (använde det på alla konserter jag fotade innan jag köpte 28-70/2,8) och ett nytt 35/1,8 som tyvärr bara fungerar på DX.

Jag har också haft 85mm som jag tyckte var svår att använda, den är galet skarp men väldigt lång, funkade bra på konserter den med.
 
Jag skulle välja ett 35mm-objektiv istället för ett 50mm, det finns både ett 35/2 (använde det på alla konserter jag fotade innan jag köpte 28-70/2,8) och ett nytt 35/1,8 som tyvärr bara fungerar på DX.

Jag har också haft 85mm som jag tyckte var svår att använda, den är galet skarp men väldigt lång, funkade bra på konserter den med.

håller helt med Erik ang 35 kontra 50, DX 35G ska ju vara en grym bra, "great bang for the bucks" som "amis" bruka säga
 
Senast ändrad:
håller helt med Erik ang 35 kontra 50, DX 35G ska ju vara en grym bra, "great bang for the bucks" som "amis" bruka säga

Hmmm...alltså jag har redan 50mm, så den behåller jag.
Känner mig splittrad mellan 85:an och 35:an...har kollar mkt på båda två, och båda ger ju fina bilder. Ååå ska det vara så svårt?!
 
Objektivspannet vidvinkel eller kort tele är ju helt olika grejer. För att fånga atmosfären kring evenemanget är ju vidvinkel bra. I regel då proffs i stor utsträckning gått över till FF finns det ju prisvärda begagnade nikkor 12-24 i Sverige. Annars med en budget på 7000 SEK är ju Tokina 11-16 (tror att det är denna brännvidd) 2,8 rätt spännande. Dock har ju nikon bättre motljusgenskapar än Tokina. På telesidan för konsertbilder beror brännvidden mycket på hur nära du kan komma. Många som kommer väldigt nära scenen använder vidvikel för att få med en känsla för folkvimlet också. Står du långt bort är ju 85mm kanske lite kort. Glöm inte bort 135/2,0 DC som också är utmärkt för porträtt. Scenen är gånska ofta välbelyst och med D300 höga iso skall ju 2,0 eller t o m 2,8 räcka. Då finns ju mycket att välja på. Tänk igenom brännvidden noga, och testa själv hur bildvinkeln känns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.