Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad skall bedömas i bildkritiken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Loj skrev:

Självklart är svenska dagstidningars bildpolicy såväl intressant som relevant. Men den är dock inte på intet vis oantastbar och bör IMHO inte heller vara det..

Fast jag förutsätter att de verkligen diskuterat igenom detta ordentligt och därför borde ha en mycket välgundad åsikt och ståndpunkt. Därför borde vi kunna använda oss av den här på fotosidan.

Problemet är att policyn omfattar en mycket begränsad del av det som åtminstone jag kallar för foto.

Jämför med tidningen Fotos presentation av fotografi. Det finns mycket där som inte får vara med i en dagstidnings redaktionella material.

elmfeldt skrev:
Om det är någon typ av bilder som skulle kunna passa in under dagstidningars bildpolicy, så är det Naturbilder. För mig är en naturbild en dokumentärbild.

Den bildtyp som jag däremot inte passar in är reklambilder.

Själv tvivlar jag att dubbelkopierade månar, utfodrade djur, förändrade färger (Velvia), diverse filter och dyl. är förenligt med dagstidningars redaktionella bildpolicy. För mig är detta mer konst än dokumentärfotografi.

Point taken vad gällande dubbelkopierade månar. Men för mig är det intressanta att bildpolicyn också innehåller regler för när det man skall skriva ut vad som gjorts med bilden.

Angående förändrade färger så tycker jag att det var ett ytterst dåligt argument. Den diskussionen förstår jag mig inte alls på. Det är ju som att tro att dagstidningarna inte justerar nivåerna i bilden innan den går i tryck. Eller att de inte pjattade bilder när det var sv/v som gällde.

När det gäller filter så påstår du alltså att pressfotograferna inte använder det. Eller hur skall jag tolka dig?

Ge mig ett exempel på en bild som Foto tar in som inte en dagstidning kan ta in under sina Kultursidor, på grund av det som diskuterats i denna tråden (jag tror nog att den dubbelexponerade månen trots allt skulle kunna finnas på en kultursida). Eller ge mig överhuvuudtaget ett exempel på det du menar ligger utanför dagstidningars bildpolicy men innanför det som du kallar foto.

Att exempelvis höja kontraster och färgmättnad genom val av pressning, Velvia eller petande i kurvor ligger inom bildpolicyn på en dagstidning.

Vad man inte tillåter är att ta bort eller lägga till saker eller byta färg på saker.

Jag minns en dagstidning för kanske tio år sedan som hade bytt färg på en fotbollspelares tröja, kanske hade de valt att spela med bortatröjor och någon tyckte det såg fult ut, minns inte riktigt. Det hade gett risk för avsked idag.

Att ta bort grönstick på grund av lysrörsbelysning är OK, dämpa ned rödfärgen i porträtt som uppstår av att färgfilmen förstärker rött är OK.

Som sagt, ta bort/lägga till, spegelvända och byta färg. Ungefär detta är ”Kinjite, forbidden”. (Vilken film?)

Terjes naturbilder hade inte godkänts om det finns en måne med (lite elakt skämtsam).

Sedan finns det andra saker som nämns i Sydsvenska Dagbladets policy, som att undvika slentrianbilder och försöka använda så få(!) bilder som möjligt.

Dagstidningarnas policy gäller redaktionella bilder och nyhetsbilder. Skriver man om en utställning av Terje så får naturligt vis hans bilder visas. Däremot skall tidiningens fotograf inte dubbelkopiera in en måne i porträttet av Terje. (för att följa Michaels tråd).

Jag har svårt att se att många av de modebilder som Foto visade i senaste nummert skulle få publiceras i en tidning som redaktionella bilder.

Tidningarnas policy är framtagen för att läsarna skall känna förtroende att det som de visar i bild och skriver i text, är riktigt och inte förvanskat. För mig är dessa regler bra och riktiga när vi pratar om bilder som utger sig för att vara dokumentära.

Problemet kommer när fotograferingen blir mer subjektiv och närmar sig konsten. Då blandar man tekniker, utnyttjar Photoshop, kemin, sax och klister till det yttersta mm. Foto publicerar sådana bilder, men som redaktionella bilder är de förbjudna.

Jag tar tillbaka min skrivning om Velvia, men när det gäller filter så tror jag få pressfotografer använder filter i kreativt syfte. De flesta har inte tid.

elmfeldt skrev:
För mig är en naturbild en dokumentärbild.

Visst! Så kan den uppfattas. Men den kan också vara en ren estetisk upplevelse. Ingen motsättning i det och allt beroende på betraktaren. Men ingen kan ta patent på hur en bild skall betraktas och uppfattas...

Självklart. Anledningen till att jag skrev så var att jag refererade till resonemanget om bildpolicys för dokumentärbilder (och att jag tyckte att en naturbild hamnar under dokumentärbilder som ligger under dagstidningars bildpolicys).

Alltså inte hur man skall betrakta bilden som sådan. Jag håller alltså helt med dig.

elmfeldt skrev:

Fast jag förutsätter att de verkligen diskuterat igenom detta ordentligt och därför borde ha en mycket välgundad åsikt och ståndpunkt. Därför borde vi kunna använda oss av den här på fotosidan.

Säkert har de diskuterat sin policy - som just policy för dagstidningar. Fotosidan har ju i min syn ett vida bredare spektrum än en dagstidning och delvis ett annorlunda. Därför kan det bli skevt att applicera en sådan smal policy rakt av. Men på kategorin "dokumentärbilder" skulle den säkert fungera...

Och självklart är jag intresserad av att ta del av den. Har du någon länk?

mvh

Janne

Har tyvärr ingen bra länk/text. Jag har efterlyst detta. Men grunden bygger på detta:

Redigera=justera färger, damm, beskära, ljusa upp ögon med mera.

Manipulera=Klona bort plastpåsar, byta bakgrund, lägga in text med mera.

Notera dock det jag skrivit ovan i tråden att det är inte bara ovanstående två begrepp som defineras och regleras i policyn, utan även när detta skall anges. Detta gör att det inte blir någon skillnad mellan fotosidan och en dagstidning. Policyn definerar när man tydligt under bilden anger manipulation och det är vi väl överens om att det är alltid skall göras.

Läs också mitt svar till Berga ang skillnaden mellan Foto och en dagstidning.

elmfeldt skrev:
Har tyvärr ingen bra länk/text. Jag har efterlyst detta.

Jag har mailat de största dagstidningarna och frågat dem om deras policy. Jag låter dig ta del av de svar jag får om du vill...

elmfeldt skrev:

Men grunden bygger på detta:

Redigera=justera färger, damm, beskära, ljusa upp ögon med mera.

Manipulera=Klona bort plastpåsar, byta bakgrund, lägga in text med mera.

Ja, det låter vettigt.

elmfeldt skrev:

Notera dock det jag skrivit ovan i tråden att det är inte bara ovanstående två begrepp som defineras och regleras i policyn, utan även när detta skall anges. Detta gör att det inte blir någon skillnad mellan fotosidan och en dagstidning. Policyn definerar när man tydligt under bilden anger manipulation och det är vi väl överens om att det är alltid skall göras.

Låter också vettigt. Men jag vill läsa policyn först innan jag helt sväljer den...

elmfeldt skrev:

Läs också mitt svar till Berga ang skillnaden mellan Foto och en dagstidning.

Done.

Om fler fotografer behärskade tekniken bakom en bild så skulle det inte tas så många helt obrukbara bilder som känns som slöseri med silver. Klart gruvarbetarna blir glada men vad värre är, många tröttnar på fotografi om de aldrig lyckas få till en bild med den rätta gnisten i. Samtidigt som många vill ha bra bilder rent tekniskt så ryggar de tillbaka då man nämner något om tekniken bakom, det känns som de satt sig själva i en grop de inte kommer ur. Jag har suttit på fototävlingar och sett tekniskt perfekta bilder och hört folk säga att det är lika bra att lägga av. Många gånger är nog fotointresset medelmåttigt i fotoklubbar, kaffet är lika viktigt och det är ju helt ok. Många inser inte att bra bilder inte skapas på en vecka utan då de ser en klubbmedlem som tagit en kanonbild så ska de hem och ta en liknande till nästa möte men resultatet uteblir p.g.a. bristande kunskaper och de har inte intresse nog att sätta sig in i några jobbiga tekniska begrepp. Tekniken sträcker sig på sin höjd till frågor som bländarval och filmtyp. Det är sånt man känner till och man vill ju ha en tekniskt bra bild så då blir frågorna därefter. Sen är fotografi också så individuellt för många att även om det är en suverän bild motivmässigt sett så vill man kunna tekniken för att få bra bilder till sina egna motiv, andras motiv är inte så intressant. Man vill ju visa omvärlden sin egen stil, sitt eget skapande och väcka folks intresse. Men tyvärr får man säga till dem att intresserar de sig inte för andras motiv så kommer det bli svårt att lära sig ta bra bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar