ANNONS
Annons

Vad ska vi köpa för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ayeree

Ny medlem
Det är dags att köpa en ny kamera. Systemkamera har vi redan men den senaste kompaktkameran funkar bäst under vatten. På land måste förhållandena vara väldigt bra för att bilderna ska bli mer än halvdåliga.

Vi har en 1åring och de flesta bilderna kommer säkert bli på henne. Lite andra människor och landskapsbilder nån gång ibland blir det väl också men huvuddelen av bilderna blir på ett litet yrväder som inte direkt står stilla och poserar.

Vi vill därför ha:
- Bra bilder (bättre än mobilkameran i alla fall)
- Snabb. Man ska inte behöva vänta 2 år vare sig på att kameran ska starta eller mellan bilderna
- Bra batteritid (jag är expert på att glömma ladda kameran)
- Ok bilder även i dåligt ljus
- Så liten och lätt som möjligt utan att göra för mycket avkall på de andra kraven

Några tips från er experter? Tänkte passa på nu när Expert lägger ner ;-)

Canon S100, kanske? Den har en litet större sensor än de flesta andra, och ger därför bättre svagljusgenskaper. Den verkar i övrigt vara välbyggd, men jag har ingen egen erfarenhet.

Per.

Skall
Man maxa serietagningsfrekvensen och samtigt ha en snabb autofokus då barnet rör på sig kan det vara idé att trots allt titta på en Nikon J1 med 10-30 (27-81mm motsv) kompakt systemkamera. Den har två saker som gör den tämligen unik: 1) fas detekt (snabb) autofokus då motivet rör sig (saknas hos alla kompakter) och 2) väldigt högt bps. Den kostar nu 2990:- enl prisjakt. Den är inte en kamera för byxfickan som s100 men får gott om plats i jackfickan. Sensorn är 4x så stor som i s100 så den klarar lite dåligt ljus hyffsat.

Olympus E-PM1 kan vara ett alternativ. Säljs billigt just nu eftersom PM2 presenterades i måndags. Se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=928783

Bra kamera, systemkamera som är nästan lika liten som en kompakt. Lite större sensor än Nikon J1.

Annars är en Canon S100 ett väldigt bra köp. Jag har föregångaren S95 som jag är väldigt nöjd med. S100 har gått ner i pris eftersom S110 har presenterats. Bara små skillnader dock i funktion, tror det var WIFI och GPS som var det nya.

Ett annat bra kompakt-köp är Olympus XZ-1, ligger runt 2800:-

Glöm inte möjligheten att köpa begagnat, just nu finns Canon G12 till salu här på fotosidan: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=182976 (stor och kompetent kompakt kamera)

Betänk dock att trots dubbla sensorstorleken i E-PM 1 så är brusprestandan inte bättre än i J1 och J1 har snabbare serietagning och autofokus än alla andra än bättre systemkameror. För kreativ fotografi kanske en G12 eller XZ1/2 är bättre men inte för just de önskemål om kameraprestanda som angavs i inledningen.

Jag googlade lite på S100 och batteritiden verkade inte vara helt lysande. Inte så kul om man är på en utflykt och så tar batteriet slut vid lunch :-( Speciellt om man som jag är väldigt duktig på att glömma att sätta den på laddning. Annars verkade den jättebra och i värsta fall går det väl att lösa batteritiden genom att skaffa några extrabatterier.

Kan tillägga att jag älskade min första digitalkamera som vi hade med på en veckas semester. Hade med 2 batterier (ingen laddare) och trots att jag tog över 600 bilder behövde jag inte byta till det andra förrän sista dagen. Med tanke på att den köptes 2005 tar den dessutom helt ok bilder och har bättre ljusupptagning än vår systemkamera :-D Tyvärr saknas bildstabilisator mm men det är den jag försöker hitta en "värdig" ersättare för.

Tack för hjälpen! Om den finns blir det nog en S100 men jag tar gärna emot andra tips om den inte finns inne. Sambon ska iväg på lunchen imorgon och shoppa :)

Tack för hjälpen! Om den finns blir det nog en S100 men jag tar gärna emot andra tips om den inte finns inne. Sambon ska iväg på lunchen imorgon och shoppa :)

Vadå "Kompaktkamera" ? Varför vill du ha en Kompaktkamera ?

Köp en billig systemkamera istället, och du kommer att få så mycket roligare (och bättre bilder)

Som jag tyder ditt inlägg, så verkar bilder vara väldigt viktigt för er! Så varför köra på ett tråkigt/dåligt alternativ?

Tycker du gör ett stort misstag om du köper en Kompaktkamera!!

Go all in istället.

Lär dig/er att fota med DSLR och ni kommer att få så mycket roligare!

Vadå "Kompaktkamera" ? Varför vill du ha en Kompaktkamera ?

Köp en billig systemkamera istället, och du kommer att få så mycket roligare (och bättre bilder)

Som jag tyder ditt inlägg, så verkar bilder vara väldigt viktigt för er! Så varför köra på ett tråkigt/dåligt alternativ?

Tycker du gör ett stort misstag om du köper en Kompaktkamera!!

Go all in istället.

Lär dig/er att fota med DSLR och ni kommer att få så mycket roligare!

Läst början? "Systemkamera har vi redan..."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar