Annons

vad ska jag välja till nikon d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jompas

Medlem
Funderar på att skaffa en Nikon D70 eller möjligen Canon Eos D300 för att utöka mitt fotograferande. Undrar om någon kan komma med tips rörande objektiv till denna kamera...

vad ska man satsa på utan att det kostar skjortan och vad bör man ha för olika objektiv/filter i väskan så man har ett brett utbud och kan fota olika objekt?.

Tacksam för svar MVH Jonas
 
Hejsan Jonas!

Jag har själv en Nikon D70 och är mycket nöjd med den. Jag köpte den tillsammans med ett "kit-objektivet" DX18-70 och det är jag också väldigt nöjd med. Den sitter nästan alltid på kameran förutom när jag behöver lite extra zoom och då kör jag med mitt Nikon 70-300D ED. Mycket trevligt det också, dock inte riktigt lika skarpt som kit-gluggen.

Därefter beror det ju helt på vad du ska fotografera. När du väl bestämt dig för Nikon D70 eller EOS300D så kan du återkomma så kan vi ta en närmare diskussion av objektivval. För det är mycket beroende på vilken kamera du väljer.

Allroundobjektiv till allt från inomhusfotografering, porträtt och landskap är som sagt Nikon 18-70 finfint. Vill du ha ett ljusstarkare så är Nikon 50/1.8 en riktig höjdare. Kostar lite över tusenlappen och för dom pengarna så får du väldigt mycket. Finns säkerligen någon motsvarighet till Canons DSLR-kameror.

Nu efter ett par månader så märker jag vad som saknas så det är alltid bäst att börja med ett och se vad man fattas. Jag har beställt Macro-objektivet Nikon AF 105/2,8 D Micro eftersom jag älskar macrofotografering och lånat ett par gluggar av en kompis och det är fantastiskt roligt. Men Nikon Macro gluggen kostar en slant =)

Så det är helt upp till användningsområdet.
Hellre ett stabilt stativ (Manfrotto) och en bra blixt (Nikon SB-600/SB-800) innan man börjar jakten på det bästa objektivet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.