Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja till min utökning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mil Congojas

Aktiv medlem
Så här i vintermörkret har jag gått runt och fotat som bara den med min nya kamera, det är svårt att tro att fotografi är så roligt ifall man aldrig gjort det förut!
Men i varje fall känns det som om jag skulle behöva en blixt i mörkret! Vilken
Har redan Tamron 28-75, men blev rätt sugen på att ha ett objektiv med fast brännvidd, speciellt 50mm f/1,4! Fast brännvidderna krockar ju, fast optiken är ju en klassiker! Står lite i ett dilemma här:D och hjälp skulle sitta fin fint!

P.S Gärna snabbt för det kanske blir av imorgon! Och ska säga att i nuläget fotar jag gärna poträtt och natur.

Hej,

Har visserligen en Canon, men dock också Tamrons glugg :)

Själv älskar jag mitt 28/1.8. Med 1.6x förlängningen blir det ett 45mm på en D70. Alltså en något vidvinklig normal.

På Cyberphoto ser jag att Nikon har två 28:eek:r, en f1.4 och en f2.8. 1.4 kostar ju en smärre förmögenhet, men kan du leva med 2.8 så...

Annars kan du ju ta 35/2 (blir motsvarande 56mm) som ju är överkomlig för 3380.

Tack för det snabba svaret! Så även du är lite inne på det spåret, med ett ytterligare objektiv. Sigmas nya 30 mm f/1,4 verkar ju intressant.
Men skulle du säga att det är värt att lägga så mycket mer på de 20mm? Passar 75 mm, som det blir hos en 50, som en sådan typisk reseoptik?

Som reseoptik skulle jag nog ta med din Tamron ändå :)

Ja, Sigman verkar ju inte helt fel. Vet att många Canon-ägare äääälskar sin 20:a, och en sån skulle ju verkligen komplettera din 28-75:a

Själv köpte jag Sigmas 12-24 för att komplettera min Tamron 28-75. Men jag köpte den rätt nyligen, så jag har inte hunnit testa den ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar