Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag välja för objektiv till D50??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenzo

Aktiv medlem
Hej! Har köpt mig en D50 som jag är mycket nöjd med. Har ett 50 mm AF Nikkor som funkar bra till, men ett gammalt Tokina 28-70 funkar inte så bra (af strular). Funderar på att köpa ett nytt telezoom, men har inte koll på gjorda tester och kvalitet. Någon som har erfarenhet av Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6 G ED? Eller något annat objektiv som kan rekommenderas? //Alice

Hyfsat zoom för sitt pris men milsvidd skillnad mot dit 50mm objektiv.

Du kunde titta på ett 80-200/2.8 skjutzoom om du är budgetbegränsad. Borde ligga på 3000:- eller mindre begagnat.

Själv har jag ett 180/2.8 som jag köpte begagnat för 3200:-. Lika skarpt som 50/1.8 i mitt tycke.

Bättre att köpa rätt från början tycker jag.

ja nikkor 80-200/2.8 är en "guldklimp", men väger ungefär lika mycket som guld också. Nikkor 70-210/4-5,6D är betydligt mindre och lättare och har bra prestanda. Det beror alltså på budgeten och hur mycket du vill släpa på. Behöver du ljusstyrkan? =dyrare och tyngre.

Vill du ha ett objektiv som har det mesta och är väldigt all around så är väl
Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED ett bra val.

Tack för tips. Jag har nu beställt ett TAMRON AF DI 28-75/2.8 SP XR från Dustin som tog 3395 kr för detta. Billigt och dessutom fraktfritt! Bra allround-objektiv och ska kolla vidare efter telezoom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar