Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

MaldSmultron

Ny medlem
Hej!
Jag och min vän funderar på att köpa systemkamera, då begagnad. Jag har tittat lite på blocket men inser att jag inte vet vad det är man ska titta på. Vad är det vi ska tänka på? Finns det några tips på digitala systemkameror som är lätta att använda som nybörjare?

//Jinnie

Jag själv började med en Nikon D70. Den är i mitt tycke helt ok som nybörjar kamera, lätt att komma igång då den har de vanligaste motivprogrammen, men även tillräckligt med manuella inställningar för o sysselsätta er i lååång tid framöver :)

Testa o köp till tex ett begagnat nikon 18-70 DX, helt ok objektiv, fota med det ett tag och försök bilda dig en uppfatning om hur du använder objektivet..

Nu är jag ju partisk då jag själv äger Nikon, det finns ju såklart andra märken som är minst lika bra! Canon är ju ett märke och deras 300D och 350D är bra begagnat val..

mvh Joha

Ge er ivæg till biblioteket och læs fototidningar så kommer ni veta mer ganska fort. Något ni ska tænka på ær vad ni tycker ær viktiga funktioner och det ær såklart subjektivt.

Kolla på www.dpreview.com på de olika modellerna som du verkar tycka är intressanta.

I övrigt är det väl bara att titta på om grejjorna ser fräscha ut och säljaren verkar seriös.

Modeller att fundera på som går att få billigt:
Canon 30D, 300D 350D
Nikon D100, D70, D50

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar