Annons

Vad ska jag prioritera?

Produkter
(logga in för att koppla)
För porträtt är ofta fasta objektiv bättre / mer prisvärda än zoomar. Flera av dessa nedan går att hitta beg till bra priser. Alla dessa passar även på 5D MarkII som du snart kommer att behöva när pengarna börjar rulla in. ;)

Canon EF 50/1.4 USM
Sigma EX 50/1.4 HSM
Canon EF 85/1.8 USM
Sigma EX 85/1.4 HSM
Canon EF 100/2 USM
 
För porträtt är ofta fasta objektiv bättre / mer prisvärda än zoomar. Flera av dessa nedan går att hitta beg till bra priser. Alla dessa passar även på 5D MarkII som du snart kommer att behöva när pengarna börjar rulla in. ;)

Canon EF 50/1.4 USM
Sigma EX 50/1.4 HSM
Canon EF 85/1.8 USM
Sigma EX 85/1.4 HSM
Canon EF 100/2 USM


Canon 5D Mark II, 15,869:- exkl. frakt (627:)

Canon EF 50/1.4 USM, 2.719:- ink. frakt
Sigma EX 50/1.4 HSM, 3.483:- exkl. frakt (323:)
Canon EF 85/1.8 USM, 2.931:- ink. frakt
Sigma EX 85/1.4 HSM, 5.886:- exkl. frakt (279:)
Canon EF 100/2 USM, 3.030:- exkl. frakt (174:)

Mjaa, varför inte :) Tack så mycket ;-)
 
Jag är ledsen, men i mina ögon behöver du allt du nämner om du ska ta betalt och kunna göra det på ett seriöst sätt.

Men ok, ett objektiv är antagligen den enklaste och billigaste investeringen, speciellt om du kan börja plåta utomhus och plocka in lite pengar till resten den vägen.

Jag skulle säga att det är att är lätt att tänka så. men är ganska säker på att många studiobilder så kan skulle nog dom flesta i ett blindtest inte se någon skillnad på en bild från en 5000 eller 50000 kr kamera.


Jag skulle nog satsa på kanske ett fast 50mm, vet inte hur canons är i förhållande till Nikons 50mm men Nikons är SJUKT mycket för pengarna

sen ett par blixtar på det om du har utrymme.
 
Canon 5D Mark II, 15,869:- exkl. frakt (627:)

Canon EF 50/1.4 USM, 2.719:- ink. frakt
Sigma EX 50/1.4 HSM, 3.483:- exkl. frakt (323:)
Canon EF 85/1.8 USM, 2.931:- ink. frakt
Sigma EX 85/1.4 HSM, 5.886:- exkl. frakt (279:)
Canon EF 100/2 USM, 3.030:- exkl. frakt (174:)

Mjaa, varför inte :) Tack så mycket ;-)

Varsågod! Canon's 85:a är nog bäst kompromissen, funkar kanon både på 1000D och 5D2. 50mm blir lite kort på 5D2 och 100mm kan bli för långt på 1000D även om det är ett fantastiskt objektiv. Har du en stor studio får du plats med 100mm annars kanske du skär benen av modellen.
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon85f18/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon85f18/ff/tloader.htm

Sigma 85/1.4 verkar ge sjukt bra bildkvalitét till ett rimligt pris. Dyrare än Canon 85/1.8 men ännu bättre, speciellt på f/1.4 till f/2.8.
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/sigma85f14/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/sigma85f14/ff/tloader.htm
 
Varsågod! Canon's 85:a är nog bäst kompromissen, funkar kanon både på 1000D och 5D2. 50mm blir lite kort på 5D2 och 100mm kan bli för långt på 1000D även om det är ett fantastiskt objektiv. Har du en stor studio får du plats med 100mm annars kanske du skär benen av modellen.
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon85f18/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon85f18/ff/tloader.htm

Sigma 85/1.4 verkar ge sjukt bra bildkvalitét till ett rimligt pris. Dyrare än Canon 85/1.8 men ännu bättre, speciellt på f/1.4 till f/2.8.
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/sigma85f14/tloader.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/sigma85f14/ff/tloader.htm

Fotostudion är väl på ca 20kvm +/- 2-4kvm skulle jag gissa, så det KAN funka med 100mm.

Tack så jättemycket åter igen!
 
Fotostudion är väl på ca 20kvm +/- 2-4kvm skulle jag gissa, så det KAN funka med 100mm.

Tack så jättemycket åter igen!

För liten för helkropp, funkar för ansikte/halvkropp. 50mm avbildar ca 2 meter i stående format på 5 meters avstånd, 100mm avbildar hälften. Ungefär mått med en 1000D.

Skruva in 50mm på ditt kitobjektiv och mät själv avstånd till motiv och höjd/bredd på avbildning. Halvera för 100mm och ta 2/3 för 85mm objektiv.
 
Strunta i den billiga telezoomen om du ska ta porträtt du kommer bara att ångra dig.

En bra standardzoom kan du byta upp dig till (t.ex Sigma 2,8/18-50mm).
Men först tycker jag att du ska skaffa ett 50mm. EF 1,4/50mm är lite dyrare än 1,8/50mm men också lite bättre. Och så ska du ha ett porträttele, då blir det lagom att hoppa upp till EF 2/100mm. Extremt bra för närbilder och ansiktet.
Fast optik är klart bättre än budgetzoom.

Även om du kommer att skaffa studioblixtar så småningom så behöver du en extern blixt till kameran. Den kan du ha med dig ut och lätta upp ljuset med.
Med en blixtkabel så kan du använda blixten som en "primitiv" men fullt duglig studioblixt.

Så mitt förslag för Startpaket:
EF 1,4/50mm.
EF 2/100mm
Sigma EF-530 DG super för Canon.

MVH J O

http://photo.net/photodb/photo?photo_id=3525421
 
Om du ska fota i studio och ta porträtt och tjäna pengar på det bör du nog byta ut både objektiv och kamera. Om jag skulle betala någon för att fota skulle jag nog förvänta mig att han inte använde det billigaste marknaden har att erbjuda, även om bilderna kanske blir "tillräckligt" bra.

Det var nog det dummaste jag hört... Det har väl fan ingen skillnad om killen plåtade med holga om nån köper honom för portfoliets skull?

Till saken,satsa på optik. 50mm 1,8 kommer att fungera bra långt om du inte har storkosan att investera. Zoom är helt onödigt med tanke på att du antagligen har fungerande ben. Dvs. du får som regel bättre bildkvalitet med fast oprik för samma peng som du slänger på en zoom. Hur som hellst är det optiken som är a och o.

Så måste du skaffa en adapter till blixtskon för att få studioblixtarna att fungera med 1000d, men den kostar inte just nåt.

ps. ja nu märkte jag att din studio är på 20m2. 50mm blir rätt bökigt, en 28mm skulle fungera bättre om du vill ha nåt mer än porträtt. körde själv en session här tidigare i ett ca 20m2 utrymme och hade även lite problem med 24mm på 1,3 crop (dvs ca 31mm) att få det att funka. Då skulle det vara helkropp. men bra blev det när modellen var i ena hörnet och jag klättrade kring väggarna i andra :)
 
Senast ändrad:
Det var nog det dummaste jag hört... Det har väl fan ingen skillnad om killen plåtade med holga om nån köper honom för portfoliets skull?
Var det det dummaste du hört kan du inte ha hängt på FS särskilt länge ;-)


Om han säljer en bild han redan tagit är det ingen skillnad, men om han får betalt för att ta en bild och inte lyckas ta den på grund av sin utrustning är det en helt annan sak enligt mig.

Visst, det är stor chans att grejerna levererar, men å andra sidan kostar bättre grejer mycket mindre än ett förlorat jobb gör.

Tänk en modellplåtning med kläder, smink och allt som hör till. Efter femte bilden dör slutaren på tretusenkronorskameran. Då vill inte jag vara fotograf....
 
Det var nog det dummaste jag hört... Det har väl fan ingen skillnad om killen plåtade med holga om nån köper honom för portfoliets skull?

Till saken,satsa på optik. 50mm 1,8 kommer att fungera bra långt om du inte har storkosan att investera. Zoom är helt onödigt med tanke på att du antagligen har fungerande ben. Dvs. du får som regel bättre bildkvalitet med fast oprik för samma peng som du slänger på en zoom. Hur som hellst är det optiken som är a och o.

Så måste du skaffa en adapter till blixtskon för att få studioblixtarna att fungera med 1000d, men den kostar inte just nåt.

ps. ja nu märkte jag att din studio är på 20m2. 50mm blir rätt bökigt, en 28mm skulle fungera bättre om du vill ha nåt mer än porträtt. körde själv en session här tidigare i ett ca 20m2 utrymme och hade även lite problem med 24mm på 1,3 crop (dvs ca 31mm) att få det att funka. Då skulle det vara helkropp. men bra blev det när modellen var i ena hörnet och jag klättrade kring väggarna i andra :)

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Adapter till blixtskon? Är den en sån här du menar då? :)

PocketWizard Pro Plus 2
 
Okey, tack! Vad ska man med en sån till?

Du vill alltså jobba med studioblixtar inte sant? 1000d saknar uttag för synkroniserings kabel eller trådlös om det är en sån du vill använda. synk. skickar signalen från kameran till blixten. En sån här adapter möjliggör att du kan koppla kabeln eller sändarn till ditt hus.

ps. Nu vet jag förstås inte ifall pocketwizarden tar signalen direkt från blixtkängan, då funkar det utan adapter.
 
Senast ändrad:
Var det det dummaste du hört kan du inte ha hängt på FS särskilt länge ;-)


Om han säljer en bild han redan tagit är det ingen skillnad, men om han får betalt för att ta en bild och inte lyckas ta den på grund av sin utrustning är det en helt annan sak enligt mig.

Visst, det är stor chans att grejerna levererar, men å andra sidan kostar bättre grejer mycket mindre än ett förlorat jobb gör.

Tänk en modellplåtning med kläder, smink och allt som hör till. Efter femte bilden dör slutaren på tretusenkronorskameran. Då vill inte jag vara fotograf....

När någon beställer ett jobb, tar han/hon (förhoppningsvis) en titt på ditt portfolie och bilder/jobb du tidigare gjort. Beställningen görs utgående från dessa.

Ett dyrt hus ger absolut ingen större garanti för att inte slutaren kommer att paja (har själv bränt slutare på 1seriens hus på några tiotals K) eller softan krasha, Enda försäkringen är backuphus. Dessutom är shutterlife för 1000d precis densamma som på xxD seriens. Så om du inte kommer att rekommendera 1Dserien åt honom så står inte slutaren som argument.

Nu tror jag inte att någon som ska börja sin karrier kommer att till en början få dessa 100.000+ sek fotosessionproduktioner att ta ansvar för dit du inte kommer på plats utan dubbeluppsättning av hela utrustningen. Det handlar om att bvörja någonstans. När jobben börjar betala sej så har man stålar att vid behov uppgradera prylar. Det är extremt få som verkligen har kapacitet att plåta slut på en 3000 sek kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.