Annons

Vad ska jag prioritera?

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Jag funderar lite. Jag har en Canon EOS 1000D med Kit-objektivet 18-55 f/3.5-5.6 utan IS. Jag har dessutom en übercentral studiolokal i Vasastan, Göteborg. Jag har tänkt att köpa på mig lite studioblixtar, softboxar osv. men jag har även tänkt att uppgradera mig med ett bättre objektiv.

Min tanke är att jag ska börja tjäna lite pengar på att fotografera folk å så, men jag undrar: Vad ska jag prioritera? Ska jag lägga de första pengarna på ett objektiv eller ska jag lägga pengarna på att köpa på mig studioblixtar osv?

Grejen är den att jag har fått många förfrågningar om att göra jobb utomhus, så det är därför jag är lite kluven vid om jag kanske ska satsa på ett 2.8-objektiv eller satsa på jobben jag kan göra i studion och utrusta den istället?
 
Om du ska fota i studio och ta porträtt och tjäna pengar på det bör du nog byta ut både objektiv och kamera. Om jag skulle betala någon för att fota skulle jag nog förvänta mig att han inte använde det billigaste marknaden har att erbjuda, även om bilderna kanske blir "tillräckligt" bra.
 
Om du ska fota i studio och ta porträtt och tjäna pengar på det bör du nog byta ut både objektiv och kamera. Om jag skulle betala någon för att fota skulle jag nog förvänta mig att han inte använde det billigaste marknaden har att erbjuda, även om bilderna kanske blir "tillräckligt" bra.

Frågan var: "Vad ska jag prioritera?"
 
Jag är ledsen, men i mina ögon behöver du allt du nämner om du ska ta betalt och kunna göra det på ett seriöst sätt.

Men ok, ett objektiv är antagligen den enklaste och billigaste investeringen, speciellt om du kan börja plåta utomhus och plocka in lite pengar till resten den vägen.
 
Jag är ledsen, men i mina ögon behöver du allt du nämner om du ska ta betalt och kunna göra det på ett seriöst sätt.

Men ok, ett objektiv är antagligen den enklaste och billigaste investeringen, speciellt om du kan börja plåta utomhus och plocka in lite pengar till resten den vägen.

Tack för din åsikt!
 
Hej ! Skulle nog också börja med objektivet som Helmetrock föreslog,tjänar du sedan pengar kan du köpa den andra studioutrustningen,du behöver ju inte köpa det dyraste i början.Var inne på din blogg och tycker dina bilder är jättefina och läckra,du verkar vara född med talangen att fota så satsa på detta !MVH.
 
Senast ändrad:
Hej ! Skulle nog också börja med objektivet som Helmetrock föreslog,tjänar du sedan pengar kan du köpa den andra studioutrustningen,du behöver ju inte köpa det dyraste i början.Var inne på din blogg och tycker dina bilder är jättefina och läckra,du verkar vara född med talangen att fota så satsa på detta !MVH.

Tack så mycket Jonas!
 
Priorietera objektiv som alla andra nämnt. Finns ruskigt bra för billig penning särskilt om du köper begagnat. Ska du dessutom enbart köra porträtt och med antingen blixt eller bra belysning så behöver du ingen bildstabilisering.

Reflektorer, bakgrundstativ och softboxar är lätt att bygga och få det att se proffsigt ut utan att lägga för mycket pengar på det.
Vanliga lampor för belysning av bakgrund, hår etc är billig och effektiv lösning på belysning. Finns att köpa lampor med dagsljus.

Sen är det bara att bygga ut och ersätta när du väl börjat få in pengar.

/Stefan
 
Jag hade satsat på ett bättre objektiv i första hand. Spelar ingen roll hur mycket ljus du har om skärpa och kvalité på bilderna inte blir bra. Vet inte vilken brännvid du använder mest, men kanske ett tamron 17-40 2,8 skulle vara något? Eller pröva en 50mm 1,8 II, den ger riktigt bra bilder med en liten prislapp.
 
Tack så jättemycket för era svar!

Känns ganska överlägset att satsa på ett objektiv.

Nu då till en följdfråga som Trenne gick in på.
Vilket objektiv skall jag satsa på?

Finns det något overall-alltime-allstar-objektiv som är ultimat för porträtt-foto?
 
Tack så jättemycket för era svar!

Känns ganska överlägset att satsa på ett objektiv.

Nu då till en följdfråga som Trenne gick in på.
Vilket objektiv skall jag satsa på?

Finns det något overall-alltime-allstar-objektiv som är ultimat för porträtt-foto?

Beror mkt på hur stor studio du har och om du fotar utomhus. Vill du ha zoom eller fast.
Dessutom om du vill vara nära modellen eller ha distans.
Ifall du är märkesfixerad. Vill du ha macro på det?
Vill du komprimera bilden (tänker då på avstånd och inte jpg komprimering).

Har du inte koll på detta och vill börja tjäna pengar så bör första satsningen vara erfarenhet och skolning ;)

/Stefan
 
Beror mkt på hur stor studio du har och om du fotar utomhus. Vill du ha zoom eller fast.
Dessutom om du vill vara nära modellen eller ha distans.
Ifall du är märkesfixerad. Vill du ha macro på det?
Vill du komprimera bilden (tänker då på avstånd och inte jpg komprimering).

Har du inte koll på detta och vill börja tjäna pengar så bör första satsningen vara erfarenhet och skolning ;)

/Stefan

Jag tror faktiskt att det är bäst med ett zoom-objektiv eftersom att avståndet till modellen kommer att variera. Självklart vill jag ha så bra bländare som möjligt, men eftersom att det gör mycket på priset så är det inte nödvändigt att ha 2.0, 2.8 osv. Är inte det minsta märkes-fixerad, och jag kommer inte att ha något behov av macro.
 
Jag tror faktiskt att det är bäst med ett zoom-objektiv eftersom att avståndet till modellen kommer att variera. Självklart vill jag ha så bra bländare som möjligt, men eftersom att det gör mycket på priset så är det inte nödvändigt att ha 2.0, 2.8 osv. Är inte det minsta märkes-fixerad, och jag kommer inte att ha något behov av macro.

Då tycker jag de ska bestämma dig vilket område du ska fotografera porträtt i.
finns huvudgrupper av fotografer. En som gillar fotografera normal-halvtele och en grupp som fotograferar tele.

Sigma 17-50/2.8 är bra för rimlig peng. Finns med OS dock till sämre skärpa
Tamron 17-50/2.8 som ovan fast enligt mig sämre i allt.
Canon 17-55/2.8 bästa valet om man inte vill ha vattentätt, L-klass och gå vidare till FF. Dyrt!

Har haft alla ovanstående.

Sen har du ju tele.

Canon 55-250/5-5,6 Bra nyköpspris, Ruskigt bra skärpa, dålig ljusstyrka.
Sen har du ju en uppsjö av 70-200 och 70-300. Det får de andra rekommendera.
Har haft ovanstående och numera har jag 70-200/4L IS som är ljustarkare, IS, vädertätad och sjukt grym kontrast.

Använder både tele och normalzoomen till porträtt och även en Sigma 50/1.4 för kort brännviddsfotografering.

/Stefan
 
Då tycker jag de ska bestämma dig vilket område du ska fotografera porträtt i.
finns huvudgrupper av fotografer. En som gillar fotografera normal-halvtele och en grupp som fotograferar tele.

Sigma 17-50/2.8 är bra för rimlig peng. Finns med OS dock till sämre skärpa
Tamron 17-50/2.8 som ovan fast enligt mig sämre i allt.
Canon 17-55/2.8 bästa valet om man inte vill ha vattentätt, L-klass och gå vidare till FF. Dyrt!

Har haft alla ovanstående.

Sen har du ju tele.

Canon 55-250/5-5,6 Bra nyköpspris, Ruskigt bra skärpa, dålig ljusstyrka.
Sen har du ju en uppsjö av 70-200 och 70-300. Det får de andra rekommendera.
Har haft ovanstående och numera har jag 70-200/4L IS som är ljustarkare, IS, vädertätad och sjukt grym kontrast.

Använder både tele och normalzoomen till porträtt och även en Sigma 50/1.4 för kort brännviddsfotografering.

/Stefan

Tack så mycket för ditt inlägg! Mycket givande, och fick mig dessutom att besluta mig för vilket objektiv jag kommer att börja med. Jag har funderat på att köpa ett Canon 55-250/4-5,6 IS ända sedan jag började spana på objektiv, och har hittat det nytt för en väldigt billig peng utomlands. Känns som att det blir ett bra kompliment till kit-objektivet eftersom att jag får lite mer räckvidd inklusive IS så att jag kan köra lite längre slutartider på höga brännvidder.

Tack, och åter igen tack!
 
Tack så mycket för ditt inlägg! Mycket givande, och fick mig dessutom att besluta mig för vilket objektiv jag kommer att börja med. Jag har funderat på att köpa ett Canon 55-250/4-5,6 IS ända sedan jag började spana på objektiv, och har hittat det nytt för en väldigt billig peng utomlands. Känns som att det blir ett bra kompliment till kit-objektivet eftersom att jag får lite mer räckvidd inklusive IS så att jag kan köra lite längre slutartider på höga brännvidder.

Tack, och åter igen tack!

Behöver inte köpa utomlands. Kostar för sjutton 2217 kr inkl frakt i Sverige.

/Stefan
 
Hade jag varit du hade jag satsat på ett canon ef 50 f/1.8 II. Kostar inte mer än 900 kr. När jag fotar porträtt använder jag alltid mitt 50 eller mitt 85. 85an är den jag föredrar mest, ungefär som ett 50 på din. Vet aldrig då jag användt min 24-105 förutom i studio.
 
Hade jag varit du hade jag satsat på ett canon ef 50 f/1.8 II. Kostar inte mer än 900 kr. När jag fotar porträtt använder jag alltid mitt 50 eller mitt 85. 85an är den jag föredrar mest, ungefär som ett 50 på din. Vet aldrig då jag användt min 24-105 förutom i studio.

Canon EF 50mm f/1.8 II 50 f1.8 finns för 752:- ink. frakt från utlandet :) Är inte så inne på det där med fasta brännvidder dock.
 
Canon EF 50mm f/1.8 II 50 f1.8 finns för 752:- ink. frakt från utlandet :) Är inte så inne på det där med fasta brännvidder dock.

Varför inte? Fasta brännvider är väldigt vanligt vid porträtt. Bla. för att du får skärpa redan vid billig peng samt stora bländare. Bländare 1.8 kan vara användbart utan blixt med tanke på att din kamera inte kan hantera höga iso.
 
Varför inte? Fasta brännvider är väldigt vanligt vid porträtt. Bla. för att du får skärpa redan vid billig peng samt stora bländare. Bländare 1.8 kan vara användbart utan blixt med tanke på att din kamera inte kan hantera höga iso.

För visso, får ta mig en funderare på det där då. Tack för tipset!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.