Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Priamrymaster

Ny medlem
Måste köpa en ny kamera, min andra har gjort sitt.
Är helt en amatörfotograf

Detta vill ja ha:

Bildstabilisator
Bra bilder i mörker - bla. party bilder =)
Jag vill kunna ändra slutartiden.
Zoom är ju alltid rolig men inget krav. samt vidvinkel.
Gärna 3" skärm

Jag har kollat på dessa..

Canon Ixus 75

Panasonic tz 3

Fujifilm F40fd och 31

Som det känns just NU så lutar det åt Ixus, för att den kan mata på 1,7 bilder per sekund. Men vad vet ja... det är därför jag frågar här...

ser nu att nästan 30 personer har varit inne o kollar o ja förstår att dessa frågor kommer upp här ofta ...

Men finns det igen som har något o säga?

såg nu att Ixus 75 inte hade bildstabilisator.. men hur viktigt är det när man inte har zoom över typ 5x.. ?

Misstänker att de flesta här är intresserade av systemkameror, jag själv inkluderat.

Jag har dock alltid en åsikt, rätt eller fel men den är i alla fall min :)

Canon är ju och har alltid varit i mina ögon något av mästaren på kompaktkameror. Ixus har alltid varit i topp i tester sedan tidernas begynnelse :)

Så köp en Canon

Bra inomhusbilder får du nog bara med en extern vinklings/vridbar blixt, vilket gör att alla modellerna du listar går bort, de har ingen blixtsko.
Canon G7 alt nya G9 eller kanske framförallt nya Powershot S5 IS (bildstabilisering) är i det avsendet bättre alternativ.

Hade en G5:a själv förut och det tog mkt bra kort inomhus med extern blix och riktigt ruttna med den inbyggda. Samma sak med alla kameror jag haft. Den inbyggda är oftas att betrakta som en ren nödlösning.

Bildstabilisering har du ju nytta av vid alla avstånd och taskigt ljus innomhus ger ju långa slutartider och då gör bildstabiliseringen det lättare att ta skarpa kort oavsett zoomläge.

OK inte Fujifilm F31 ;-)

Jag skulle nog välja:
1: Nikon Coolpix 5000, har Nikon blixt osv så det skulle vara smart. Har bildstabilisering, blixtsko men inte RAW-format vad jag kan se.

2: Canon G9, Hade en G5 som jag var mycket nöjd med förutom autofokusen som jag tyckte var sååå långsam. Det har de förhoppningsvis fixat.
Fördelen är att den har RAW-formatet på bilder, något som jag uteslutande använder på min SLR.

3: Canon Powershot S5 IS
Har blixtsko, vinklingsbar skärm vilket är jättebra att ha, bildstabilisering men inte RAW-format. Fick riktigt bra betyg i senaste Foto (tidningen)

Du verkar ju iofs vara mer insnöad på mindre modeller IXUS och liknande som passar bättre i fickan än i handen om man ska vara lite elak, och det ska man ju (he he). Då skulle jag nog välja en Ixus 75 eller Ixus 800IS.

Tittar man på småkameror så tror jag att man ska akta sig för att snöa in sig på pixelhysterin. 6Mpixel räcker gått i en kompaktkamera.

Bildstabiliseringens vara eller inte vara är omdiskuterats. Jag tillhör lägret som anser att det är lite överskattat och användbart först på långa brännvidder. Denna åsikt bygger endast på hur jag själv använder min kamera. För mig är det så att när ljuset är så dåligt att slutartiderna kryper iväg så står inte mina motiv tillräckligt stilla för att bildstabiliseringen ska vara till någon nytta. Har en drös bilder som är misslyckade pga rörelseoskärpa men det har alltid varit rörelser i motivet i första hand inte att jag har varit ostadig på handen. Detta gäller ju iof främst mig och behöver inte alls stämma överens med hur du fotograferar.

Skulle personligen överväga en modell med ordentlig vidvinkel om tanken var bilder inomhus - typ 28mm. Canon hade någon kompakt i sin förra line up som hade det (850:n tror jag det var) och syns överhuvudtaget i mina ögon vara en av de hetare kandidaterna. Detta förutsatt att du verkligen vill ha en kompaktkamera dvs.

ANNONS