Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fondelius

Ny medlem
Hej hopp!
Finns det någon som har lite schyssta tips till mig!

Jag har en Canon EOS 630 med Canon 35-105 objektiv och en Sunpak auto 355AF.

Trivs jättebra med den men bilderna är ju inte digitala?!?! Vad ska jag göra? Går det att köpa ett kamerahus och använda det till objektivet och blixten?! Eller är det inget bra idé?

Jag fotar mycket djur och dotter i rörelse, gillar mkt zoom och makro. Behöv för att göra häftiga djurbilder! ;)

Jag är lite kort om pengar så jag tar gärna både totaltips och spartips!

Tack tack på förhand!
 
Hej!

Du kan ju antingen köpa en filmscanner som gör att du kan lägga in bilderna på datorn, men min gissning är att om du ska få en sådan som håller tillräckligt hög kvalitet för att ungefär motsvara vad du får från labbet så kostar det lika mycket som ett digitalt kamerahus.

Problemet med att använda din befintliga optik ifall du vill köpa ett nytt hus är att sensorn i den digitala kameran är mindre än vanliga filmkameror (1,6 ggr mindre). Resultatet blir att ditt nuvarande objektiv kommer motsvara ca 56-168mm i brännvidd, vilket knappast är vidvinkel så att det räcker. Jag vet inte heller om du kommer kunna använda blixten med automatik på ett bra sätt, om den är gammal är risken att du bara kan använda den i manuellt läge.

Mitt tips om du har lite pengar över är att du köper ett nytt hus med en instegsoptik, t.ex. 18-55mm. Om du inte har några läggningar åt något speciellt märke så erbjuder nikon just nu en sb-400 blixt till dem som köper ett d40/d40x kamerahus. Kolla här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77029
 
åhåjaja...

Tack så mycket för svaren!
Det var som jag befarade. Måste köpa helt nytt!!!

Så till den frågan då?! Ni säger Nikon D40? Jag har kikat på Canons EOS 400... är de i princip lika? Nikon är ju billigare?! Eller är det mer kamera för pengarna? Jag har själv en gammal pentax som ligger och skräpar och trivdes rätt bra med den också.. så jag är nog inte så känslig för märken, det kvittar. Jag vill ha en bra kamera. Pentax var kända för att vara rätt dyra är de det nu också?

Så jag ska alltså sikta på Nikon? Kollade lite på D80 också förut!? Är skillnaderna stora på dem... hittade storlek, ISO och något mer... jag kanskse klarar mig på en D40... usch vad jobbigt det blev!
 
Canonobjektivet passar på digitala kameror från Canon. Blixten kommer inte att fungera på de digitala kamerorna.

Trivs du med Canon finns det Canonkameror i paket med optik 18-55, som blir ett bra komplement till det du redan har.

Canon, Pentax, Nikon, Sony, Fuji och Panasonic gör alla bra systemkameror.

Är du darrhänt är min rekomendation att välja ett system med inbyggd bildstabilisering.

Undersök vilka objektiv och blixtar som finns till kamerorna från märket och alternativtillverkare.

Prova, hem och räkna på de prylar som finns på önskelistan och välj.

Ett rimligt antagande är att några avd e uppräknade fabrikaten kommer att slås bort från marknaden och andra tillkomma.

Prioritera optisk kvalité före kamerahuset, d v s lägg hellre pengar på god optik istället för kamerahuset när det finns fler hus att välja på.
 
Tycker du ska klämma och känna på de paket som passar din plånbok. Välj optik utifrån vad du har idag, tänk på faktorn för digitala. (ggr 1,5 ed).

Strunta i blixten, köp den när du sparat in framkalnigen påett antal rullar. Den inbyggda går att använda,hjälpligt, och ska du ha en till Nikon är nog SB 600 ett bättre val. Lägg eventuella investeringar i optik bero på framtiden, då kan du kanske satsa på det du verkligen känner att du använder.

mvh Hans
 
Tack för svar...

.. då är det bara att ge sig ut i djungeln! Jag ska iväg och klämma på kameror!

Men jag är nästan säker på att det blir en helt ny... lutar åt Nikon...

Tack så mycket!

Om någon har fler tips mottages de tacksamt!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.