Annons

Vad ska jag köpa? Nikon d300

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej,

Jag har bestämt mig för att försöka satsa lite på fotandet och kanske uppdatera min utrustning
.
Just nu har jag en Nikon d5000 och ett fast nikon 35 mm 1.8 (och nikon 18-55 som jag fick när jag köpte kameran). Dessa tänker jag behålla.

Vill dock ha en ny kamera och eventuellt ett objektiv.
Funderar på en Nikon d300 och ett Tamron 28-75 2.8. Men jag har inte superbra koll så alla tips tas tacksamt emot. Vad finns det för alternativa objektiv som klarar runt 2.8?

Märker man stor skillnad på hur d300 klarar hög iso jämfört med d5000?
Om vi leker med tanken att jag skulle få fota ett bröllop i framtiden, klarar jag mig på utrustningen ovan?

Jag fotar främst porträtt och då gärna småbarn. Men kan även bli lite student/bal bilder framåt sommaren.

Vad hade ni köpt i min situation?
Jag vet inte hur mycket pengar jag är beredd på att lägga. Det ska vara något som inte är för avancerat och dyrt men som ändå klarar det mesta. Jag ska vara nöjd och kunna känna att jag vill behålla kameran några år framöver.


Tacksam för svar!!! :)
 
Nikon D300 och D300s är inte speciellt mycket sämre än D5000 vad gäller bildkvalitet, så om du är nöjd med bilderna från D5000 kommer du troligtvis klara dig med de något sämre bilderna från D300/300s.

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

Letar du efter en BÄTTRE kamera än D5000 är det D90, D7000 eller D700 du bör fundera på.
http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

f/2.8 zoomar?

Tamron 17-50/2.8
Tamron 28-75/2.8
Tamron 70-200/2.8
Sigma 18-50/2.8
Sigma 17-50/2.8 OS
Sigma 50-150/2.8
Sigma 70-200/2.8 med eller utan OS
Nikon 70-200/2.8 VR

Annars kan ett par fasta vara ett alternativ
Nikon AF 50/1.8, AF-S 50/1.4 eller Sigma 50/1.4
Nikon AF 85/1.8 eller Sigma 85/1.4
Nikon AF-S 105/2.8 VR
Sigma 150/2.8 Macro OS (snart på marknaden)
 
Senast ändrad:
Nummer ett, D300 är sämre än D5000 på höga ISO, även om det är med mycket liten marginal. De har båda samma sensor men eftersom D5000 är såpass mycket nyare har den mer utvecklad bildbehandlingskrets. D300 och D300s är i dagsläget gamla modeller med gamla sensorer och bildbehandling. Det är de sakerna som verkligen förbättras med en ny kamerageneration, egentligen är det så att i bildkvalité är en nyare generation alltid bättre än en äldre generation oavsett pris.

Den kameran jag skulle kika på om jag var som dig är Nikon D7000. Det är efterföljaren till D90 som är modellen över D5000. I dagsläget är det Nikons vassaste kamera sett till bildkvalité om man inte räknar med pro-modellerna och inte ens de är särskilt mycket bättre. Den har nästan allt som D300 har förutom liiite av vädertåligheten, hastighet och några knappar på utsidan av huset men det tar den igen i bildkvalité och en del annat.
 
Nummer ett, D300 är sämre än D5000 på höga ISO, även om det är med mycket liten marginal. De har båda samma sensor men eftersom D5000 är såpass mycket nyare har den mer utvecklad bildbehandlingskrets. D300 och D300s är i dagsläget gamla modeller med gamla sensorer och bildbehandling. Det är de sakerna som verkligen förbättras med en ny kamerageneration, egentligen är det så att i bildkvalité är en nyare generation alltid bättre än en äldre generation oavsett pris.

Den kameran jag skulle kika på om jag var som dig är Nikon D7000. Det är efterföljaren till D90 som är modellen över D5000. I dagsläget är det Nikons vassaste kamera sett till bildkvalité om man inte räknar med pro-modellerna och inte ens de är särskilt mycket bättre. Den har nästan allt som D300 har förutom liiite av vädertåligheten, hastighet och några knappar på utsidan av huset men det tar den igen i bildkvalité och en del annat.

Tack för svaret :)
Märker att jag verkligen bör läsa på innan jag gör ett köp.
Det kanske är en d7000 jag skulle satsa på. Vad hade du köpt för objektiv till den om du tänker på vad jag redan har?
 
Nikon D300 och D300s är inte speciellt mycket sämre än D5000 vad gäller bildkvalitet, så om du är nöjd med bilderna från D5000 kommer du troligtvis klara dig med de något sämre bilderna från D300/300s.

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

Letar du efter en BÄTTRE kamera än D5000 är det D90, D7000 eller D700 du bör fundera på.
http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

f/2.8 zoomar?

Tamron 17-50/2.8
Tamron 28-75/2.8
Tamron 70-200/2.8
Sigma 18-50/2.8
Sigma 17-50/2.8 OS
Sigma 50-150/2.8
Sigma 70-200/2.8 med eller utan OS
Nikon 70-200/2.8 VR

Annars kan ett par fasta vara ett alternativ
Nikon AF 50/1.8, AF-S 50/1.8 eller Sigma 50/1.4
Nikon AF 85/1.8 eller Sigma 85/1.4
Nikon AF-S 105/2.8 VR
Sigma 150/2.8 Macro OS (snart på marknaden)


Oj, där ser man hur påläst jag är..
Tur att jag la upp en tråd här istället för att göra ett dåligt köp.
Tusen tack för svaret! :)
 
Tack för svaret :)
Märker att jag verkligen bör läsa på innan jag gör ett köp.
Det kanske är en d7000 jag skulle satsa på. Vad hade du köpt för objektiv till den om du tänker på vad jag redan har?

Anders har helt rätt i de han rekommenderar, men det är lite många att välja på kanske :)

Tamron 28-75/2,8 är inget dåligt objektiv, men det har ingen vidvinkel alls på din kamera. I sitt vidaste läge är det bara lite vidare än ditt 35/1,8. Kan du leva med det för att få 75 mm i andra änden är det inget dumt val alls. Å andra sidan finns det fler 24-70/2,8 som ger dig lite mer vidvinkel men de är nog lite dyrare tror jag.

Men jag skulle nog ändå rekommendera fasta objektiv om du vill fota porträtt, t.ex. Nikon AF 50/1,8 eller 85/1,8 eller något liknande. De är mycket ljusstarkare än 28-75, de ger alltså kortare skärpedjup och mer bakgrundsoskärpa. 50/1,8 kostar dessutom bara någon tusenlapp, 85/1,8 kostar lite över 3500 kr men är ändå riktigt prisvärd.

Tyvärr ger de från Nikon som bara heter AF inte autofokus med din D5000, så du måste köpa en ny kamera som t.ex. D7000 eller bättre innan du kan använda dem. För att ge AF med D5000 måste de heta AF-S och ha inbyggd fokusmotor, men det kanske du visste?
 
Anders har helt rätt i de han rekommenderar, men det är lite många att välja på kanske :)

Tamron 28-75/2,8 är inget dåligt objektiv, men det har ingen vidvinkel alls på din kamera. I sitt vidaste läge är det bara lite vidare än ditt 35/1,8. Kan du leva med det för att få 75 mm i andra änden är det inget dumt val alls. Å andra sidan finns det fler 24-70/2,8 som ger dig lite mer vidvinkel men de är nog lite dyrare tror jag.

Men jag skulle nog ändå rekommendera fasta objektiv om du vill fota porträtt, t.ex. Nikon AF 50/1,8 eller 85/1,8 eller något liknande. De är mycket ljusstarkare än 28-75, de ger alltså kortare skärpedjup och mer bakgrundsoskärpa. 50/1,8 kostar dessutom bara någon tusenlapp, 85/1,8 kostar lite över 3500 kr men är ändå riktigt prisvärd.

Tyvärr ger de från Nikon som bara heter AF inte autofokus med din D5000, så du måste köpa en ny kamera som t.ex. D7000 eller bättre innan du kan använda dem. För att ge AF med D5000 måste de heta AF-S och ha inbyggd fokusmotor, men det kanske du visste?

Ja det har jag koll på. Det är lite därför jag känner mig begränsad med min d5000. Jag har ju ett nikon 35 mm 1.8 af-s. Så det känns inte som ett fast objektiv är det jag ska köpa eftersom jag kommer behålla min d5000 + objektiv även om jag köper nytt.

Jag tänker bara att jag behöver lite zoom också men gillar att kunna leka med skärpedjupet så 2.8 där vill jag gärna kunna ha. Om vi säger att jag skulle köpa nikon d7000 kamerahus, jag har kvar mitt fasta objektiv samt 18-55. Vad ska jag då satsa på för objektiv?
Förlåt att jag ställer tusen frågor men jag behöver alla tips jag kan få :)
Tex om jag ska fota ett bröllop, vilket objektiv skulle jag behöva komplettera med då?
 
Ursäkta om jag är elak, men jag skulle säga fasta objektiv ändå :)

För bröllop och porträtt vill du ha mer ljusstyrka än en zoom ger dig, det vågar jag nästan lova.

Sigma har en serie med fasta objektiv som har inbyggd AF-motor och bra ljusstyrka, 50/1,4 och 85/1,4. De är dock dyrare än Nikons motsvarande.

Ett annat alternativ vore kanske att sälja din D5000 och köpa två D90 istället om du behöver två hus med AF-motor. Du gör inget uppköp vad gäller bildkvalité men annars är D90 lik D7000.

Vill du ha en zoom får du först komma på vilken brännvidd du vill att den ska täcka. Såvitt jag vet finns det ingen f/2,8 zoom som är direkt dålig optiskt sett men de är lite olika i byggkvalité och autofokushastighet.
 
Ursäkta om jag är elak, men jag skulle säga fasta objektiv ändå :)

För bröllop och porträtt vill du ha mer ljusstyrka än en zoom ger dig, det vågar jag nästan lova.

Sigma har en serie med fasta objektiv som har inbyggd AF-motor och bra ljusstyrka, 50/1,4 och 85/1,4. De är dock dyrare än Nikons motsvarande.

Ett annat alternativ vore kanske att sälja din D5000 och köpa två D90 istället om du behöver två hus med AF-motor. Du gör inget uppköp vad gäller bildkvalité men annars är D90 lik D7000.

Vill du ha en zoom får du först komma på vilken brännvidd du vill att den ska täcka. Såvitt jag vet finns det ingen f/2,8 zoom som är direkt dålig optiskt sett men de är lite olika i byggkvalité och autofokushastighet.



Haha elak är du inte, det är bra att du lär mig ;)

Jag får inget för min d5000 för jag har en spricka i displayen och blixten är trasig. Därför jag tänker behålla den som en "andrakamera" om man någongång skulle bli duktig och få nåt porträttjobb.

Alltså jag bara tänker att man vill ha zoom när man är inne i kyrkan tex. Eller för att kunna stå längre ifrån modellen för att få henne att slappna av. Men det blir ju samma sak om jag skulle använda ett 85, 1.4 när jag tänker efter?

Men om vi pratar om d7000, där lär jag märka skillnad på ison om jag jämför med d5000? Det kommer alltså funka bättre att fota inomhus utan blixt med d7000? :)
 
D7000 är bättre på höga ISO, det finns en hel del tester du kan kika på som visar det. Du borde nog märka det i verkligheten.

Men nu är vi inne på det dr med fasta objektiv igen. Ett f/1,8 objektiv låter dig använda mindre än hälften så högt ISO och ett f/1,4 ger dig 1/4 så högt ISO som ett f/2,8 i samma situation, så ljusstarkare objektiv gör mer för ISO-prestandan än kamerahuset självt.
 
D7000 är bättre på höga ISO, det finns en hel del tester du kan kika på som visar det. Du borde nog märka det i verkligheten.

Men nu är vi inne på det dr med fasta objektiv igen. Ett f/1,8 objektiv låter dig använda mindre än hälften så högt ISO och ett f/1,4 ger dig 1/4 så högt ISO som ett f/2,8 i samma situation, så ljusstarkare objektiv gör mer för ISO-prestandan än kamerahuset självt.

Jaha, är det så det funkar... Good to know :)

Jag ser att man kan köpa d7000 med 18-105/3,5-5,6 VR för 11200:- det kanske man skulle göra och sedan köpa till ett fast objektiv? Då får jag ju ändå lite zoom som jag tjatat om :) Kan ju inte så mycket men tycker det låter som ett bra pris. Det måste väl vara ett bra allaround objektiv?
 
Jag lägger också min röst på D7000 för dig, det är en suverän kamera faktiskt.

Vill också påpeka att man bör inte bunta ihop D300 och D300s. Det är inte som de flesta tror att ända skillnaden är video + lite finesser. De båda har faktiskt skilda sensorer. D300s har bättre sensor.

Tyvärr kan jag inte det där objektivet men jag kan inte tänka mig annat än att det är ett bra allround objektiv. Om du får det i ett bra paketerbjudande och du tycker det omfånget räcker för dig så köp det. Men, du bör vara säker på att det räcker för annars är det ju dyrare att köpa ett objektiv billigt som du inte kommer använda än att köpa ett som är lite dyrare med bättre omfång som du istället alltid har på din kamera och känner dig nöjd med. JAG skulle tycka det är för litet omfång. Jag har Nikons 18-20mm0 VR och är jättenöjd med den för vardags, men skulle jag välja IDAG så skulle jag köpa Sigmas 18-250mm. Vilket superomfång :)
 
Senast ändrad:
Hej,

Jag har bestämt mig för att försöka satsa lite på fotandet och kanske uppdatera min utrustning
.
Just nu har jag en Nikon d5000 och ett fast nikon 35 mm 1.8 (och nikon 18-55 som jag fick när jag köpte kameran). Dessa tänker jag behålla.

Vill dock ha en ny kamera och eventuellt ett objektiv.
Funderar på en Nikon d300 och ett Tamron 28-75 2.8. Men jag har inte superbra koll så alla tips tas tacksamt emot. Vad finns det för alternativa objektiv som klarar runt 2.8?

Märker man stor skillnad på hur d300 klarar hög iso jämfört med d5000?
Om vi leker med tanken att jag skulle få fota ett bröllop i framtiden, klarar jag mig på utrustningen ovan?

Jag fotar främst porträtt och då gärna småbarn. Men kan även bli lite student/bal bilder framåt sommaren.

Vad hade ni köpt i min situation?
Jag vet inte hur mycket pengar jag är beredd på att lägga. Det ska vara något som inte är för avancerat och dyrt men som ändå klarar det mesta. Jag ska vara nöjd och kunna känna att jag vill behålla kameran några år framöver.


Tacksam för svar!!! :)


Hej!

Tänkte bara flika in med andra aspekter av denna beslutsångest som alla drabbas av ibland, har själv använt D90 med Nikkor 18-105 till bröllop och andra festligheter och det har alltid fungerat bra och den presterar klockrent för D90 är en mycket bra kamera. Nu har jag dock lagt denna på hyllan till förmån för D300s eftersom jag personligen tycker denna har en mer gedigen och solid känsla, går snabbare att aktivera fokusläge/val, fler antal fokuspunkter och kameran har AF-ON kanpp vid primärhjulet vilket man lär sig uppskatta vid kontinuerlig fokus.

Bara några aspekter av varför man kan tänka sig välja D300s utan att bara stirra sig blint på tester och jämförelser med nyare kamerahus- lägg gärna mer pengar på ett bra objektiv som är ljusstarkt än köpa det nyaste och vassaste huset då objektivet lever längre.

Men det är naturligtvis upp till var och en vad man bäst behöver, lycka till med fotograferingen och hoppas du kommer fram till ett bra beslut för dina behov. :)

//Danne
 
Finns det några "klara" nackdelar med nikon d7000?

Jag kan varmt rekommendera en D7000 och jag har både provat D90 och en D700, den sista ær en fullformatare = proffskamera. D7000 har en flera førdelar. Snabb (6 b/s) dubbla minneskort och møjlighet att filma i full HD (om man behøver alltså) En kanon kamera helt enkelt! Ett aber bara.... Køp ett ljus starkt objektiv 1,4, 1,8, 2,8 som du redan fått førslag på. d7000 har lite jobbigt vid sæmre ljusførhållanden vilket ett ljus starkt objektiv avhjælper. Kør sjælv just nu med ett fast 35mm 1,8 vilket funkar bra, och fick dessutom riktigt bra køpråd via FS på macro objektiv (bra till portrætt, nærbilder mm) av några av dem som tipsat dig i denna tråd. Lyssna på dem før det finns många bra tips att hæmta....

Lycka till!!
 
" d7000 har lite jobbigt vid sæmre ljusførhållanden vilket ett ljus starkt objektiv avhjælper."

Är inte just det D7000 starka sida, att fota med högt iso i ljussvaga situationer?
 
" d7000 har lite jobbigt vid sæmre ljusførhållanden vilket ett ljus starkt objektiv avhjælper."

Är inte just det D7000 starka sida, att fota med högt iso i ljussvaga situationer?

Jo det är exakt vad jag upplevde idag!
Var in min favorit kamera shop idag och hämtade en ny glugg till minD90.

Han visade mig D7000 och tog några bilder med högt ISO runt 6000, blev MYCKET imponerad av resultatet! Det var ju inget brus i bilderna!

Läst mycket om den men att se den "Live" var något helt annat!
Så mycket imponerad att jag beställde en D7000 på stående fot.
 
Jag vill påpeka det uppenbara oemotstridiga först - tester och konsensus är enhälliga i att D7000 har bättre brusprestanda vid höga ISO än D300/s punkt. Upplösningen är i praktiken samma. Filmning är mer utvecklad på D7000 än D300s. Men detta är också summan av fördelarna med D7000 över D300/s.

Behöver du den vässade ISO prestandan? d300/s är inte dålig vad gäller ISO för de flesta ändamålen. Den har mer professionellt anpassat gränssnitt - t ex en dedicerad AF-ON knapp, lite mer grepp att hålla i och en ännu vassare AF modul.

Så visst det är häftigt med högt ISO - men är det viktigare aspekter för dig än en ännu rejälare kamera? Du måste bestämma. Att säga att en kamera är bättre än en annan bara p g a sensorn tycker jag inte är sanningsenligt. SENSORN är bättre (i jämförelse mellan två bra sådana) men HELA KAMERAN D7000 är inte bättre p g a det. Den "analoga" delen av kameran är bättre i D300s - faktiskt proffessionell klass. Just nu väldigt prisvärd - under 10.000:-.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.