ANNONS
Annons

Vad ska jag köpa för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

NaNi

Aktiv medlem
Jag är helt ny på den här sidan och helt ny i foto världen.

Men nu har jag bestämt mig för att köpa en kamera.
Jag har nog tyvärr inte råd med någon bra systemkamera utan får bli en vanlig kompakt digitalkamera...

Min budget tillåter mig inte att överskriva 1500:-

Snälla hjälp mig för jag är helt förvirrad i de oändliga kamerahavet...

Prruta på:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=108615

så går det kanske komma ner till 1500 pix. En 300D går få för lite drygt 1000 pix, enklare kitoptik begangnad går hitta för hundralappar. En M42 adapter och du har nästan gratis m42 objektiv som ofta är riktigt bra för fikapengar - oki, det är mf som gäller då, men det har ingen dött av...

Det objektivet som va med då?
Vad är en M42 adapter? Är de så man kan ha objektivet?
Och vad menar du med mf?

Nej, det var ett enklare kit objektiv med. M42 objektiv får du jaga på andra anonser isf. Det är inget självändamål att använda manuella gamla objektiv, men det är en bra utbildning för att förstå hur fotografering faktist fungerar och som sagt - det går få bra optik billigt - jag har ett 28mm ett 35mm ett 50mm och ett 135mm M42 och jag inte betalat mer än någon hundralapp för hela högen...

Jag gjorde just ett kul test - ena bilden tagen med det erkänt bra 70-200 f/4L vid 135 mm inställning och F/4:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3788590332/sizes/o/in/photostream/

Och denna med ett 130 SEK 135mm M42 (f/2.8) vid f/4:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3788588652/sizes/o/

Det han bli lite mer sol när jag satte på Canon objektivet så därför lite kortare exponeringstid på den bilden. Så dra inte för stora växlar på att konstasten förefaller klart till 70-200 fördel, den skillnaden beror mest på annat ljus även om konstrasten faktist ÄR lite bättre på zoomen och så även färgerna, men vad tusan... 130 pix kostade PROSTEN... Finns kitzoomar som är klart sämre än detta.

Senast ändrad:
Nej, det var ett enklare kit objektiv med. M42 objektiv får du jaga på andra anonser isf. Det är inget självändamål att använda manuella gamla objektiv, men det är en bra utbildning för att förstå hur fotografering faktist fungerar och som sagt - det går få bra optik billigt - jag har ett 28mm ett 35mm ett 50mm och ett 135mm M42 och jag inte betalat mer än någon hundralapp för hela högen...

Jag gjorde just ett kul test - ena bilden tagen med det erkänt bra 70-200 f/4L vid 135 mm inställning och F/4:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3788590332/sizes/o/in/photostream/

Och denna med ett 130 SEK 135mm M42 (f/2.8) vid f/4:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3788588652/sizes/o/

Det han bli lite mer sol när jag satte på Canon objektivet så därför lite kortare exponeringstid på den bilden. Så dra inte för stora växlar på att konstasten förefaller klart till 70-200 fördel, den skillnaden beror mest på annat ljus även om konstrasten faktist ÄR lite bättre på zoomen och så även färgerna, men vad tusan... 130 pix kostade PROSTEN... Finns kitzoomar som är klart sämre än detta.

Okej jag försöker främst hitta en kamera med objektiv så ja inte behöver leta det på en gång.

Kamera för max 1500:-

Hur kan man föreslå en 300D till någon som vill ha förslag på en kamera för max 1500 kr. Får man tag på en för det priset så är den helt kass eller stulen. För max 1500:- finns det inte så mycket att välja på, det rör sig om några olika fabrikats enklaste modeller. Problemet att ge råd är att modellerna byts så ofta att både tester och erfarenheter snabbt blir föråldrade.
Gå in på t.ex Scandivavian photo, Cyberphoto eller någon annan välkänd fotobutik på webben, där finns pris och upplysningar och iblande även utlåtanden.

Hur kan man föreslå en 300D till någon som vill ha förslag på en kamera för max 1500 kr. Får man tag på en för det priset så är den helt kass eller stulen. För max 1500:- finns det inte så mycket att välja på, det rör sig om några olika fabrikats enklaste modeller. Problemet att ge råd är att modellerna byts så ofta att både tester och erfarenheter snabbt blir föråldrade.
Gå in på t.ex Scandivavian photo, Cyberphoto eller någon annan välkänd fotobutik på webben, där finns pris och upplysningar och iblande även utlåtanden.

Jag har redan köpt en canon 350D blev 1000:- dyrare

Du förväxlar nog 300D med D300. En 300D är en Canonkamera från 2003, definitivt inte värd mycket mer än 1500 kr idag.

Åter till ursprungsfrågan. Det är nog rätt att söka efter lite äldre begagnade kameror, förutom Canon 300D kan Canon D60 eller 10D vara möjliga att hitta för det priset, Nikon D70 är ett alternativ om du inte specifikt vill ha en Canonkamera (jag har en gammal D70 som jag kan tänka mig att sälja för 1000 kr utan objektiv).

Tack för rättelsen Sara

Jo jag läste slarvigt, lätt gjort mellan Nikon o Canons modellbeteckningar o då blir ju rensonemanget fel. Ett liknande i annat sammanhang är avläsningsfelet med en dm när man mäter med en "Talmeter"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar