** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa för Analogt fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

matildabj

Ny medlem
Det är så att jag skulle vilja ha lite tips på vad för fotopapper jag ska köpa. Jag vill att bilderna ska bli kontrastrika och få fram mycket svärta. Vilka är det som passar bäst då?

Finns så mycket olika slags fotopapper så jag har svårt att välja! Någon som kan komma med lite tips! :)

Hej,

'Ilford Multigrade IV' är ett bra papper som dessutom är lätt att få tag på. Du kan få hög kontrast om du använder rätt filter när du kopierar. Svärtan är bra. Tänk på att papper med matt ytstruktur i regel inte har lika hög djupsvärta som blanka papper (Multigrade IV finns i bägge varianter). Bildtonen är relativt neutral. Inte det billigaste pappret på markanden, men ändå prisvärt enligt min mening.

Sedan så finns de flesta fotopapper med antingen fiberbas, eller med plastbas (RC), så även pappret jag nämner ovan. Plastpapper är lite enklare och snabbare att hantera och kan därför rekomenderas till en början. Fiberpapper anses "finare" av vissa och det finns även en långdragen debatt om hurvida fiberpapper troligen är mer arkivbeständiga jämfört med plastpapper. Jag tycker att man gott kan börja med plastpapper.

När man ser bilder i lite högre prisklass finns det en struktur i pappret som gör att det skimrar, glänser och blir väldigt fin svärta. Vilket papper är det då frågan om?

Fiberpapper, alltså riktigt "pappers-papper", får en speciell yta med de egenskaper du beskriver. När man håller fotografier i handen ger fiberpapper dessutom en annan känsla jämfört med RC, om man nu tycker sådant är viktigt...

Den högsta svärtan (Dmax) har faktiskt uppmätts på ett blankt plastpapper. Emaks blanka plastpappersvariant, tror den hette KX10. Att det skimrar i ett papper som har struktur kan bero på att det är pear/kristallyta, finns både för plast och fiber. Vill du ha kontrast och djup svärta beror det mest på hur du själv framkallar filmen och vilken kontrastgrad du använder vid kopieringen. Välj ett blankt papper av något fabrikat (spelar inte så stor roll vilket) man har svårt att se skillnad om man inte är van. Plast eller fiber har nog mest med smaken och känslan att göra. Blanka plastpapper är dock helt spegelblanka (urfult enligt min smak), vilket fiberpapper inte blir om de lufttorkas. Vill du ändå ha plast så är ett med pearl/kristallyta att föredra med mitt sätt att se. En kontrastrik bild kan dock upplevas kontrastrik även på ett matt papper, något man också kan tänka på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar