Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad ska jag ha för objektiv till 30d

Produkter
(logga in för att koppla)
nosferatu skrev:
Kim - I Agree. Men ändå kan man nog tycka det är lite kort med 150mm jämfört med 300mm. 50-150 är betydligt mer "porträttfoto", medan 70-300 är mer "naturfoto".
Och även ett ljussvagt 300mm kan ge duktigt fin oskärpa. :)

(Jag riktar mig mest till Simon, jag vet att du har koll ;) )

Simon: min tanke med den uppsättningen var att du skulle ha en normalzoom och en telezoom. (Eller så missuppfattar jag "jag ska nog ha de två tele av de där")
men jag ska ha ett 70-300 så jag kan få saker på långt avstånd och sigma 50-150
om jag ska ha något om de.

nosferatu skrev:
Kim - I Agree. Men ändå kan man nog tycka det är lite kort med 150mm jämfört med 300mm. 50-150 är betydligt mer "porträttfoto", medan 70-300 är mer "naturfoto".
Och även ett ljussvagt 300mm kan ge duktigt fin oskärpa. :)

(Jag riktar mig mest till Simon, jag vet att du har koll ;) )

Simon: min tanke med den uppsättningen var att du skulle ha en normalzoom och en telezoom. (Eller så missuppfattar jag "jag ska nog ha de två tele av de där")
jag tar ju både poträtt och insektersfoton.

stereototal skrev:
men jag ska ha ett 70-300 så jag kan få saker på långt avstånd och sigma 50-150
om jag ska ha något om de.

Ok....
50-150 och 70-300 täcker upp i princip 'samma' intervall. Väldigt många använder sig kombinationer av typen:
17-50 + 50-150
eller
17-50 + 70-300

Mitt tips om 17-50 är tänkt att vara en ersättning till kitzoomen 18-55, som inte har de egenskaper du efterfrågar.

nosferatu skrev:
Ok....
50-150 och 70-300 täcker upp i princip 'samma' intervall. Väldigt många använder sig kombinationer av typen:
17-50 + 50-150
eller
17-50 + 70-300

Mitt tips om 17-50 är tänkt att vara en ersättning till kitzoomen 18-55, som inte har de egenskaper du efterfrågar.
nej men alltså jag får med ett kit i kameraköpet.

stereototal skrev:
nej men alltså jag får med ett kit i kameraköpet.
Jodå, men om du ska ha grym skärpa och fin bakgrunds-oskärpa är den inte ultimat.

Däremot kan jag rekommendera dig att börja med kitzoomen innan du köper något annat, använder den några månader, och sedan återkommer när du vet vad du saknar.

Och kanske framför allt, lära dig hur kameran och utrustningen fungerar.

Allvarligt talat; killen har ingen koll på något och ni sitter och hetsar honom att köpa värsta proffsprylarna.

Om inte Simon är rik som ett troll så att det inte spelar någon roll så måste ju det enda vettiga rådet vara att han ska köpa 30D (eller varför inte 400D, den ger ju lika bra bilder - eller motsvarande Nikon) med kitobjektiv, och köra med kitobjektivet tills han lärt sig hantera kameran och vet om foto verkligen är en hobby som han kommer att fortsätta med. Kitobjektiv brukar ju följa med nästan gratis, och 2:ahandsvärdet brukar ligge lika högt som man betalar för det i kitet, så det är ju ingen större förlust om han sedan "byter bort" det mot något bättre.

Att hetsa en kille som har noll koll att köpa värsta proffsprylarna direkt känns inte som speciellt goda råd...

Edit: Har mycket kundkontakt i jobbet och regel nummer ett är att inte ge kunden vad den frågar efter utan vad den behöver. Det tankesättet är nog rätt applicerbart även här.

nosferatu skrev:
Jodå, men om du ska ha grym skärpa och fin bakgrunds-oskärpa är den inte ultimat.

Däremot kan jag rekommendera dig att börja med kitzoomen innan du köper något annat, använder den några månader, och sedan återkommer när du vet vad du saknar.

jag kan utrustningen till 75%
men jag köper ett bra objetiv från början.
för min kompis som bor några städer bort har en så jag köper ett bra på en gång.

Om man köper (dyra) objektiv begagnat och ångrar sig så är det ingen ekonomisk förlust, man kan vanligtvis få ut ungefär det man gav, när man säljer vidare.

Simon har sagt vad han vill ha och att han har råd, jag tycker det skulle vara nedlåtande att då föreslå något sämre.

sagan skrev:
Om man köper (dyra) objektiv begagnat och ångrar sig så är det ingen ekonomisk förlust, man kan vanligtvis få ut ungefär det man gav, när man säljer vidare.

Simon har sagt vad han vill ha och att han har råd, jag tycker det skulle vara nedlåtande att då föreslå något sämre.
jah ska inte ha något kit.det känns mycket bättre att köpa ett bra på en gång.

nosferatu skrev:

Hade inte kunnat säga det bättre själv.

Simon, men om du vill köpa ett bra objektiv för porträtt direkt så kan Sigma EX 17-50 /2.8 vara ett bra alternativ. Ljusstrarkt och ska tydligen vara av bra kvalité. Teleobjektiv är ganska dyrt, finns några telen kring 2000kr men de är inte nå värst bra kvalité och är ganska ljusvaga..

För att få ut max ur sin utrustning så ska man kunna hantera den, så lär dig kameran ordentligt direkt.

/Timo

sagan skrev:

Där tycker vi i så fall olika.

Simon frågar om råd på det här forumet för att vi som är här har erfarenhet och kunskap som vi kan dela med oss av som han saknar. Jag tycker att det är mer nedlåtande att inte använda den erfarenheren vi har för att ge bättre råd än de som explicit efterfrågas utan bara svara på frågorna rakt av.

Simon vill ha objektiv som ger bra skärpa och kort skärpedjup, men du tycker jag ska lura på honom dåliga, oskarpa objektiv med långt skärpedjup då?

Ja, i så fall tycker vi väldigt olika.

sagan skrev:
Simon vill ha objektiv som ger bra skärpa och kort skärpedjup, men du tycker jag ska lura på honom dåliga, oskarpa objektiv med långt skärpedjup då?
alltså om inte oscar kan ge mig råd och tips måste han inte sitta och klaga på att ni gör fel som säger vad jag ska ha och inte ha

Tycker inte Oscar har fel, inte heller Kim. det är olika synsätt på hur man skall börja.

Det största felet här tycker jag är trådskaparens oförmåga att själv kunna avgöra vissa saker. Hade du vetat vad du pratade om eller vad vi andra pratar om hade du kanske själv kunnat avgöra vad som vore lämpligt för dig eller inte.

Du ska veta att alla inlägg som görs här på fotosidan görs av personer som frivilligt och idieelt försöker hjälpa andra personer.
Jag anser därför att den som får hjälpen skall gör allt i sin makt för att själv försöka lösa sina problem. Som sista åtgärd tar man till andra människors erfarenhet och tips.
Man tillhandahåller därför all tänklig information så att dom som skall hjälpa till slipper bli frustrerad.

I detta fall där det nu (!) gäller objektiv så skulle jag ha skrivit ut:

vilka brännvidder du vill ha.
antal objektiv.
krav på objektiven.
maxkostnad per objektiv/total budget för alla
vad dessa skall användas till
till vilken kamera

Med denna information skulle det underlätta vansinnigt mycket för alla som skall ge råd och tips.

Låter som en jävla moralkärring, men jag blir trött på människor som saknar all form av ödmjukhet och respekt för andras insatser. Värre blir det när jag sakta börjar tro att tråden faktiskt kan vara seriös trots allt.

sagan skrev:

Ja, i så fall tycker vi väldigt olika.

Jag tycker inte att det handlar om att lura någon, tvärt om. Som Kalle_B säger, det handlar om två olika synsätt. 1) Börja simpelt, utöka efter behov eller 2) Fläska i från början. Inget av dem är rätt eller fel och Simon får själv välja vilket råd han till sist ska följa.

Huvuddelen av min argumentation går dock inte ut på att förespråka alternativ 1, utan framförallt att det kan vara bättre att ge Simon (och andra i samma situation) råd som kanske ligger utanför det han på grund av sin oerfarenhet inte ens tänkt på. Och att börja simpelt är ett sådant alternativ.

Simon har ju redan klargjort att han vill "fläska i från början" så jag förstår inte argumentet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar