Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska ingå i min kameraväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spanked

Medlem
Hej,

Jag har precis skaffat min första kamera (Canon 300D med inkluderat objektiv) och undrar nu över vilka objektiv, filter osv jag ska införskaffa? Vill få möjligheten att kunna utvecklas som fotograf och vara relativt obegränsad till vilka motiv jag kan foto. Ska man sattsa på fasta objektiv för bästa prestanda? Med tanke på förändringsfaktorn på 1.6 känns det som man måste ner på riktigt korta brännvidder och ljusstarka objektiv för att få analoga systemkamerans möjligheter. Vill kunna fota porträtt, lanskap och sport (klättring, både nära och på håll).
 
Jag tycker du ska packa ner ett par mackor och något varmt och dricka. Sen går du ut och använder det du har. Då kommer du upptäcka vad du saknar. Det finns oändligt många saker att köpa. Hade det funnits något universellt som passar alla skulle det vara mycket enklare att köpa utrustning.
 
Jo jag köpte med det inkluderade objektivet men det känns lite väl ljussvagt.....eller vad vet jag :) jag är ju nybörjare!

Är inne på att skaffa ett fast 20mm och ett fast 50mm? Dumt eller ?
 
En fast (Canon EF) 50/1.8 är ett mycket bra köp...mycket kvalitet (optisk kvalitet) för pengarna.

Sigmas 20/1.8 är skarp och fin nedbländad till f/2.8 eller mer.

Tamron 28-75/2,8 XR Di, är ett mycket skarpt och ljusstarkt zoomobjektiv till väldigt bra pris.
 
Senast ändrad:
Canon EF 50mm f/1.4 USM är det värt de extra pengarna jämnfört med Canon EF 50mm/1.8 II?

Några förslag på ett rakvinklat vidvinkel som ger runt 20-22mm med 1.6 faktorn?

Någon som kan rekommendera användbara filter, vad behöver man?

Ursäkta alla frågor men hur mycket man än läser så tycker jag att man får bäst svar från de med erfarenhet.
 
Spanked skrev:
Canon EF 50mm f/1.4 USM är det värt de extra pengarna jämnfört med Canon EF 50mm/1.8 II?

Några förslag på ett rakvinklat vidvinkel som ger runt 20-22mm med 1.6 faktorn?

Någon som kan rekommendera användbara filter, vad behöver man?

Ursäkta alla frågor men hur mycket man än läser så tycker jag att man får bäst svar från de med erfarenhet.


50/1,4:an är lite snabbare, lite skarpare vid samma bländaröppning, mycket robustare men också klart dyrare.

Jag är grymt nöjd med min 50/1,8 och har inte en tanke på att uppgradera till en 50/1,4, men det är jag det.

Vill du ner på 22 mm kan jag varmt rekommendera Sigma 14/2,8. Den är grymt skarp och hyfsat raktecknande. Kostar en slant dock...

Vad gäller filter så bör man alltid ha på ett UV som skydd mot damm, repor, smuts och sånt. Fundera även på polarisationsfilter för ökad kontrast och minskade reflexer från vatten och glas.
 
Jag instämmer med att 50/1,8 är mycket användbart.
Du kommer att märka skillnaden i skärpa och ljusstyrka jmf med 18-55. Köp den.
Du får ett mycket fint porträttele som är lätt och smidigt att bära med sig.
Lyd sen Pers råd och när du lärt känna kameran och objektivet bättre så vet du mer vad som behövs för dina behov.
 
PerFogelberg skrev:
Jag tycker du ska packa ner ett par mackor och något varmt och dricka. Sen går du ut och använder det du har.

Vettig synpunkt Per.

Allvarligt talat så är det lätt att förköpa sig. Speciellt om man lyssnar på alla som vill tala om hur bra deras favoritgrejjor är.
Här är i alla fall ett par saker jag tycker är vettiga:

Putsduk till objektivet - själv brukar jag ofta använda tröjan eftersom jag är en lat och dålig människa, men det sägs att det är bra.

Anteckningsblock och penna - man vet alldrig när man kommer på något smart som man vill komma ihåg.

Extra batterier.

UV/skylight-filter - som det tidigare sagts är det vettigt att skydda frontlinsen.

/Tomas
 
Jag glömde en sak:

Jag har numera alltid med mig en stor, svart sopsäck. Eftersom jag gillar att fotografera närbilder i naturen så kan det bli lite blött ibland.

/Tomas
 
Jag håller med åsikterna som flera kommit med tidigare.. Du måste bestämma dig för vad _du_ behöver, och enda sättet du gör det på är att fota.. Fota mycket och ofta.. Du kommer till slut att märka att vissa saker kan du inte göra för att utrustningen inte låter dig göra det, då ska du börja tänka på vad du behöver, inte förr..

Men för att faktiskt svara på frågan, så kommer mina favoriter till 300D här:
50mm F/1.8 - Perfekt objektiv till det priset
70-200mm F/4L - För porträtt-foto på lite avstånd
EF12 Extension tube - För "falsk" macro

Fotar du mycket porträtt, så borde du kanske tänka på batterigreppet, som gör det mycket enklare och bekvämare.. Kameran får ett lite mer proffsigt utseende och känsla också..

/James (Med träningsvärk i armen av att fota 5 timmar non-stop i lördags)
 
har nu läst en del recensioner och nästan bestämt mig :)

lutar åt->

Canon EF 50/1.4 UMS
Tamron 28-75/2.8 XR DI
Sigma EF 14/2.8 HMS

Några invändningar?
 
Spanked skrev:
har nu läst en del recensioner och nästan bestämt mig :)

lutar åt->

Canon EF 50/1.4 UMS
Tamron 28-75/2.8 XR DI
Sigma EF 14/2.8 HMS

Några invändningar?
Nope, det är tre mycket bra objektiv.

Du kanske vill ha något objektiv med längre brännvidd oxå, dock.
 
Jag tycker det verkar lite smått onödigt med 50:an faktiskt. Visserligen är denna förmodligen skarpare än Tamronet, men frågan är om det är värt pengarna som ändå 50:an kostar.

Hade jag varit dig hade jag köpt Tamronet (och eventuellt ett vidvinkligare objektiv) och använt dessa till att börja med. Kanske finner du att Tamronet är fullt tillräckligt för dina behov vid porträtt (som jag förmodar att 50:an är tänkt för). Om Tamronet inte räcker kan du ju alltid införskaffa 50:an vid ett senare tillfälle.
 
forstheim skrev:
Jag tycker det verkar lite smått onödigt med 50:an faktiskt. Visserligen är denna förmodligen skarpare än Tamronet, men frågan är om det är värt pengarna som ändå 50:an kostar.

Håller med. Iof är 50/1,4:an inte bara skarpare utan ordentligt ljusstarkare också, men det är ändå rätt mycket pengar som ska ut. Varför inte välja en 50/1,8 om du absolut vill ha en 50mm? Svider inte lika mycket i plånkan, och om du sen vill ha en 50/1,4 lär du inte ha några problem med att kränga 1,8:an...
 
perfogelberg skrev;
"Jag tycker du ska packa ner ett par mackor och något varmt och dricka. Sen går du ut och använder det du har. Då kommer du upptäcka vad du saknar. Det finns oändligt många saker att köpa. Hade det funnits något universellt som passar alla skulle det vara mycket enklare att köpa utrustning."

Mycket bra förslag! 18-55:an som följer med kameran är ett bra objektiv som ger fina skarpa bilder. Plastig javisst och ljussvag men ändå bra rent optiskt. Zoomen funkar jättebra med 300:an!Du skall inte gå på skitsnacket varken om 300D eller "kitgluggen"!

Känner du att du vill komma lite längre så varför inte köpa en riktigt bra "begnagad" zoom?
Du får en 70-200/2,8L för runt 8-9 tusen pengar 0ch vips så har du täckning från 28mm till 320mm med "brännvinsförlängningen" - Och med mycket bra resultat dessutom! JANNE

Troligen blev det några myror till i huvudet av det här inlägget? Lycka till iaf! JANNE
 
perfogelberg skrev;
"Jag tycker du ska packa ner ett par mackor och något varmt och dricka. Sen går du ut och använder det du har. Då kommer du upptäcka vad du saknar. Det finns oändligt många saker att köpa. Hade det funnits något universellt som passar alla skulle det vara mycket enklare att köpa utrustning."

Mycket bra förslag! 18-55:an som följer med kameran är ett bra objektiv som ger fina skarpa bilder. Plastig javisst och ljussvag men ändå bra rent optiskt. Zoomen funkar jättebra med 300:an!Du skall inte gå på skitsnacket varken om 300D eller "kitgluggen"!

Känner du att du vill komma lite längre så varför inte köpa en riktigt bra "begnagad" zoom?
Du får en 70-200/2,8L för runt 8-9 tusen pengar 0ch vips så har du täckning från 28mm till 320mm med "brännvinsförlängningen" - Och med mycket bra resultat dessutom! JANNE

Troligen blev det några myror till i huvudet av det här inlägget? Lycka till iaf! JANNE
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.