Annons

Vad ska du investera i under året?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som ligger närmast just nu är ett nytt hus. Antingen 30D eller 5D. Om jag köper en 5D får jag byta ut mitt sigma 30 1.4 mot ett canon 35 1.4 eller 50 1.4. Annars är har jag bantat mitt kit. En normalzoom, en snabb glugg och ett macro klarar jag mig långt på.

A
 
En skrivare så klart!

Det verkar nästan som om jag är ensam om att investera i en riktigt bra fotoskrivare i den här tråden. Köpte en EPSON Stylus Photo R1800 A3+ skrivare för nån vecka sen och det är det roligaste jag gjort på ett bra tag. Att se bilder utskrivna i hög upplösning i A3 är faktiskt en helt annan grej än att se dem på bildskärm eller hemska tanke i ett bildspel på TV:n. Det är en helt annan grej att själv bestämma över hela processen från ax till limpa än att beställa kort från nån byrå. Förvånad över vilken otroligt bra bildkvalitet den nya generationens fotoskrivare ger. Nu har jag ganska lite att skylla på om mina bilder trots allt inte blir bra. Har ingen önskan att köpa nånting mer i fotoväg nu annat än färg och papper. I övrigt har jag nog vad jag behöver ett bra tag framöver.
 
Den där printern ser intresssant ut! Jag kommer nog att investera i en sådan senare i år eller troligen nästa år. I år har jag investerat i ett nikon 18-200 mm, nikon 12-24 mm, GPS-kablar, fjärrkabel, batterigrepp till D200:n osv. osv.
 
Macroglugg!

Macromacromacromacro..... Måste ha en macroglugg!

Kan bara inte bestämma mig för vilken, antingen sigma 105/2,8 eller tamron 90/2,8 till min Dynax 7D.

Har läst om de båda och det verkar vara en jämn kamp dem emellan.

Har väl allt det andra som jag behöver för att kunna leka med bilder hemma. Bra dator, Skärmkalibrerare, skrivare, hyffsad skärm, bra normalobjektiv, vidvinkel, telezoom (när den väl kommer från reparation i Japan).

Annars är det väl småprylar som minneskort, extra batterier och kanske ett vertikalgrepp som står på listan.

men framför allt macromacromacromacro.... helst innan våren slår ut på fullaste allvar eller innan sommaren tagit slut... Gäller bara att skramla pengar... =)

/
Petri
 
Joakim A skrev:
Vad har du för planer gällande investeringar i fotoprylar under året?

Investering: satsning av ekonomiskt värde med grundad förhoppning om framtida avkastning.

Kul att läsa om inköp av digitala hus i samma mening som investering... ;-) Iofs så behöver avkastningen inte vara ekonomisk, men ändå...
 
Det blir nog ett år utan

investeringar i år. Köpte ett digitalhus strax före jul. På sin höjd blir det kanske ett batterigrepp och lite fler CF-kort.

I övrigt har jag allting som jag "måste" ha. Investeringar från den här punkten handlar mer om att uppgradera, och det känns inte riktigt så prioriterat.

Visserligen hägrar drömmen om ett 17-40L/4 eller 50/1.4 till det, men det blr nog tidigast till nästa sommar, skulle jag tro.
 
Det har blivit en Canon 5D och en 50 1.4 och en lowe pro extreme traveller hard case hittills i år. Får se hur detta år kommer sluta :)

A
 
För mig blir det, om jag har tur med ekonomin:

Sigma 70-200/2,8
Nikkor 50/1,8D
Nikon SB-600

Möjligtvis Tamron 90/2,8, men det är verkligen längst ner på listan just nu.

Nåt vettigt stativ kan nog oxå slinka in nån gång.
 
Funderar på en epson 4990 för negativscanning
och ett Feisolstativ...

sen får det faan vara bra för ett tag
(eller kanske ett 150mm till bladaren samt en massa filter plus ett motljusskydd så klart)

BAW - fattig
 
Hoppas verkligen att jag snart kan slå till och köpa mig en dslr. Canon 350D med kitoptik, 50/1,8, Sigma 70-300 APO, Sigmablixt och så givetvis minneskort UV-filter etc. Förhoppningsvis blir det möjligt senast när jag får tillbaka skattepengar framemot sommaren. Hmmm... ett Feisolstativ kanske också kunde vara nåt... och ett makroobjektiv... en väska/ryggsäck.... polfilter... skärmkalibrator... fjärrutlösare... batterigrepp... Ojojoj! :-D

//Anders
 
Har redan investerat i en Nikon D200, Vertikalgrepp och sigma 14/2.8

Är sugen på en 85/1.8, 30/1.8 och 80-200/2.8

får se vad det blir.
 
Re: En skrivare så klart!

Sten-Åke Sändh skrev:
Det verkar nästan som om jag är ensam om att investera i en riktigt bra fotoskrivare i den här tråden. Köpte en EPSON Stylus Photo R1800 A3+ skrivare för nån vecka sen och det är det roligaste jag gjort på ett bra tag. Att se bilder utskrivna i hög upplösning i A3 är faktiskt en helt annan grej än att se dem på bildskärm eller hemska tanke i ett bildspel på TV:n. Det är en helt annan grej att själv bestämma över hela processen från ax till limpa än att beställa kort från nån byrå. Förvånad över vilken otroligt bra bildkvalitet den nya generationens fotoskrivare ger. Nu har jag ganska lite att skylla på om mina bilder trots allt inte blir bra. Har ingen önskan att köpa nånting mer i fotoväg nu annat än färg och papper. I övrigt har jag nog vad jag behöver ett bra tag framöver.

Du är inte ensam. Köpte en Epson Stylus Pro 4000 förra veckan. Kvaliten blir inte bättre än R1800 eller R 2400 men ända sedan jag slutade med kemi-mörkrum har jag längtat efter att kunna skriva ut stora bilder. Annars längtar jag mest efter att få mer tid att plåta. Så att man kan använda alla de där prylarna i fotoskåpet.
 
Till och börja med en D200, ett Sigma 18-50 2.8, ett nytt minneskort och en väska antar jag!

Sen finns det ju mycket man vill ha senare, men än så länge är året inte slut! Man kan ju alltid hoppas på ett 50mm 1.4, en Sb-800 och så klart vill man ha massa andra grejer också!
 
Jag kommer hålla ögonen på de nya ljusstarka 17-50/2,8 och 16-50/2,8 zoomarna från Tamron och Tokina.

Inte helt otänkbart att någon av dessa blir klassvinnare. (Canon och Nikon medräknade).

Letar fortfarande efter en lättbeggad 70-200/2,8 VR
 
Det vågar jag inte ens næmna;)

Hehe, Nej skæmt och sido. stæll samma fråga om ett år så skall jag avge ett mer spænnande svar.

Jag skal spara ihop ett større investeringskapital under ett drygt år nu. Brød och vatten... (kanske lite tonfisk ibland,,)

MVH Niclas,
 
Re: Re: En skrivare så klart!

Fredrikpersson skrev:
Du är inte ensam. Köpte en Epson Stylus Pro 4000 förra veckan. Kvaliten blir inte bättre än R1800 eller R 2400 men ända sedan jag slutade med kemi-mörkrum har jag längtat efter att kunna skriva ut stora bilder. Annars längtar jag mest efter att få mer tid att plåta. Så att man kan använda alla de där prylarna i fotoskåpet.

Tänkte väl det! Det där är en maffig skrivare. Skulle jag ha en sån fick jag byta skrivbord eller stämpa upp golvet. Den tar A2 eller hur?
 
Re: Re: Re: En skrivare så klart!

Sten-Åke Sändh skrev:
Tänkte väl det! Det där är en maffig skrivare. Skulle jag ha en sån fick jag byta skrivbord eller stämpa upp golvet. Den tar A2 eller hur?

Ja, den tar A2. Och är stor, tung och platskrävande. Fast jag tror nog att den måste betraktas som hyfsat kompakt med tanke på pappersstorleken.

Men utskriftsekonomin är MYCKET bättre än med de mindre skrivarna. 110ml patronerna kostar ca 700:-. Det ger ett literpris på 6300 kr. En 13 ml patron till R2400 kostar ca 140:-. Det ger ett literpris på 10800:-. Om man köper 220 ml patroner till EP 4000 blir ekonomin ytterligare förbättrad.

/f
 
Re: Re: Re: Re: En skrivare så klart!

Fredrikpersson skrev:
Ja, den tar A2. Och är stor, tung och platskrävande. Fast jag tror nog att den måste betraktas som hyfsat kompakt med tanke på pappersstorleken.

Men utskriftsekonomin är MYCKET bättre än med de mindre skrivarna. 110ml patronerna kostar ca 700:-. Det ger ett literpris på 6300 kr. En 13 ml patron till R2400 kostar ca 140:-. Det ger ett literpris på 10800:-. Om man köper 220 ml patroner till EP 4000 blir ekonomin ytterligare förbättrad.

/f
Det låter ju inte helt fel.Kollade lite på Ink Republic som tydligen säljer "Bulk ink system" till R800 och R1800 som skulle halvera kostnaderna och ge 1 dl kapacitet per färg, men jag känner nog att jag är tveksam till att labba med piratbläck. Inte bara för skrivarens skull men även för kvaliteten på utskrifterna och hållbarheten. Om alla skulle säga halleluja, så visst, men det finns alltför många vittnesmål om storstrul för att jag ska känna att jag ska hoppa på det tåget utan att det dokumenterat funkar. Jag håller mig nog till orginalgrejor tills jag vet mer. Hysteriska priser egentligen, men så blir det ju i tillverkarnas "skyddade verkstäder".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.