Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad salnas på 430EX
- Trådstartare Frolicc
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Vet inte vad du menar med "fast synk", men för övrigt känns det som om att det borde finnas ännu billigare alternativ som fixar det du vill ha gjort. Jag vet dock inte vilken, för jag har köpt blixtar som går att utnyttja fullt ut på kameran också.
Frolicc
Aktiv medlem
Tja, fast sync är i princip det enda jag bryr mig om. Alltså att kunna lösa ut blixten snabbare än blixtsync i manuellt läge. 430 har fast sync enligt manualen men fungerar det utan ttl mätning, alltså när jag ställer blixteffekt manuellt på blixten?
Jag har i dagsläget en Sigma DG Super som inte fungerar med TTL kabel eller TTL radiosändare. Däremot fungerar den på kameran med fast sync, stroboskop och annat jox.
Både sigman och billiga kina blixtar har jag för strobistfotande.
Vad jag vill ha är alltså en manuell blixt kapabel av fast sync då den sitter på en 15 m lång ttl kabel, typ. Är 430 rätt val?
Jag har i dagsläget en Sigma DG Super som inte fungerar med TTL kabel eller TTL radiosändare. Däremot fungerar den på kameran med fast sync, stroboskop och annat jox.
Både sigman och billiga kina blixtar har jag för strobistfotande.
Vad jag vill ha är alltså en manuell blixt kapabel av fast sync då den sitter på en 15 m lång ttl kabel, typ. Är 430 rätt val?
J O Härnström
Aktiv medlem
Det verkar som du rör ihop begreppen lite.
Synkronisering är synkronisering, det finns ingen "snabb sync"
Vad är det för en 15m TTL-kabel du har?
TTL-fungerar inte, ska heller inte göra.
Du behöver en E-TTL- kabel till blixten.
Sigmablixten klarar nog vad EX 430 gör och lite mer därtill.
MVH J O
Synkronisering är synkronisering, det finns ingen "snabb sync"
Vad är det för en 15m TTL-kabel du har?
TTL-fungerar inte, ska heller inte göra.
Du behöver en E-TTL- kabel till blixten.
Sigmablixten klarar nog vad EX 430 gör och lite mer därtill.
MVH J O
Frolicc
Aktiv medlem
Ibland känns det som ordmärkandet på fotosidan har gått till överdrivt. E-TTL2 heter det väl till och med.
Vad det officiella namnet är på fast sync? Canon kallar det för FP flash sync, alltså att blixten löses ut flera gånger för att hela bilden skall bli belyst. Jäkligt nice för att lätta upp skuggor så man fotar sport. Alltså finns det snabb sync vilket också min sigma klarar med galans.
Problemet är att enligt ungefär alla källor på nätet går sigmablixtarna EJ ihop med varken trådlösa E-TTL sändare eller E-TTL kablar. Varför vet jag inte, känns som det bara är en sladd men så är det tydligen.
Så visst, sigman har alla funktioner som Canons flaggskepp bland blixtar förutom att de bara funkar när blixten är monterad på kameran.
Så alltså, kan man ställa blixtstyrkan manuellt och exempelvis använda slutartiden 1/1000? (Nu skall det väl ändå inte gå att missförstå frågeställningen?)
Vad det officiella namnet är på fast sync? Canon kallar det för FP flash sync, alltså att blixten löses ut flera gånger för att hela bilden skall bli belyst. Jäkligt nice för att lätta upp skuggor så man fotar sport. Alltså finns det snabb sync vilket också min sigma klarar med galans.
Problemet är att enligt ungefär alla källor på nätet går sigmablixtarna EJ ihop med varken trådlösa E-TTL sändare eller E-TTL kablar. Varför vet jag inte, känns som det bara är en sladd men så är det tydligen.
Så visst, sigman har alla funktioner som Canons flaggskepp bland blixtar förutom att de bara funkar när blixten är monterad på kameran.
Så alltså, kan man ställa blixtstyrkan manuellt och exempelvis använda slutartiden 1/1000? (Nu skall det väl ändå inte gå att missförstå frågeställningen?)
Frolicc
Aktiv medlem
För att klargöra det ännu mer.
Min nuvarande setup är trådlösa kinasändare, kinablixtar plus en E-TTL Sigma. Kör mestadels strobist men fotar även en hel del sport där synctiden blir ett stort problem. Min sigma klarar att synca på alla tider, men har enbart vanliga kinasändare utan TTL så då funkar det ju inte.
Min framtida setup är att ha de nya svindyra Pocket Wizard med TTL. Känns som en stor utgift då jag inte riktigt vet om det är värt det så tänkte testa med en budgetversion först. Har beställt en e-bay ttl kabel och så får farsan skarva den med nätverkskabel enl. guider som finns på många ställen på nätet. Då har jag alltså lätt 10 meter kabel. Dock verkar det enligt alla källor på nätet som enbart Canons egna spedlights är kompatibla med långa sladdar. Sigman verkar iallafall inte fungerar annat än på huset. Därav mitt problem.
Och sen vore det såklart nice att få bekräftat att även en 430 EX kan lösas ut på mittkontakten och alltså kan integreras i strobistkitet.
Min nuvarande setup är trådlösa kinasändare, kinablixtar plus en E-TTL Sigma. Kör mestadels strobist men fotar även en hel del sport där synctiden blir ett stort problem. Min sigma klarar att synca på alla tider, men har enbart vanliga kinasändare utan TTL så då funkar det ju inte.
Min framtida setup är att ha de nya svindyra Pocket Wizard med TTL. Känns som en stor utgift då jag inte riktigt vet om det är värt det så tänkte testa med en budgetversion först. Har beställt en e-bay ttl kabel och så får farsan skarva den med nätverkskabel enl. guider som finns på många ställen på nätet. Då har jag alltså lätt 10 meter kabel. Dock verkar det enligt alla källor på nätet som enbart Canons egna spedlights är kompatibla med långa sladdar. Sigman verkar iallafall inte fungerar annat än på huset. Därav mitt problem.
Och sen vore det såklart nice att få bekräftat att även en 430 EX kan lösas ut på mittkontakten och alltså kan integreras i strobistkitet.
superboy77
Aktiv medlem
Ibland känns det som ordmärkandet på fotosidan har gått till överdrivt. E-TTL2 heter det väl till och med?
Nej, ETTL II, är förbättring av ETTL som är en förbättring av TTL. TTL står för through-the-lens metering. Och E står för Evaluative. Tillägget II (2) ger även avståndsbedömning till blixten för ännu säkrare exponering.
Det finns en poäng med att använda rätt begrepp för det blir så mycket lättare att förstå vad som menas. Annars får man ägna tid åt att fundera på vad som avses.
Fast sync som du refererar till antar jag att det är High Speed Sync, möjlighet att utlösa blixten vid högre slutartider än 1/250. 430EX har stöd för det.
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag har bytt ut mina Sigmablixtar mot en 430 EX och en 430 EXII.
(Sigmablixtarna synkar inte på EOS 7D) Däremot fungerar de utmärkt med E-TTL-kabel på kamerahus äldre än 7D.
430 EX har kort synktid "FP-blixt" som synkroniserar på alla slutartider.
Just nu ser jag stjärnor för jag utlöste blixtarna manuellt. Den andra blixten utlöstes via en fotocelladapter på blixtskon.
Så du kan nog lugnt köra på enligt dina planer.
MVH J O
(Sigmablixtarna synkar inte på EOS 7D) Däremot fungerar de utmärkt med E-TTL-kabel på kamerahus äldre än 7D.
430 EX har kort synktid "FP-blixt" som synkroniserar på alla slutartider.
Just nu ser jag stjärnor för jag utlöste blixtarna manuellt. Den andra blixten utlöstes via en fotocelladapter på blixtskon.
Så du kan nog lugnt köra på enligt dina planer.
MVH J O
Frolicc
Aktiv medlem
(superboy77); Men snälla, det känns verkligen som alla trådar på fotosidan helt spårat ur till något slags ordmärkeri på sista tiden. Eller så har jag haft oflyt med mina frågeställningar.
Jag vet mkt väl vad TTL står för och att det finns olika varianter. Kan vi inte nöja oss med att TTL i sammanhanget blixt är någon form av kommunikation mellan blixt och kamera. Det ger tillräckligt exakthet i denna tråd. Sen kan det heta A-TTL(som föresten kom före E-TTL), E-TTL eller E-TTL2.
Om man kallar det snabb sync, fast sync eller som det står i min manual till sigman, High speed focal plane flash sync, spelar det verkligen någon roll? Hur kan det gå att missförstå?
Om du läst vad jag skrev ovan är jag också på det klara med att 430:an stöder high speed, frågan är fortfarande: 1. Går det att köra på snabba tider och manuellt ställa blixteffekten utan inblandning av någon form av TTL ljusmätning.
2. Kan man lösa ut den på mittkontakten?
Jag vet mkt väl vad TTL står för och att det finns olika varianter. Kan vi inte nöja oss med att TTL i sammanhanget blixt är någon form av kommunikation mellan blixt och kamera. Det ger tillräckligt exakthet i denna tråd. Sen kan det heta A-TTL(som föresten kom före E-TTL), E-TTL eller E-TTL2.
Om man kallar det snabb sync, fast sync eller som det står i min manual till sigman, High speed focal plane flash sync, spelar det verkligen någon roll? Hur kan det gå att missförstå?
Om du läst vad jag skrev ovan är jag också på det klara med att 430:an stöder high speed, frågan är fortfarande: 1. Går det att köra på snabba tider och manuellt ställa blixteffekten utan inblandning av någon form av TTL ljusmätning.
sarnor
Avslutat medlemskap
1. Går det att köra på snabba tider och manuellt ställa blixteffekten utan inblandning av någon form av TTL ljusmätning.
Nej, manuellt kan du bara ställa effekten 1/64 - 1/1. Inte hur länge blixten skall brinna, kort slutartid kräver som bekant en lång brinntid (eg. flera korta blixtutlösningar).
Ja, det kan du.
Frolicc
Aktiv medlem
Tja, att man slår flera blixtar har jag aldrig upplevt som ett problem i praktiken så det är nog lugnt, det går ju att provocera fram negativa effekter men inget jag märkt av hittils. Så länge som man kan få till funktionen high speed sync och själv ratta effekten så är jag nöjd.
Blir till att beställa en sådan ikväll.
Blir till att beställa en sådan ikväll.
Nej, ETTL II, är förbättring av ETTL som är en förbättring av TTL. TTL står för through-the-lens metering. Och E står för Evaluative. Tillägget II (2) ger även avståndsbedömning till blixten för ännu säkrare exponering.
Nja.
Skillnaden mellan E-TTL och E-TTL II är att den ursprungliga varianten koncentrerar mätningen till vald fokuspunkt. I den nya varianten väljs de punkter som lyses upp när man jämför en mätning med och utan förblixt. Avståndsinfo kan ytterligare hjälpa till att räkna ut var motivet är någonstans, men då måste blixten riktas rakt fram och objektivet avge avståndsinfo.
et lättare att förstå vad som menas. Annars får man ägna tid åt att fundera på vad som avses.
Fast sync som du refererar till antar jag att det är High Speed Sync, möjlighet att utlösa blixten vid högre slutartider än 1/250. 430EX har stöd för det.
Canon använder olika begrepp för samma funktion. I reklamen står det HS (high speed sync), men i specarna kan det kallas FP Sync.