Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad säger upphovsrätten om musik i bildspel?
- Trådstartare mange78
- Start datum
gerhard
Aktiv medlem
Jag har också undrat över detta. Men jag tror att det är OK om du visar bildspel med musik för familjen och vänner. Men så fort du tar betalt för en visning offentligt så vill nog STIM ha sin del av kakan. Det är vad jag tror och misstänker, finns säkert någon här som vet mer säkert....
Mvh
Gerhard
Mvh
Gerhard
Maxell
Aktiv medlem
Gränsen går vid om verket görs tillgängligt så att vem som helst kan lyssna. Om man tar betalt eller ej saknar betydelse.
Kolla in STIMs hemsida. Där finns nog svar på alla era frågor.
mange78
Aktiv medlem
steelneck skrev:
Du kan vända på resonemanget rätt upp och ner så tror jag du kommer fram till svaret själv, ställ dig frågan: -Är det ok att välja och vraka bland andras bilder för att promota min musik?
Det är i grunden samma upphovsrätt som gäller för bilder som för musik.
Nja, är det verkligen samma sak. Det handlar ju inte i detta fall om att promota mitt bildspel. Således är det inte frågan om att ge ut något kommersiellt.
Du kan ju ha en fest för 100 pers och spela musik helt lagligt. Därför borde man väl även kunna ha musik till sina bilder och visa dem för en större folksamling? Eller?
mange78
Aktiv medlem
Maxell skrev:
Gränsen går vid om verket görs tillgängligt så att vem som helst kan lyssna. Om man tar betalt eller ej saknar betydelse.
Ok, så då gäller det här om en sluten krets. Verkar rimligt.
raderad12
Aktiv medlem
mange78 skrev:
Nja, är det verkligen samma sak. Det handlar ju inte i detta fall om att promota mitt bildspel. Således är det inte frågan om att ge ut något kommersiellt.
Du kan ju ha en fest för 100 pers och spela musik helt lagligt. Därför borde man väl även kunna ha musik till sina bilder och visa dem för en större folksamling? Eller?
"promota" var ett dåligt ordval.
Grunden är dock att det är samma upphovsrättslag som gäller, det finns inte olika upphovsrättslagar. Vissa små stycken, som inte har nån avgörande skillnad i stort, kan dock skilja lite beroende på "subject matter", i synnerhet inom vad som kan kallas "fair use".
Helt privat i den privata sfären så får du givetvis göra vad du vill med din egendom, man får givetvis spela sin favoritmusik på sin födelsedag med 100 inbjudna av släkt o vänner likaväl som att ha TVn på, det är ju ett slutet sällskap. Men skulle du festa på ett sätt så att allmänheten har tillträde så är du inte längre fri att göra som du vill, då kommer upphovsrätten med i bilden. En matvaruaffär kan t ex. inte spela musik hur som helst i högtalarna, lika lite som att publicera andras bilder på väggarna. Affärsinnehavaren kan dock skriva ut andras bilder på sin dator och klistra dem på sin egen vägg därhemma, det är ju hans privata sfär (det är här som det där om laglig förlaga kan bli så knepigt i den nya lagen - hur skall man säkert kunna veta vilket). Detta gäller givetvis även en hemsida som hela världen har tillgång till. Musiken till bilderna laddas ju då ned av varenda beökare.
Många verkar glömma bort att hindrande av nedladdning och publicering på Internet är en motsägelse i sig. Kan de höra musiken eller se bilden så har de fått en kopia av den, en kopia som din server delat ut. Datorkommunikation är ju inte fysiska prylar som skickas runt, det är bara information, oavsett om vi talar om att informationen representerar bilder, musik, text, datorprogram osv.., å för att få information till sig så måste man få en kopia av den. Jag kan inte ge dig en bild utan att du får en bild, lika lite som att du inte skulle kunna läsa detta om du inte fick en kopia av detta till din dator. Grundfrågan i den inledande postningen kan alltså kort omformuleras till: -Är det ok att ge bort kopior av andras musik till en folksamling? Detta är ju precis vad som händer om de kan höra musiken på nätet, de har fått en kopia.
Men helt privat så är det helt ok, t ex. om jag sänder över en kopia av något till min sons dator i rummet intill, eller att jag kopierar till kasett eller CD å spelar i min bil.
Maxell
Aktiv medlem
mange78 skrev:
...
Klipp från Stims hemsida
Fråga:
Vad menas med offentligt framförande?
Svar: Begreppet finns i upphovsrättslagen och beskriver att musiken görs tillgänglig så att i princip vem som helst kan lyssna. Begreppet täcker även framföranden i vissa slutna kretsar t ex för anställda i ett företag (med minst 40 anställda enligt Stims praxis) eller spridning av musik i ett kabelnät (som, enligt Stims praxis, skall omfatta minst 25 hushåll). Det är ingen skillnad om musiken spelas levande eller kommer från t ex radio, tv, cd mm.
Har man fest för 100 personer så är det ett offentligt framförande enligt Stims praxis.
mange78
Aktiv medlem
Maxell skrev:
Klipp från Stims hemsida
Fråga:
Vad menas med offentligt framförande?
Svar: Begreppet finns i upphovsrättslagen och beskriver att musiken görs tillgänglig så att i princip vem som helst kan lyssna. Begreppet täcker även framföranden i vissa slutna kretsar t ex för anställda i ett företag (med minst 40 anställda enligt Stims praxis) eller spridning av musik i ett kabelnät (som, enligt Stims praxis, skall omfatta minst 25 hushåll). Det är ingen skillnad om musiken spelas levande eller kommer från t ex radio, tv, cd mm.
Har man fest för 100 personer så är det ett offentligt framförande enligt Stims praxis.
Låter inte rimligt. Att 40 personer skulle vara någon slags gräns, i sådana fall skulle i princip varenda bröllop, 50-års fest eller liknande bryta mot lagen. Det står ju "vissa slutna kretsar" och refereras till företag.
christian veltman
Aktiv medlem
En viktig detalj ni glömt är...
För att använda musik i tex bildspel behöver du upphovsmannens tillstånd. Du får inte använda
musik hur som helst i vilken produktion som helst.
Mao, först behöver du tillståndet från upphovsman/kompositör/artist sedan rapporterar du till STIM.
Det finns så kallad friköpt musik som du får använda utan speciellt tillstånd däremot ska användandet rapporteras till förlaget.
Att ladda ned eller kopiera musik från CD
och använda i bildspel på din hemsida är inte
lagligt alls. Lika lite som det är ok att jag använder dina bilder till min musik på min hemsida utan tillstånd *s*.
Mvh
Christian V
STIM ansluten upphovsman
För att använda musik i tex bildspel behöver du upphovsmannens tillstånd. Du får inte använda
Mao, först behöver du tillståndet från upphovsman/kompositör/artist sedan rapporterar du till STIM.
Det finns så kallad friköpt musik som du får använda utan speciellt tillstånd däremot ska användandet rapporteras till förlaget.
lagligt alls. Lika lite som det är ok att jag använder dina bilder till min musik på min hemsida utan tillstånd *s*.
Mvh
Christian V
STIM ansluten upphovsman
lintrik [E.F.S]
Aktiv medlem
Hej!
en liten fråga.
På sidor där dom säljer musik på internet "typ cdon" kan man få lyssna ett par sekunder på var låt. har dom något speciellt avtall eller får alla göra så? isåfall kan man göra en mix av många låtar.
skulle jag själv gissa så tror jag inte man får göra så som privatperson. men det skulle vara kul att veta om det är okej att använda typ 20 sekunder av en låt.
en liten fråga.
På sidor där dom säljer musik på internet "typ cdon" kan man få lyssna ett par sekunder på var låt. har dom något speciellt avtall eller får alla göra så? isåfall kan man göra en mix av många låtar.
skulle jag själv gissa så tror jag inte man får göra så som privatperson. men det skulle vara kul att veta om det är okej att använda typ 20 sekunder av en låt.
Skurmedel
Aktiv medlem
lintrik [E.F.S] skrev:
Hej!
en liten fråga.
Jag tror man får bidra med korta snuttar, typ som korta filmklipp utan att få smisk.
christian veltman
Aktiv medlem
Det är inte OK att "låna" ens 20sekunder.
Det skulle innebära att många musikvinjetter till TV program skulle vara "fria" vilket de självklart inte är.
Det finns många rykten och skönor om musik och användande...
En myntades av Martin Jung. Många tror idag att det är OK att stjäla 4 takter.....inte heller sant *s*.
Lika lite OK med musiksnuttar är det att använda utsnitt av andras fotografier ;-)
Christian
Det skulle innebära att många musikvinjetter till TV program skulle vara "fria" vilket de självklart inte är.
Det finns många rykten och skönor om musik och användande...
En myntades av Martin Jung. Många tror idag att det är OK att stjäla 4 takter.....inte heller sant *s*.
Lika lite OK med musiksnuttar är det att använda utsnitt av andras fotografier ;-)
Christian
Maxell
Aktiv medlem
Det var min tolkning i all hast... men har du synpunkter eller frågor så tror jag att Stim gärna hjälper dig. Jag är lekman i det här sammanhanget.mange78 skrev:
Låter inte rimligt. Att 40 personer skulle vara någon slags gräns, i sådana fall skulle i princip varenda bröllop, 50-års fest eller liknande bryta mot lagen. Det står ju "vissa slutna kretsar" och refereras till företag.
aceeo
Aktiv medlem
lintrik [E.F.S] skrev:
Hej!
en liten fråga.
Dom betalar givetvis pengar till STIM för detta.
Något jag däremot tycker är otroligt konstigt, just när man ändå nämner STIM är att man betalar STIM avgift om man tex spelar radio i offentlig miljö. Detta trots att radioprgrammet i sig betalar STIM avgift, och att man dessutom betalar TV-licens för att få lyssna på prorammet. Måste vart en svensk skattejurist som kommit på det, låt oss ta betalt tre gånger...
// Anders
aceeo
Aktiv medlem
christian veltman skrev:
Däremot kan du ha en CD-spelare bredvid som spelar upp precis samma musik...... givetvis gäller STIM-pengar fortfarande
// Anders
mange78
Aktiv medlem
christian veltman skrev:
Mvh
Christian V
STIM ansluten upphovsman
Det här är väl i sådana fall om man använder bildspelet offentligt. Du får ju fortfarande kopiera musik från cd för privarbruk ex. Och för det behöver man varken upphovsmannens tillstånd eller anmälan till STIM.
KevlarGurra
Aktiv medlem
Får man använda t ex textrader ur låtar i bildspel...typ som illustrationstext alltså? Eller är det samma regler som när det gäller musik?