Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger ni om Canon 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannyboy97

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en canon 50D. Jag håller på mycket med naturfotografering, både landskap och djur...dock ej så mycket fåglar. Jag skulle gärna vilja veta hur andra som använt kameran tycker. Vad som är bra och vad som är dåligt.

mvh
Daniel
www.shootingwildlife.com
 
Den är bra, rejäl, har fin sökare, bra bildskärm, strålande af, hyggliga brusprestanda och är rapp. Kort sagt en väldigt bra kamera. Personligen anser jag inte att den är värd prisskillanden mellan 40D, då det egentligen bara är bildskärmen som är bättre på 50D i jämnförelsen, men det är personliga preferenser - 50D är en strålande bra kamera vars främsta styrkor är AF, rapphet, rejäl samt en mycket bra bildskärm för de som gillar sådant.
 
Håller med bengt i det han säger angående kameran men vi är inte överens om prisskillnaden mellan 40 o 50s då jag tycker den är rätt okej

Ja kommer troligen köpa 50d då jag personligen tycker att dom ca 2200kr är värda att lägga ut för att få en 50d isf en 40d.. skärmen är ju underbar på 50d och det är väll det man i första fall tänker på..

Mänaga säger att skärman på 40d är tillräckligt bra men jag ställer mig inte i den skaran. sen att man kan finjustera objektivena samt en bra live wiew gör helt klart att jag väljer en 50d
 
bildmässigt presterar dom ungefär lika bra men skärmen på 40d är under all kritik medans den på 50d är ruskigt bra.

Jag kunde i princip aldrig se om bilderna jag tog var skarpa bara genom att titta på display på 40d medan jag kan det på 50d då den är knivskarp.

Annars är båda kamerorna gedigna och har snabb focus samt mkt bra serietagning och till det jag själv mest fotar (fåglar samt natur) så passar bägge utmärkt
 
Gillar min 50D skarpt då jag kör mkt motorsport, men om det är natur du kör så kanske du inte behöver den snabba serietagningen om du nu inte fotar fåglar också. Displayen är underbar & är glad att jag valde 50D framför 40D även om 40D anses ha bättre brusegenskaper. Hur är ev en 5D som naturkamera någon som vet om det kanske skulle vara ett alternativ om man klarar sig utan den snabba serietagningen?
 
Jätte kul att ni kommer med så bra feedback... Det lutar nog åt att det blir en 50D och inte en 40D. Vill gärna ha live view eftersom jag ofta har jobbiga vinklar och positioner när jag fotar. Men om ni har mer att tilläga så är jag bara glad...:D
 
50D har flera focuserings alternativ.. och med skärman på 50d kan man äntligen se ordentligt.. Äntligen känns det som om man kan ha användning av live view funktinonen
 
Både 40D och 50D har Live View. Men 50D har en mer utvecklad sådan med kontrastläge och lite andra finesser.
 
Ja kommer troligen köpa 50d då jag personligen tycker att dom ca 2200kr är värda att lägga ut för att få en 50d isf en 40d.. skärmen är ju underbar på 50d och det är väll det man i första fall tänker på..

en 40d går för 7000:- ny. Så skillnaden är ca 4000:- som du kan använda för att köpa fin optik.

/E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.