Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger Ni om årets största fototävling i Göteborg, Gubbar och Tanter??

Produkter
(logga in för att koppla)
Aha, det var ett vettigt skäl för enlighet som jag inte hade tänkt på! Då tycker jag att det är 2:3 som ska gälla, som det var sagt från början. Det får helt enkelt bli en utmaning att tänka "avlångt" för oss med kompakter. Eller att vara lite kreativ i redigeringen. Är det tillåtet att t ex slå ihop två bilder till en?

ok, nu bestämmer vi att 24x36 är formatet.

Jag lägger inga värderingar i redigeringsarbetet. Det är bilder vi arbetar med, således konst. Utan att säga mer så får ni helt enkelt själva avgöra vad som är acceptabelt.

Konsulterar Almanacksförlagets almanacka för några intressanta tider:
Vid Göteborgs horisont:
1 sept, solnedgång kl. 20.09
2 sept, soluppgång kl. 06.16 (jäsp...)

Det här kommer att bli superkul!

Kalle_B skrev:
ok, nu bestämmer vi att 24x36 är formatet.

Jag lägger inga värderingar i redigeringsarbetet. Det är bilder vi arbetar med, således konst. Utan att säga mer så får ni helt enkelt själva avgöra vad som är acceptabelt.
Ok, hjälp mig nu...
Med min 350D behöver (får) jag alltså inte beskära något utan måste behålla höjd och bredd-formatet som det är? Låter helt ok i mina öron.
Nästa fråga är det här med redigering, det är alltså ok att t.ex. ta två bilder och slå ihop dem för bättre kontrast? Inte för att jag vet hur man gör men jag tycker det är viktigt att ha klara regler. Får man klona bort störande grenar och liknande? Kanske ölande kompisar med, hehe...
Hoppas jag inte är jobbig nu men det är nog viktigt med klara regler så ingen blir anklagad för fusk (haha, jag skrev fuck först, sorry) när det handlar om så stora prispengar.

Eftersom det inte handlar om dokumenterande fotografering av en händelse så finns därför inget krav på att sanningshalten i innehållet är 100%

Vill ni fotografera en klippa och sedan klona bort all omgivning runt klippan och sedan göra den knall rosa så får ni givetvis göra det. Att sätta gränser eller förbud man inte kan kontrollera är också ganska meningslöst så jag anser att ni får efter bästa förmåga redigera bilderna precis hur ni vill.
Men vi kan säga som så att ni får INTE tillföra någonting till bilden som ni inte har fotograferat på plats och som inte finns på bilden.

Alltså. Ni får inte maska ur en vitsippa och plasera den på en sanddyn från Namibia med en bakgrund från Kanadas brinnande lönnskogar i höstefärger.

Men jag bör tillägga att är man inte jävligt duktig på redigering så syns det oftast och jag vet inte hur dom ska rösta kommer reagera.. det är ju inte bara folket som deltar som kommer rösta.. det kommer vara fritt från hela Fotosidan ...

Kungen har talat, bra att det är klara regler!
Jag tar också med mig ett tält, kan tänka mig att man får plats två i det om man är kär, annars är det nog ett enmanstält. Jag kommer förmodligen som en hyperstressad halvt utbränd helt slut fotograf så denna helgen behövs verkligen! Hoppas vädret bestämmer sig för att bli bra, annars vet jag vem jag ska skälla på... Att dansa fel dans inför vädergudarna är inte bra...
/edit
Alltså, jag är inte fotograf till yrket om nu någon trodde det...

Ja vill inte verka lat nu :p

Men kan någon komma med en sammanfattning av dom 49 (!) sdorna i den här tråden. Finns det något datum? Intresset från folk? Plats? etc...

Ellix skrev:
Konsulterar Almanacksförlagets almanacka för några intressanta tider:
Vid Göteborgs horisont:
1 sept, solnedgång kl. 20.09
2 sept, soluppgång kl. 06.16 (jäsp...)

Det här kommer att bli superkul!

Men om vädret är kasst blir det knappast några solnedgångs- eller soluppgångsbilder. Stryker vi den kategorin då, Kalle?

d-play skrev:
Men om vädret är kasst blir det knappast några solnedgångs- eller soluppgångsbilder. Stryker vi den kategorin då, Kalle?

Ja det visar sig.. är det runga moln både morgon och kväll så blir vi nog tvugna att stryka det...

Men tro inte at du kan sova uta på morgonen om du har missat solnedgången... för du får nog gå ut och spana efter soluppgång trots allt...

Enbart om det är tekniskt omöjligt att fånga dessa strålar som det stryks.

McLinks skrev:
Ja vill inte verka lat nu :p

Men kan någon komma med en sammanfattning av dom 49 (!) sdorna i den här tråden. Finns det något datum? Intresset från folk? Plats? etc...

Sammandrag:

20 personer är klara.
Det hela äger rum imorgon kl 19:00 och 24h framåt.

ca: 2-3 platser finns kvar om man verkligen är KLAR. kostar 100:-

Mer information: www.temp.bexelius.biz

Kalle!

Jag har varit uppe vid den kommande brottsplatsen.. och inga grillgaller finns.. däremot insåg jag att det faktiskt finns då bra grillplatser alldeles bredvid varann..dels den jag fotografera och dels en med stora stenar runt.

Dom är däremot rejäla grillplatser, så hoppas du har ett stort grillgaller.

Så har jag införskaffat en rulle soppåsar, så vi kan städa ordentligt efter oss..

Jag kollade också och ikväll kl 18.00 var fortfarande toaletterna som hör till badplatsen olåsta.

Sedan tar jag med mig en burk med pulverkaffe, senap och ketchup.. De som vill ha kaffe under träffen, kan ta av mitt pulver.. känns lite onödigt att släpa på en massa kaffe. Likadant med senapen och ketchupen, den bjuder jag också på tills den är slut.

*wow* 25 timmar kvar nu

Så jag hade lite små hokus pokus grejer för mig och bad till högre makter och viskade lite till han där nere också.. att vi skulle slippa regn o rusk.

Strålande arbete av både Kalle, Agnetha och ni andra!

Jag återkommer ikväll med beslut fall jag ska med eller inte.

Senast ändrad:
Kalle_B skrev:
Ja det visar sig.. är det runga moln både morgon och kväll så blir vi nog tvugna att stryka det...

Men tro inte at du kan sova uta på morgonen om du har missat solnedgången... för du får nog gå ut och spana efter soluppgång trots allt...

Enbart om det är tekniskt omöjligt att fånga dessa strålar som det stryks.
Nu kommer det givetvis att vara strålande solsken både i morgon och på lördag men OM det skulle bli molnigt kan man väl ändra soluppgång/nedgång till skymnings- eller gryningsbild i stället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar