Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad säger ni? (köpråd)

Produkter
(logga in för att koppla)

Pedgren

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en begagnad Eos 10d med ett ef 28-105 3.5-4.5 objektiv. jag vill nu köpa på mig ett eller fler bra objektiv. Dom alternativ jag funderat på är (då min ekonomi är begränsad) följande "paket".

Canon Zoom Telephoto EF 70-200mm f/2.8L USM med en 1.4x extension

Eller...

hoppa ner lite i kvalité och köpa ett Canon Zoom Telephoto EF 70-200mm f/4.0L USM för att också få råd med ett Canon Zoom Super Wide Angle EF 17-40mm f/4L USM

Frågan är ju vad som kommer sitta mest på kameran? Jag förstår att smaken är delad men jag är ändå intresserad av vad ni med större erfarenhet än mig tycker.

Mvh Peter
 
Hej

Vad har du för fotomotiv?


70-200mm f/4 är ju inte av sämre kvalite, väldigt bra glugg för en bättre peng.


MVH

Omar
 
Mest mäniskor, porträtt och familjesituationer, men även natur.
 
Senast ändrad:
Om du känner att du inte har behov av största bländaren (för själva bilden, eller för fokuseringen) hos 70-200mm f/2.8L så bör du överväga ett 70-200mm f/4.0L. Objektiven är båda av samma höga kvalitet, men med f/4.0 spar du såväl pengar som mjölksyra i armarna. Om du ska kånka länge på objektivet eller fota i jobbiga ställningar lär du märka skillnaden. Det kan rent av bli så att du skakar bort det extra bländarsteget. Själv kör jag med ett 70-200mm f/2.8L IS USM, och det är *tungt* efter ett tag. Jag önskar att det hade funnits ett 70-200mm f/4L IS USM

Angånde telekonverter så gäller det att tänka till och känna efter. Jag köpte en 1.4x-konverter eftersom skärpan inte försämras nämnvärt tillsammans med den jättefina telezoomen. Man vill ju inte gärna spoliera kvaliteten hos sin jätteinvestering. Det visar sig dock att jag använder konvertern ganska sparsamt, men när jag gör det är det i situationer där jag behöver ta i ända från tåspetsarna för att nå fram till motivet. Jag borde nog ha köpt en 2x-konverter istället, trots lite skärpeförlust.

Fast gräset är alltid grönare på andra sidan.

/Thomas
 
Det känns intressant att störa så lite som möjligt i vissa situationer och då hjälper det med ordentligt objektiv ju.
 
jag har paketet som du skriver som nummer två, dvs 70-200mm f/4.0L och Canon EF 17-40mm f/4L USM. Det funkar utmärkt att fota de situationer du skrev att du fotar mest. En extern blixt till detta samt ett makro-objektiv är vad jag skall köpa till, sen anser jag det som en mycket bra kameraväska för en vanlig glad amatör som vill utvecklas.

Mitt 17-40 köpte jag nyligen och det är ju det objektivet som känns mest användbart när man ska fota familjen hemma osv.

Båda dessa objektiv tycker jag ger grymma resultat för en billig peng. Som hus har jag ett 350D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.