Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad passar att fotografera med 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
klyscha skrev:
Andreas - när det gäller t.ex Cartier-Bresson anser jag vara ett klart fall av kejsarens nya kläder.

=)

Anders.
Varför detta korståg mot normalen?
Det är en utmanande brännvidd att behärska. Du skulle kanske ta och prova? Har du ens provat?
 
Highweiss skrev:
Alla har väl rätt till sin åsikt. Och det gäller också åsikter som går emot den allmänna uppfattningen. Dessvärre är det mer sällan som sådana åsikter vinner mark. I de flesta fall bevisar dom bara okunskap. Cartier-Bresson och hans meriter behöver knappast introduceras närmare här - är däremot intresserad av hur han blir "ett klart fall av kejsarens nya kläder"...?

EDIT: ?

I min mening är de foto som länkades
till mediokra som bäst. Subjektiv smak eller okunskap? Vem kan bestämma?

Okker - Det var inte meningen att det skulle bli ett korståg. Jag har ett Nikkor 50mm och har som jag tidigare nämnde frustrerats av hur oanvändbart jag upplevt att det är för att få intressanta kompositioner. Antingen får man med för lite eller så får man med för mycket.
Anledningen till att det blev ett "korståg" var åsikten som framkom att 50m var det enda som dög i stort sett.
 
klyscha skrev:
I min mening är de foto som länkades
till mediokra som bäst. Subjektiv smak eller okunskap? Vem kan bestämma?

Jag antar att du är medveten om att du just sparkat en av de mest betydelsefulla fotograferna någonsin hårt hårt rakt i skrevet? Ouch. Det torde ge ett svar på din fråga.
 
Eklund - 50:an är helt klart utmanande men en brännvidd som du kan göra otroligt mycket med om du ger den en ärlig chans och är medveten om dess styrkor och svagheter.
Men det finns ju flera brännvidder som tex 24:an, 35:an , 105:an. Eller mellanformatets 40, 60, 150. Eller storformatets 75, 90 och 210mm.


Hur mycket har du fotat med 50:an? Har du prövat att bara använda 50:an under en tid, säg att du bara använder 50mm under en månad tex..
 
Man får göra sig besväret att analysera hans bilder

klyscha skrev:
I min mening är de foto som länkades
till mediokra som bäst. Subjektiv smak eller okunskap? Vem kan bestämma?

Allting måste ses i sin tid. När Bresson-Cartier kom med sina bilder, så var det ett nytt sätt att fotografera som sedan kopierades av andra fotografer. Man måste ta sig tid att studera hans bilder och de kommer inte till sin fulla rätt på en datorskärm. Jag har sett en hel utställning på Louisana i Danmark. Ser man många av hans bilder samtidigt, då ser man också den "röda tråden", till exempel att finnas på plats, att se situationen och att trycka av i exakt rätt ögonblick.
Pröva att gå ut i gatuvimlet med Din 50:a, så skall Du se hur svårt det är att uppfatta och tillvarata det exakt rätta ögonblicket.
 
Senast ändrad:
Johan Okker skrev:


Hur mycket har du fotat med 50:an? Har du prövat att bara använda 50:an under en tid, säg att du bara använder 50mm under en månad tex..


Har inte försökt så mycket. Det känns som att man blir så begränsad vid val av motiv. Man får ta det som passar just den brännvidden liksom.
Med en zoom kan jag välja vilket motiv jag vill (inom rimliga gränser) och få en lämplig komposition. Men jag kanske borde vara ihärdigare.
 
en 50mm kan man använda till allt. precis som med alla andra brännvidder med lite fantasi och i vissa fall bök.
sen om man gillar det är bara smaken som styr.

personligen har jag tröttnat rejält på min 50mm då den var det enda objektiv jag hade i 8 år.
nu plåtar jag hellre med allt annat än 50mm.
 
klyscha skrev:
Har inte försökt så mycket. Det känns som att man blir så begränsad vid val av motiv. Man får ta det som passar just den brännvidden liksom.
Med en zoom kan jag välja vilket motiv jag vill (inom rimliga gränser) och få en lämplig komposition. Men jag kanske borde vara ihärdigare.

Om inte annat som ett led i att utveckla ditt eget fotograferande.
Om du har levt under begränsningar en tid märker du också tydligt vad du saknar och vad du kanske måste skära/prioritera för att ta bilden.

Men jag hör alltså inte till dem som anser att 50mm är allenarådande..men den funkar till mycket!

Har du tillgång till två kamerahus?
Isf kör ett hus med bara 50mm och se till att du tar en bild varje dag under någon/några månaders tid. Helst på ett förbestämt tema. När du sedan lägger fram råkopiorna bör du under tidens gång se en förändring i hur du behärskar brännvidden.
 
Ett extremexempel (verkar populärt på fs):

Hur tar du en närbild (med närbild menar jag här att månen fyller fotot) av månen med 50mm?
 
klyscha skrev:
Ett extremexempel (verkar populärt på fs):

Hur tar du en närbild (med närbild menar jag här att månen fyller fotot) av månen med 50mm?

Ett nonsensexempel. Vad ville du bevisa med det? Att en normal inte duger för att du inte kan fylla sökarbilden med mångubben?
Vill jag fotografera astronomi använder jag erforderlig stjärnkikare/motsv.
 
Det duger ju till allt skriver Christel?

Ett annat exempel:

Hur får du med bara huvudet och bollen på fotbollspelaren som precis nickar ett mål?

Hur får du med hela Golden Gate-bron från kort avstånd?
 
klyscha skrev:
Det duger ju till allt skriver Christel?

Ja det duger till mycket. När du som fotograf har lärt dig jobba med det.


klyscha skrev:

Hur får du med bara huvudet och bollen på fotbollspelaren som precis nickar ett mål?

Köper en Nikkor 500/4,0 D II IF-ED för drygt 100'000kr och ser glad ut.
Alternativt frågar mig om jag verkligen behöver illustrera fotbollsmatchen med en sådan dussinbild.

klyscha skrev:

Hur får du med hela Golden Gate-bron från kort avstånd?

Byter objektiv till min 24/2,8
Alternativt frågar mig om jag verkligen behöver ha med hela bron?
 

Köper en Nikkor 500/4,0 D II IF-ED för drygt 100'000kr och ser glad ut.
Alternativt frågar mig om jag verkligen behöver illustrera fotbollsmatchen med en sådan dussinbild.

Det kan du ju inte göra? Diskussionen handlar ju om att 50 mm funkar till allt? Ditt alternativ var väl heller knappast ett seriöst argument?


Byter objektiv till min 24/2,8
Alternativt frågar mig om jag verkligen behöver ha med hela bron?

Se ovan.
 
klyscha skrev:
Det duger ju till allt skriver Christel?

det var värst vicken bokstavstolkare du är.
du kan ju visst plåta månen med 50mm.
men du kan förstås inte fylla hela bildytan på filmrutan/sensorn med den, ståendes på jorden.
men det går ändå precis lika bra att plåta månen med 50mm för det.

om du inte har råd att fixa andra brännvidder kan du ju alltid köpa dig mellanringar och konverters.
 
Senast ändrad:
klyscha skrev:
Det duger ju till allt skriver Christel?

Ett annat exempel:

Hur får du med bara huvudet och bollen på fotbollspelaren som precis nickar ett mål?

Hur får du med hela Golden Gate-bron från kort avstånd?

Christel menar förstås att den duger till alla sorters motiv, till allmänfotografering,men om Du vill ha en speciell storlek på något i bilden, ja, då måste Du välja ett passande objektiv eller också använda fötterna - om det går.
 
Wolfgang skrev:
Christel menar förstås att den duger till alla sorters motiv, till allmänfotografering,men om Du vill ha en speciell storlek på något i bilden, ja, då måste Du välja ett passande objektiv eller också använda fötterna - om det går.


Vill man inte alltid ha en speciell storlek på något i bilden?
 
Detta är ju pudelns kärna i diskussionen

Johan Okker skrev:


.... frågar mig om jag verkligen behöver ha med hela bron?

En bra fotograf använder vad han/hon har och anpassar bildkompositionen efter utrustningen.
En del av bron kan vara en bättre variant än hela. I alla fall skolar man sin kreativitet och flexibilitet, när utrustningen är begränsad.
Man tvingas att se nya fotovinklar som man troligen hade varit blind för med väskan fulla av objektiv. Man hade kanske zoomat istället för att prova olika fasta perspektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.