Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad menas med:

Produkter
(logga in för att koppla)

t-quick

Aktiv medlem
(baserat på tumreglen att man bör ha 1/brännvidden i slutartid).?

saxat ifrån cyberphotos fest av canon 70-200 4l is ums

att man måste handhållet ha kortare slutartid än en 200-dels sekund om bränvidden är 200 mm, 300-dels sekund om bränvidden är 300 mm osv.

Detta för att undvika skakningsoskärpa

detta är en simpel tumregel (dock effektiv) och alla människor skakar ju givetvis olika mycket.

Glöm inte att tänka på om du ska delförstora mycket krävs snabbare tider. Kör du med 1.6x corp är det en delförstorning bara det. 200 x 1.6 = 320. 1/320s. Och förstorar du den till 100% på skärmen delförstorar du ytterligare 3ggr...

Således för riktigt skarpa kort försök med 1/1000s. Sätt kameran i Tv läge och ställ in 1/1000s och låt kameran bestämma bländare.

Detta är bara "tumregler" med tiden blir du stadigare och mer erfaren och kan kanske tumma lite på reglerna. Prova själv.

Det låter ganska orimligt att man måste räkna med den fiktiva brännviddsförlängningen till regeln.
Man kan ju säga att bilden är ett utsnitt av en bild i fullformat.
Skulle regeln 1,6* tillämpas borde det ju också innebära att skakningsoskärpan är större i mitten än ute i kanterna på en bild tagen med en 5D tex.

200mm exempelvis borde ju vara detsamma oavsett om det är en fullformatskamera eller Apc-s.
Även risken för skakningsoskärpa.

sundis73 skrev:
Det låter ganska orimligt att man måste räkna med den fiktiva brännviddsförlängningen till regeln.
Man kan ju säga att bilden är ett utsnitt av en bild i fullformat.
Skulle regeln 1,6* tillämpas borde det ju också innebära att skakningsoskärpan är större i mitten än ute i kanterna på en bild tagen med en 5D tex.

200mm exempelvis borde ju vara detsamma oavsett om det är en fullformatskamera eller Apc-s.
Även risken för skakningsoskärpa.
Om du avser att göra 1,6 ggr MINDRE bilder som betraktas på samma avstånd så blir det naturligtvis så, men mer realistiskt är att jämföra lika stora bilder och då måste ju den mindre sensorn förstoras upp 60 % mer och då syns också skakningsoskärpan tydligare.

Pupillen skrev:
Om du avser att göra 1,6 ggr MINDRE bilder som betraktas på samma avstånd så blir det naturligtvis så, men mer realistiskt är att jämföra lika stora bilder och då måste ju den mindre sensorn förstoras upp 60 % mer och då syns också skakningsoskärpan tydligare.

Om jag vill göra förstoringar så är det ju klart att en något för lång tid får även den minsta skakningsoskärpan att synas.
Men "regeln" vid normalfotografering att ha minst 1 gånger brännvidden borde ju gälla detsamma oavsett om det är fullformat eller aps-sensor.

Om jag tar en bild med en 5D och beskär den till 1,6 crop så blir ju inte skakningsoskärpan tydligare eller större på det jag behåller.

Så tolkar jag det eftersom aps bara är ett utsnitt av en full bildyta.

Rätta mig om jag tänker fel.

sundis73 skrev:
Om jag tar en bild med en 5D och beskär den till 1,6 crop så blir ju inte skakningsoskärpan tydligare eller större på det jag behåller.

Då har du ju en bild som är beskuren = motivet beskuret. Du komponerar väl inte bilderna olika beroende på sensorstorlek?

Ta en bild FF, gör två kopior 10x15cm där du beskär den ena 1,6 till 6,25x9,38cm och sedan förstora upp den beskurna 1,6ggr till 10x15.

Eller så här:
Har du en sensor som är 22mm bred, så behöver det förstoras 6,8 gånger för att bli till en 15cm bred bild. Har du en sensor som är 36mm bred så behöver det bara förstoras 4,2 gånger för en 15cm bred bild.

Det blir ännu tydligare om man jämför med mellanformat som har 6cm bred film, då behövs bara en förstoring på 2,5 gånger för att få en 15cm bild. På en mellanformatare gäller givetvis inte tumregeln, där 80mm brukar ses som "normalobjektiv", där talar man snarare om halva brännvidden som "säker" slutartid.

Senast ändrad:
Makten skrev:
Tänk bildvinkel istället. Brännvidder är helt ointressanta i sammanhanget.

Det svåra är att applicera en tumregel på bildvinkel. :)

Räknar man med corp-faktorn så blir det riktigt. Tänk dig en superzoomkamera som har ca 7-70mm brännvidd (motsv. 35-350) inte kan du ta skarpa bilder på 1/70s med en sådan på 70mm!

Testa själv ta en bild på ett motiv med 200mm på 1/320s. Byt sedan till 28mm och 1/28s och delförstora till 200mm. Testa slutligen 28mm och 1/320s. OBS! Ändra inte motiv eller AVSTÅND till motiv!

Slutligen: Graden av delförstorning spelar i allra högsta grad in på "tumregeln"!

Ska försöka få in det tänket och bort med mitt gamla. ;-)

Har ju sett skakningsoskärpan relaterad till brännvidden och den är ju densamma oavsett om det är aps eller fullformat.
Trodde inte att man skulle räkna med crop eftersom den bara är fiktiv.

Alltid lär man sig något nytt. :)

s60761 skrev:
Det svåra är att applicera en tumregel på bildvinkel. :)
Ja, men jag menade för dem som inte förstår att cropfaktorn spelar in. Det blir ju samma bildvinkel med FF och 50 mm som med APS-C och ungefär 32 mm. Alltså behövs exakt samma slutartid för att ta lika skarpa bilder med respektive kamera.

Edit: Tvivlaren kan också tänka såhär: Om skakningen ger 1 mm oskärperadie på sensorn så syns den givetvis tydligare om sensorn är 10 mm än om den är 36 mm.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar