Annons

Vad krävs för mikrofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

900V6

Medlem
Jag är grymt sugen på att börja fotografera macro eller mikro. Jag använder en Nikon D70 och har ett 18-70 & 70-300 objektiv.
Vad kan krävas för en förstoring 5:1 eller kanske till och med 10:1?

Mvh
Perra
 
Jätteenkel lösning som ger rätt bra resultat och är billig:

Sätt 70-300an på kameran, med 300mm som brännvidd, sen håller du 18-70an, bakvänd, dvs frontlins mot frontlins, inställd på 18mm framför och vips har du 300/18 = 16,67:1 :)

Man tar alltså brännvidden på objektivet på kameran genom brännvidden på objektivet som är bakvänt. En billig lösning för att hålla det på plats är att limma ihop två stepringar som "steppar" till en gemensam diameter.
Vet ej vad det är för diameter på filtret på 70-300an men 18-70 är det ju 67mm.

Så säg att du har 62mm (exempel) på det andra så tar du en stepring 67-72 och en 62-72 och limmar ihop mot varandra. Sen är det bara att skruva ihop och ställa på stativ =P Kan vara bra med stöd under optiken för det blir rätt duktig hävarm av det hela.
 
Billigt: Ett manuellt beg. macroobjektiv.
Dyrare: Ett beg. AF macroobjektiv.

Man behöver inte limma Patrics förslag, det funkar ypperligt med lite silvertejp.
Tyvärr är användningsområdet mycket extremt begränsat.

För att testa hade jag köpt ett äldre manuellt objektiv billigt. Vet jag från början att det är ngt för mig så hade jag satsat på Nikons 105 AF macro begagnat eller Sigmas 150 AF macro (finns nog inte beg.).
 
Orky skrev:
Jätteenkel lösning som ger rätt bra resultat och är billig:

Sätt 70-300an på kameran, med 300mm som brännvidd, sen håller du 18-70an, bakvänd, dvs frontlins mot frontlins, inställd på 18mm framför och vips har du 300/18 = 16,67:1 :)

Man tar alltså brännvidden på objektivet på kameran genom brännvidden på objektivet som är bakvänt. En billig lösning för att hålla det på plats är att limma ihop två stepringar som "steppar" till en gemensam diameter.
Vet ej vad det är för diameter på filtret på 70-300an men 18-70 är det ju 67mm.

Så säg att du har 62mm (exempel) på det andra så tar du en stepring 67-72 och en 62-72 och limmar ihop mot varandra. Sen är det bara att skruva ihop och ställa på stativ =P Kan vara bra med stöd under optiken för det blir rätt duktig hävarm av det hela.
Hmmm, bra förklarat. Det låter ju som en mycket billig lösning om man vill labba lite. Skärpedjupet kommer ju antagligen att bli grymt kort, men det får man ju räkna med. Återkommer i ämnet och kanske med någon bild :D
 
Jo, det är ju kanonbilligt, det ger dig ju en möjlighet att se om du gillar makrofotografering på den nivån =)

Skärpedjup? Ptja, det är inte så mycket :p Kör du toknedbländat kanske du får en halv mm ;)
 
Såja, nu har jag inhandlat en omvändningsring till mitt 18-70 objektiv. Det som saknas nu är några stepdown ringar. Har fattat att det inte finns 67-52mm utan jag får gå 67-58mm och sedan 58-52mm. Någon som vet var man kan få tag i stepdownringar 58-52mm nu på en gång. Vill så gärna prova :D
 
900V6 skrev:
Såja, nu har jag inhandlat en omvändningsring till mitt 18-70 objektiv. Det som saknas nu är några stepdown ringar. Har fattat att det inte finns 67-52mm utan jag får gå 67-58mm och sedan 58-52mm. Någon som vet var man kan få tag i stepdownringar 58-52mm nu på en gång. Vill så gärna prova :D
Jag har en Nikon BR-2A omvändningsring till min gamla Nikkor 35-70 glugg med 52 mm gänga.
Problemet med den här (billiga) lösningen är att man måste använda manuel fokus. Och inte nog med det, man vrider inte fokusringen, för den sitter fast i kameran, utan man vrider objektivhuset. Lätt att ta zoomringen istället.
Stepdown ringar kan fungera men se upp med vignetteringen om de är för långa.
Se mina bilder som är tagna med detta:
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/402279.htm
och
http://www.fotosidan.se/pools/view/10/453484.htm
Jag längtar efter en riktig makro objektiv, som kan kombineras med mellanringar.

/Fred

[Edit] 55-58 http://www.tradera.com/auction/aid_17667157

52-55 http://www.tradera.com/auction/aid_17667148
 
Senast ändrad:
Jupp, köpte oxå en BR 2-A. Men kommer att köra med en 18-70 glugg. Hoppas att snart få tillfälle att köra en liten session och visa bilderna här.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.