Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kostar rengöring av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Vad kan det kosta att få linsen/kameran rengjord?
Har fått några j-a prickar som inte vill försvinna.
De sitter dessvärre inte på objektivelinsen.....

//Niklas
 
Hoppas jag får flika en relaterad fråga.

Jag har ett litet dammkorn på min D300 som på något vis hamnat inne i sökarhuset. Har fått det kollat på Lasses Kameraservice i samband med en sensorrengöring och det finns inte på spegeln eller på spegelsidan av mattskivan inte heller på yttre sökarglaset. Enligt dem (stort tack för utmärkt vänlig hjälp) så behövde man demontera en del av kameran för att få bort det. Om det inte är ruskigt dyrt så skulle jag nog ändå vilja göra det. Tror ni kostar ungefär lika mycket som ovan eller har någon erfarenhet av sån rengöring?

/Anders
 
Fick min kamera rengjord på kamera doktorn i malmö. 300 spänn vill jag minnas att det kostade. Sjukt bra gjort dessutom. Hel nöjd!
 
Lasses brukar väl göra det gratis om man kommer dit med kameran? Kanske är om man har andra ärenden också iof.

Annars har jag för mig att rengöring av hela sökarhuset kostar c:a 700kr. Men kan ha fel.
 
Med svar direkt från Nikon kostar en check and clean 240 kr plus frakt och moms. Observera att med ett flertal kameror medföljde det ett värdebevis på just check and clean som gällde/gäller i tre år :)
 
Vad är det som gäller ang check and clean?
Måste man skicka in kameran eller kan man åka och få de gjort någonstans?
 
Jag tror du måste skicka in den, och bifoga en lapp där du skriver att de gäller check and clean. Så vart de för mig i höstas i alla fall.
 
Hur lång tid tog en check and clean, det vill säga hur länge var du av med kameran?
Har fått några skumma synliga fläckar (ej damm) på min sensor och tänkte använda mig av check and clean som ingår.
 
Min tog en månad, men de va under onormala förhållanden. Det ska ta ungefär 1 vecka, enligt dem själva. Och är helt klart värt det, tycker jag..
 
Du bör i alla fall slippa det krånglet jag hade. Märker du att det tar tid (du kommer få uppgifter så du kan 'följa' det på internet) rekommenderar jag att du ringer och eldar på dem lite..
 
Fick min kamera rengjord på kamera doktorn i malmö. 300 spänn vill jag minnas att det kostade. Sjukt bra gjort dessutom. Hel nöjd!

Får två år sedan betalade jag 200 någonting för rengöring hos Nikon i Solna. Det roliga när jag var där var att jag fick gå före i kön med min D70 eftersom alla andra som var där hade Canonkameror. Canon var visst mycket dyrare när det gäller rengöring. :)
Tog ca 15min från dörr in till dörr ut.

/Karl
 
Jag har också fått damm eller nått på senorn som jag inte får bort och är i behov av en rengöring.

Köpte min Nikon D80 för snart ett år sedan och vill minnas att det även ingick en "Check and clean" i priset. Men jag kan för mitt liv inte hitta något värdebevis. Kanske är jag en slarver men jag brukar ha koll på alla papper.

Är det någon som vet om det var något särskilt dokument för detta med eller är det bara kvitto/garanti från leverantören som gäller? Om det var något särskilt papper för detta; Hur såg det ut?

Snälla, hjälp mej!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.