ANNONS
Annons

Vad kostar en justering av D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hejsan.

Har nu ett tag störts av att mitt kitobjektiv i princip alltid bakfokuserar när jag använder det på vidvinkelläge. Har sedan en tid tillbaka fått zooma in maximalt, fokusera och därefter zooma ut igen för att få rätt fokus på bilderna.

Någon annan som upplevt detta? Går det att justera och hur mycket kostar det om garantin, som i mitt fall, gått ut? Nån som vet?
 
Jag upplever samma fenomen på mitt 18-70. Har fått objektivet utbytt mot ett nytt, då blev det bättre, men det är fortfarande inte riktigt bra, så jag misstänker att det även är något med kameran.
 
När jag fick mitt hus justerat hos Nikon i Upplands Väsby frågade dom inte ens efter kvitto. Mycket vänligt bemötande och det tog 20 minuter. Men då var jag där personligen. Ska du skicka objektivet kostar det nog en slant.

Mejla Nikon service och fråga. Det är enklast.

Om det är huset som är problemet kalibreras det med ett felfritt referensobjektiv och inte med det objektiv som ni eventuellt har med er.
 
2 år

Betänk att du har två år mot fabrikationsfel som backfokus torde innebära (enligt konsumentköplagen) Själv fick jag mitt Canon 100-400 gratis justerat då jag åberopade detta. Det var inga problem.
 
Ingen har svarat vad det kan tänkas kosta att åtgärda detta.....!!!!! Jag har fått ett pris på vad det kan kosta och det är inte billigt när garantin är ute. 1000-2000 kronor kan det kosta enligt Kamerateknik i Malmö. Mitt Nikon 35-70/f2,8 bakfokuserade men felet bestod i att frontkransen behövde spännas så det kostade inget. Nu är det perfekt.
 
Hambern skrev:
Hejsan.

Har nu ett tag störts av att mitt kitobjektiv i princip alltid bakfokuserar när jag använder det på vidvinkelläge. Har sedan en tid tillbaka fått zooma in maximalt, fokusera och därefter zooma ut igen för att få rätt fokus på bilderna.

Någon annan som upplevt detta? Går det att justera och hur mycket kostar det om garantin, som i mitt fall, gått ut? Nån som vet?

Va? Om du zoomar ändras ju fokusen, åtminstone lite. Intressant att det hjälper dig.
 
Titta på mina framfokus bilder så klarnar problemet här.

De som gör Nikons service här i Åbo tar 85€/h och det tar kanske en timme.

Om inte kameran fokuserar korrekt är det ju värt pengarna att få den fixad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.