Helmetrock
Aktiv medlem
Intressant att läsa!
Men jag undrar vad ett FL-D filter är, som Joakim skriver om?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant att läsa!
2) Det ger bättre bildkvalitet att använda
c) ISO 3200, f2.8, 1/60 s, istället för
d) ISO 800, f1.4, 1/60 s, eftersom
c) ger en högre upplösning och mindre problem med tex vinjettering än
d) där kontrast och definition är betydligt sämre trots mindre brus..
Kan du precisera vad du menar med "högre upplösning" vid ISO 3200 jämfört med ISO 800? Du menar väl skärpa?
De är ju i slutänden samma sak, två sidor av samma mynt. Bättre skärpa = högre upplösning, ända tills man slår i sensorns "tak", den linjära upplösningen (4-6000 pixlar på bredden?) - eller drabbas av rörelseoskärpa. Detta förutsätter att man inte (helt vansinnigt) sätter minimikontrastkravet för acutance och upplösning helt olika.
FL-D: Jupp, men att hitta ett i Sverige (eller ens Europa???) Det närmaste jag hittat är om man beställer via Amazon - det lutar väl åt att det får bli så.
Kanske ska nämna lite snabbt om VARFÖR också... - För att kameran ska ha "utrymme" att höja/sänka signalstyrkorna på rött och blått när den vitbalanserar så ligger de alltid lägre i grundnivå än grönt. Ibland up till en full Ev under grönt vid dagsljus ("neutral" vitbalans). Om man ändå har "för mycket" ljus, dvs ligger på 1/2000s eller så så finns det mycket att vinna på att balansera upp denna kanalskillnad - skillnaden är lika stor som att sänka bas-ISO ett helsteg neråt. ISO200 blir ISO100, om kameran klarar ISO100 har man helt plötsligt ISO50...
Brus är ju bara EN del av den "tekniska" kvaliten i en bild - rörelseoskärpa och andra saker som man inte alltid vill ha i bilden kan vara väl värda att prioritera snäppet högre än "bara" att uppnå minimal brusmängd...
Många stirrar sig blinda på fullupplösningsbilderna och glömmer att ingen annan än de själva kommer någonsin få se bilden på detta sätt (få skriver ut större än 1m, få presenterar fullstorleksbilder på nätet)...
Vill man ha så lite brus så möjligt måste man hålla så läng slutartid man kan, på så stor bländare man vågar (för att få med det viktiga i skärpedjupet) med en så stor sensor som möjligt. Denna kombination ger maximal skärpa, och minimalt med brus på målet. Vad som är minimislutartid och minimiskärpedjup är upp till fotografen (bortsett från att man kan ha dåliga objektiv som inte presterar tillräcklig kontrast/skärpa på F/2.0 eller vad man nu väljer).
Upplösning är detaljnivå. Ju högre upplösning desto större förmåga att framställa små detaljer i ett motiv - Resolution.
Upplösningen ökar nämligen inte, däremot gör detaljnivån det.
Det där är precis samma sak du beskriver, det hör du väl på din egen formulering. Det är nog inte Tore som använder "analoga" termer utan du som tänker "pixelifierat" ;-)
Men att skriva att man får högre upplösning vid ISO 3200 än vid ISO 800 är inte så lyckat. Det är möjligt att du använder analog terminologi i det här fallet. Upplösning i den digitala åldern handlar om antalet pixlar.
Att upplösning påverkar detaljnivån är alldeles korrekt men jag tycker du förvirrar diskussionen genom att använda ordet på ett mindre lyckat sätt. Upplösningen ökar nämligen inte, däremot gör detaljnivån det.
Tore:
Är det inte lättare att du provar själv? Då ser du alla bilderna/jämförelserna i fullupplösning på din egen utrustning - oftast det bästa sättet att verkligen få en känsla för vad en skillnad betyder.
Din "hemläxa" den här veckan blir alltså att köra ALLA dina bas-ISO-bilder ganska exakt 2/3Ev underexponerade och sedan klippa alla högdagrar med 2/3Ev "extra" i framkallningen... Visst, jag vet att du har bra utrustning, och du kommer säkerligen inte "förlora" några bilder på detta - men är du verkligen så sugen på att göra det?
Det är lite tröttsamt att du fortsätter hävda din ståndpunkt om att "allt som är bra nog är bra nog" när du VET att vi har så olika syn på det (och detta kommer nog inte ändra sig). För min del är det en del av hela fotogrejen att verkligen försöka göra bilderna så bra jag bara kan, oberoende av situation och om det hade varit "bra nog" med betydligt mindre...!
.
Den är inte feg, den är realistisk eftersom jag redan nu VET att du vid jämförelsen kommer kommentera: -"Skillnaden är så liten att den är försumbar". Detta beror inte på att skillnaden inte finns, eller inte är synbar - utan att DU anser att den inte är viktig. Och vad du anser kan kvitta fullständigt för min del...
Den är försumbar för dig, inte för mig. Vi vet redan nu att det finns massvis med saker du helst bortser från, och massvis med saker där jag klart och tydligt ser stor skillnad, och du inte (ofta pga efterbehandlingsskillnader). Men visst, det är sol ute.... Senare i kväll. Det tråkiga för dig är att då sker jämförelsen på mina villkor, med MIN efterbehandling - som INTE innehåller kontrast +100, färgmättnad +100 och nerskalning till 0.5MP. Snarare tvärtom. Jag jämför med maximal detaljutgrävning och den största avbildningsskalan som är möjlig för formatet - om det sedan är 6, 12, 24 eller 48MP kvittar. För att se vad kameran klarar att gräva fram av verkligheten framför mig...
Varför vill du inte ta bort ISO200-läget på din Nikon-kameror föresten då? Det är ju ganska exakt samma sak. Skillnaden är ju inte SÅ stor jmf ISO400.... Eller?
Teodorian;1526189Mer om upplösning: [url sa:http://en.wikipedia.org/wiki/Image_resolution[/url]
"The term resolution is often used as a pixel count in digital imaging, even though American, Japanese, and international standards specify that it should not be so used, at least in the digital camera field."
"The measure of how closely lines can be resolved in an image is called spatial resolution, and it depends on properties of the system creating the image, not just the pixel resolution in pixels per inch (ppi). For practical purposes the clarity of the image is decided by its spatial resolution, not the number of pixels in an image. In effect, spatial resolution refers to the number of independent pixel values per unit length."
När jag ställde min lilla oskyldiga fråga hade jag ingen aning om att den skulle leda till en så upphetsad debatt. Diskussioner är väl bra, men nog finns det anledning för alla parter att tagga ner några snäpp.
När jag ställde min lilla oskyldiga fråga hade jag ingen aning om att den skulle leda till en så upphetsad debatt. Diskussioner är väl bra, men nog finns det anledning för alla parter att tagga ner några snäpp.