Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan man förvänta sig av dagens fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Det har varit väldigt många trådar om "Vad kan vi förvänta oss av 20D etc etc" tycker jag.
Skulle vilja ändra på den fråga och undra vad man kan förvänta sig av oss fotografer istället?
Det är ju trots allt vi som skapar "bilden" likaså som en konstnär skapar en bild genom sin tavla.
Med alla moderna hjälpmedel så borde väl kanske konsten blivit bättre, eftersom allt ny som kommer är så bra, eller? :)

Jag är övertygad om att fotografin har tagit ett stort steg framåt sedan digitalkameran slog igenom på allvar. Nu har många fler råd att experimentera med sitt fotograferande och lära sig mer om foto. Och så har digitalfotograferingen en betydligt brantare inlärningskurva än det analoga. Vilket inte minst beror på den snabba återkoppling en digitalkamera ger. Man kan se sina bilder direkt och omedelbart se vad man gjort rätt och vad man gjort fel.

Jag tror också att Internet med sidor som fotosidan hjälpt till eftersom man så enkelt kan se andras bilder och samtidigt få respons på sina egna.

Vad kan man då förvänta sig av dagens fotografer? Mycket svår fråga. Men jag tror att vi kommer att se många fler duktiga fotografer framöver eftersom det blivit billigare att fotografera. Kanske kommer vi framförallt att se många fler unga fotografer, som har sämre ekonomi, kliva fram och ta för sig.

Med den nya tekniken kan vi nog förvänta oss fotografer med ett bredare kunskapsfält än tidigare. "Lappfotografen" som satt på tidningsredaktionen och väntade på lappen med jobbet är på väg bort så det visslar mellan objektiven. En moderna fotograf måste ta egna initiativ, vara påläst och engagerad. Och dessutom både kunna bildbehandla, redigera och presentera sina bilder själv. Dessutom håller fotografyrket sakta men säkert på att förvandlas till ett akademiskt jobb. De självlärda blir färre och färre helt enkelt.

Mycket babbel där...vet inte ens om jag svarade på din grundfråga! :)

/Joakim

Liax skrev:
Jag är övertygad om att fotografin har tagit ett stort steg framåt sedan digitalkameran slog igenom på allvar. Nu har många fler råd att experimentera med sitt fotograferande och lära sig mer om foto. ... Man kan se sina bilder direkt och omedelbart se vad man gjort rätt och vad man gjort fel.

Jag tror också att Internet med sidor som fotosidan hjälpt till eftersom man så enkelt kan se andras bilder och samtidigt få respons på sina egna.

...

Men jag tror att vi kommer att se många fler duktiga fotografer framöver eftersom det blivit billigare att fotografera. Kanske kommer vi framförallt att se många fler unga fotografer, som har sämre ekonomi, kliva fram och ta för sig.

...

Dessutom håller fotografyrket sakta men säkert på att förvandlas till ett akademiskt jobb. De självlärda blir färre och färre helt enkelt.

Mycket babbel där...vet inte ens om jag svarade på din grundfråga! :)

/Joakim
Låter som en motsägelse att du först förutspår att det blir fler och fler fotografer tack vare snabb återkoppling, billigare driftskostnad och större kunskapsutbyte med likasinnade för att sedan avsluta med att fotografyrket blir mer och mer akademiskt med färre självlärda.

Jag tror att faktiskt inte att vi kommer att få procentuellt mycket större antal duktiga fotografer, däremot kommer det absoluta antalet att öka en del. Bara för att alla kan plåta vad som helst när som helst innebär det inte att vi får en massa odödliga mästerverk. Det kommer fortfarande att krävas att man har blick för motiv och kunskapen att ta bilden på rätt sätt och detta har i grunden inte förändrats av digitalkamerans utbredning. Vad som har förändrats är i första hand tilltron till tekniken som något som kommer att automatiskt ge oss bättre bilder.

Det hantverk som tidigare krävdes i mörkrummet krävs nu bakom en datorskärm och här krävs minst lika mycket kunskap om vad man sysslar med för att resultatet ska bli bra. Hantverket bakom kameran har i grund och botten inte förändrats alls, man måste som fotograf fortfarande komponera och exponera precis som tidigare.

Så frågan är om fotografin verkligen har tagit ett så enormt stort steg framåt som vi tror? Förmodligen verkar det större för att vi befinner oss mitt i det, men sett i ett större perspektiv så handlar det om ett teknikskifte snarare än ett kunskapsskifte gällande fotografin. I mina ögon var introduktionen av småbildskameran ett större steg än vad den digital småbildskameran har varit.

davidvpt skrev:Det kommer fortfarande att krävas att man har blick för motiv och kunskapen att ta bilden på rätt sätt och detta har i grunden inte förändrats av digitalkamerans utbredning.

Håller med till 110%

davidvpt skrev:Vad som har förändrats är i första hand tilltron till tekniken som något som kommer att automatiskt ge oss bättre bilder.

Vad har tilltron till tekniken med bättre bilder att göra?

Visst har vi finare kameror och fina skrivare..
Men bättre bilder skulle jag nog inte vilja säga..

Vi kan ta upp frågan om 100 år igen när vi ser hur bra våra utskrifter har klarat sig ;-)

/Adam

davidvpt skrev:
Låter som en motsägelse att du först förutspår att det blir fler och fler fotografer tack vare snabb återkoppling, billigare driftskostnad och större kunskapsutbyte med likasinnade för att sedan avsluta med att fotografyrket blir mer och mer akademiskt med färre självlärda.

Njaaaaäääeee...kanske en liten (väldigt liten) motsägelse då...men egentligen inte. Tror att många som aldrig annars skulle bli intresserade av foto blir det just pga digitalkamerorna och Internetsidor som denna. Därför får vi fler fotointresserade och säkert också fler som efterhand vill bli fotografer. Och eftersom utbudet av potentiella fotografer kommer att öka kommer fler att söka sig till diverse utbildningar. Därför kommer vi att få fler utbildade fotografer. Eller något sådant.

Så frågan är om fotografin verkligen har tagit ett så enormt stort steg framåt som vi tror? Förmodligen verkar det större för att vi befinner oss mitt i det, men sett i ett större perspektiv så handlar det om ett teknikskifte snarare än ett kunskapsskifte gällande fotografin. I mina ögon var introduktionen av småbildskameran ett större steg än vad den digital småbildskameran har varit.

Håller med dig angående småbildskamerans introduktion. Men jag tror faktiskt att vi tagit ett stort steg framåt. Idag kan vi med Internets och de digitala bildfilernas hjälp jämföra oss med fotografer världen över på ett tydligare sätt än tidigare. Våra bilder står inte längre enbart i konkurrens med svenska fotografer utan med fotografer från världens alla hörn. Därför tror jag personligen att det skett ett uppsving. Influenser kommer från fler håll än tidigare, inte bara genom de bilder som våra tidningsredaktioner ansett passande.

/Joakim - som svamlar vidare

Jag tror att det digitalas intåg kommer göra att många fler än förr fotograferar och kommer försöka att försörja sig på detta.

Marknaden kommer inte ha plats för alla. De analoga fotografer som redan finns på marknaden kommer sitta ganska säkra där beroende på sitt fotografiska kunnande och sitt kunnande om kundens behov, men några nya kommer givet att finna sin nisch.

För att hitta nischen och få plats kommer att krävas att man vet vilka bilder man skall göra, att man gör dem bra och att man vet för vilka dom är avsedda.

Bra gluggar räcker inte ;)

Det digitala som nu är etablerat ökar konkurensen bland dom som vill in på marknaden. Fler kommer försöka.

modellbilder.se skrev:
Vad har tilltron till tekniken med bättre bilder att göra?

...

Vi kan ta upp frågan om 100 år igen när vi ser hur bra våra utskrifter har klarat sig ;-)

/Adam
Tilltron till tekniken visar sig i alla diskutioner om vilket hus man ska ha, vilka gluggar man ska, om det blir bättre bilder av att uppgradera sig från modell X till modell Y (trots att man inte ens utnyttjar modell X till mer än kanske 25%). Man är så insnöad på alla prylar att man tror att de är de som skapar bilden, inte fotografen som använder den.

Men som du säger, vänta i 100 år så att vi får lite distans till den "digitala revolutionen". Man får inte rätt överblick av att stå mitt uppe i den.

Liax skrev:
Jag är övertygad om att fotografin har tagit ett stort steg framåt sedan digitalkameran slog igenom på allvar.

Möjligen är det sant om man ser till amatörfotografen som nu har lättare att lära av sina misstag. Men inte ser jag att något stort steg har tagits i fotografin just nu när det gäller proffsfotografer.

Jag såg nyligen en fotoutställning med svartvita bilder. Samtliga bilder var mycket fint komponerade, exponering och skärpa var perfekt. Originalen var glasplåtar från 1890.

När jag såg dessa bilder så insåg jag att varje bild var gjord med stor omsorg i genom hela processen. Varje moment tog betydligt längre tid än vad motsvarande gör i dag.

Är det där utvecklingen ligger med den digitala tekniken, fotografen kan producera mer bilder med mindre eftertanke och hoppas på att få tillräckligt med slumpskott för att producera ett antal bra bilder.

Förövrigt så är det imponerande att ett dataformat kan vara kompatibelt så länge och utan att åldras och tappa data, jag tänker på glasplåtarna från 1890 och inte på de 8"-disketter som jag sparade mina filer på för 15 år sedan. /Göran

Den förenklade tekniken gör att tröskeln in i fotograferandet är lägre. Detta gör att fler och fler börjar fotografera vilket i sin tur leder till ett störe bildmedvetande i samhället, en kollektivt mer utvecklat bildseende och fler som vill är avancerade amatörer och proffs.
Allt tillsammans höjer kvaliteten på bilderna rent bildmässigt på alla nivåer,

Vi ser redan att den manliga dominansen bryts och att dagens tidningar har betydligt bättre bilder än förr - inte bara rent tekniskt. Så jag ser positivt på framtiden även om det blir fler att konkurrera med.

KVICK skrev:
Men inte ser jag att något stort steg har tagits i fotografin just nu när det gäller proffsfotografer.

Skillnaderna i bilder i tidningar som DN, GP och Sydsvenskan idag och för 20 år sedan är som natt och dag. Dagens nya pressfotografer är grymt mycket bättre än äldre generationer. konkurrensen och influenserna utifrån gör gott. Tyvärr är inte alla lokaltidningsledningar lika öppna för att bildutvecklingen går framåt.

Även inom andra områden som konst, reklam, mode och matfotografering går utvecklingen framåt. Det kommer nya paradigmskiften då och då och däremmellan olika trendbrott.

Jag såg nyligen en fotoutställning med svartvita bilder. Samtliga bilder var mycket fint komponerade, exponering och skärpa var perfekt. Originalen var glasplåtar från 1890.

När jag såg dessa bilder så insåg jag att varje bild var gjord med stor omsorg i genom hela processen. Varje moment tog betydligt längre tid än vad motsvarande gör i dag.

Jag tycker att detta säger mer om din bildsyn än om dagens fotografer. Skärpa, exponeirng och komposition är bara grunden - sen kommer att fylla bilden med innehåll. Men männsikor, budskap och händelser. Och där har det hänt otroligt mycket och händer ständigt.

Och vad säger att den bra bild behöver vara skarp och välkomponerad? Det kanske blir helt fel till vissa motiv.

KVICK skrev:
Är det där utvecklingen ligger med den digitala tekniken, fotografen kan producera mer bilder med mindre eftertanke och hoppas på att få tillräckligt med slumpskott för att producera ett antal bra bilder.

Detta är bara en helt felaktig myt. Den som förlitar sig på slumpskott kommer aldrig att bli en bra fotograf. En bra fotograf ser till att det inte är en slump att bildrerna blir bra.

Senast ändrad:
Jag instämmer med dig Magnus. Jämför med exempelvis tennissporten - förr en smal sport med få utövare och låg klass på alla nivåer. Idag en oerhörd mycket mer krävande sport - på alla nivåer. Orsaken är främst fler antal människor som har börjat träna tennis vilket höjt alla kvaliteter. Sedan har väl tennisracketena/bollarna utvecklats lite men säkert en sekundär orsak.

Jag tror att den nya tekniken kommer att ge fler bra konstverk, men framförallt högre "mainstream"-nivå.

Behövs fotografer?

froderberg skrev:

Även inom andra områden som konst, reklam, mode och matfotografering går utvecklingen framåt. Det kommer nya paradigmskiften då och då och däremmellan olika trendbrott.

Läser om Discovery Channels senaste påhitt med datoranimerade historiska händelser (det lär var en vanlig film där man "klistrar" på ansikten på Hitler, Stalin osv.). Tittar på den senaste datoranimerade rullen, Shrek 2. Nästa steg för Discovery Channel blir ju naturligtvis att hoppa över filmsteget helt.

Bläddrar man sedan igenom den senaste postorderkatalogen med hundratals sidor med bilder på människor i olika kreationer inser man att allt det här kan faktiskt åstadkomma med hjälp av datoranimering. Kläderna finns säkert redan digitaliserade, trovärdiga datorgenererade modeller är ju ingen konst längre och realistiska bakgrunder fixade Disney redan för 100 år sedan (nästan i alla fall:).

Jag tror inte det är så långt borta innan den först helt igenom datorgenererade postorderkatalogen dyker upp. Då lär behovet av en hel del yrken som modeller, make-up artister och inte minst fotografer minska kraftigt. Man kan ju också tänka sig att man skannar in sig själv och vips kan man se sig själv i de kläder som finns i katalogen.

Samma utveckling är ju fullt rimligt på en rad områden som reklam, produktbilder osv.

Det kommer ju givitvis skapa behov av nya kategorier yrkesgrupper med bildsinne (eller vad man nu vill kalla det) men behovet av just "fotografer" kommer rimligtvis att minska kraftigt.

Jag tror att den allmäna digitalövergången är det första tekniksprång på mycket mycket länge som kommer höja kvaliteten på bilderna. Som tidigare sagts för att det är lättare att experimentera. Tidigare tekniksprång har inte alls gett lika mycket, som jag ser det. Kvalitetsmässigt är det svårt att se skillnad på en bild från 1930 och en helt nytagen, trots motordrift och autofokus.
Förlitar man sig på slumpskott får man ett helsicke att sortera skiten sen.
Men visst har man råd att tänka mindre och slänga iväg en massa säkerhetsskott. Hörde om en fotograf som plåtade bröllop med en hasselbladare. I hennes paket ingick nio bilder. Hon tog tolv exponeringar. Efter hennes digitalövergång tänkte hon inte alls på samma sätt. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto