Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad kan man använda hemma för att dämpa blixten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man lägga något man har hemma över blixten, tyg? Finns säkert många knep.

Mvh John

Jag klippte i ren desperation till en vit plastlåda (big pack, tror jag) jag hittade i köksskåpet och böjde runt blixthuvudet, för att försöka dämpa min helt manuella (två lägen, lysa eller inte lysa) gamla vrak-blixt lite. Funkar så pass bra för mina behov (även att sprida ljuset) att jag inte orkar byta till något annat.

Vilket ofta ger mysiga färgstick om inte väggar, tak, möbler, textilier etc är blekvita....

Visst. Som vanligt så måste man ha någorlunda koll på vad man gör, och inte bara göra.

Färgstick kan till viss del kompenseras i efterbandling. Och sen beror det också på hur känslig man är... vilka krav man har på "exakt" rätt färg.

Som nödersättning till en softbox funkar en vit halvgenomskinlig plastpåse ganska fint. Bara att köra vidvinkel på blixten och trä över påsen. Man tappar en del ljus men å andra sidan får man en väldigt stor "blixtyta".

Är man ute får man se upp dock, lätt att vinden tar tag och gör miljöförstöring av ens fina softbox...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar